Musikundervisning i grupp kan fungera bättre än sitt rykte
Lärare i kulturskolan kämpar ofta med frågan om trivsel i gruppen eller musikalisk utveckling är viktigast. Men det behöver inte finnas ett motsatsförhållande där det ena är bra och det andra dåligt, beskriver Ida Knutsson i sin avhandling.

Bor i Malmö
Född 1982
Disputerade 2025-10-10
vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet
Play together, stay together. Musical progress and social inclusion in group instrumental teaching
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Innan jag började på doktorandutbildningen jobbade jag på kulturskolan i över 12 år och jag har alltid tyckt att det är roligt med undervisning i grupp, trots att det finns mycket utmaningar. Många uttrycker att de är tveksamma till om det fungerar att få till en musikalisk utveckling, samtidigt som undervisningen ska vara inkluderande. Den traditionella bilden är att enskild undervisning är nödvändig för elevens optimala utveckling.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar om gruppundervisning med klassiska orkesterinstrument. De akustiska instrumenten innebär att eleverna måste spela samma låt samtidigt. I min undersökning handlar det om grupper med fyra till fem elever och hur lärare arbetar för att uppnå en utveckling och samtidigt säkra inkludering och skapa trivsel i gruppen.
Många barn känner sig säkrare om de är med andra barn och kulturskolans musikundervisning kan vara en demokratisk arena där man får känna att man blir lyssnad på och att man får vara som man är.
Ida Knutsson
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det finns många motsatser, antonymer, i diskussioner om kulturskolans musikundervisning. Lärarna pratar mycket om antingen eller; ett sådant motsatsförhållande handlar om att satsa antingen på lärande eller på inkludering. Ett annat handlar om huruvida det är skola eller fritidsverksamhet.
– Lärarna ser ofta musikalisk utveckling och trivsel i gruppen som motsatspar och sliter med frågan om vilket som är viktigast. Men avhandlingen visar att det inte behöver vara så att det ena är bra och det andra dåligt. Den sociala trivseln är nödvändig för annars slutar barnen komma. Samtidigt innebär gruppundervisningens längre lektionstillfällen att barnen oundvikligen utvecklas musikaliskt. Den enskilda undervisningen är kortare, typiskt sett 20 minuter. Många barn känner sig säkrare om de är med andra barn och kulturskolans musikundervisning kan vara en demokratisk arena där man får känna att man blir lyssnad på och att man får vara som man är. Förhoppningsvis kan man ta med sig det till andra arenor.
– Ett annat resultat som kom fram var att det visade sig finnas en stor brist när det gäller kollegialt utbyte mellan lärare i kulturskolan. Många ville prata om pedagogik och hade saknat den möjligheten tidigare. Det finns också en brist på litteratur om undervisning i kulturskolan.
Vad överraskade dig?
– Demokrati i undervisningspraktiken kan ha många dimensioner. Ofta begränsas det till ambitionen att nå barn i marginaliserade områden, och att det är så kulturskolan följer barnkonventionen. Men det finns fler steg som beskrivs i avhandlingen. Steg ett är att alla har möjlighet att gå i kulturskolan. Steg två är att låta barn vara med och påverka små saker som till exempel rösta om vilken låt man ska börja med. Ytterligare steg är när barn vågar komma med förslag och vågar säga vad man tycker inför alla. Det kan också vara att man inte bara accepterar att alla kan olika mycket, man respekterar det också.
Vem har nytta av dina resultat?
– Förhoppningen är att avhandlingen kan stärka kulturskolans status och lärarnas status. Lärare på kulturskolan är otroligt välutbildade, men frivilligheten och att aktiviteten sker på fritiden kan förminska synen på verksamheten.
– Resultaten kan kanske också leda till mindre stress för lärare att välja ”rätt”. Det är kontextberoende och mina resultat visar att lärarna har tillräcklig professionell kunskap och personlig moralisk kompass för att hantera det.
– Det finns en tradition att musikundervisning upplevs som hierarkisk, en konservatorietradition. Föreställningen att musikundervisning inte kan vara demokratisk hoppas jag att min avhandling kan ändra.

