Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Motsättning mellan frihet och kontroll i läroplanen

Publicerad:2010-12-08
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Det har rått en ständig strid om läroplanens konstruktion och vilket innehåll som är det centrala. Det konstaterar Jan Morawski som i sin avhandling Mellan frihet och kontroll om läroplanskonstruktioner i svensk skola har undersökt hur den svenska läroplanen har förändrats över de senaste 150 åren.

Jan Morawski

Född 1950
i Ludvika

Disputerade 2010-09-17
vid Örebro universitet

läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Mellan frihet och kontroll om läroplanskonstruktioner i svensk skola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– I början av mitt avhandlingsarbete var jag inriktad på hur verksamma lärare omtolkade kursplanemålen, men när jag intervjuade äldre lärare väcktes mitt intresse för att studera läroplaner.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har gjort en empirisk undersökning av svenska läroplaner från 1842 till idag. Jag har tittat på vilket sätt de har varit konstruerade och vilka didaktiska frågor de besvarar.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vi har haft läroplaner i Sverige sen 1800-talets mitt och de flesta har dominerats av fråganom vilket innehåll som ska reproduceras i skolan. I min studie har jag sett att det har rått enständig strid om läroplanens konstruktion och vilket innehåll som är det centrala det haralltid funnits alternativa konstruktioner som har utmanat.
– Det finns en motsättning i läroplanenmellan lärares frihet och statens intresse att kontrollera skolan. I 1994 års läroplan försvann deninnehållsfokuserade idén och 80-talets nyliberala idé om skolan som ineffektiv fick fäste. Dåsjösattes idén med att skapa mål som ska redovisas och bedömas. Under de senaste tio åren avdeltagande målstyrning har den professionella läraren marginaliserats och Björklunds idé om denresultatorienterade skolan har segrat.

Vad överraskade dig?

– Idag är skolan inne i en resultatkultur där det ska mätas och graderas på olika sätt genomnationella prov och fler betygskriterier. Motsatsen till den resultatinriktade skolan kallas förflumpedagogik, det är egentligen samma pedagogik som i reformpedagogrörelsen från 1900-taletsbörjan och den är minst av allt flummig. Det förvånar mig att de främsta aktörerna i den rörelsen,Ellen Key och Fridtjuv Berg, inte har lyfts fram mer i den svenska utbildningsdebatten.

Vad tycker du om den nya läroplanen?

– Den innebär en viss återgång till en innehållsfokuserad läroplan. Att fokus på innehåll kommertillbaka igen kan förstås på olika sätt. Om vi ska ha ett skolsystem som ska kvalitetssäkras genomnationella prov behöver man precisera innehållet för lärarna inte bara målen. Avsaknadenav innehåll i läroplanen har även kritiserats av lärare som vill ha mer vägledning om vad de skaundervisa om.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare, lärarutbildare och forskare. Det dominerande talet om skolan fokuserar på resultat men densvenska skolhistorien visar att det finns en mängd olika alternativ.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev