Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmarknad

Nätbaserad vidareutbildning för yrkesverksamma utvecklar även lärarna

Publicerad:2018-05-29
Uppdaterad:2018-06-13
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Monika Hattinger

Född 1969
Bor i Trollhättan

Disputerade 2018-02-16
vid Högskolan Väst

Avhandling

Co-constructing Expertise: Competence Development through Work-Integrated e-Learning in joint Industry-University Collaboration

När högskola och industri skapar kurser tillsammans ökar möjligheten för såväl deltagare som lärare att lära på lika villkor. Det visar Monika Hattinger som studerat nätbaserade distansutbildningar för yrkesverksamma.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är informatiker och har tidigare arbetat med kompetensutveckling och flexibla och nätbaserade distansutbildningar på Högskolan i Väst. Sedan år 2013 har vi utvecklat kurser som är riktade mot ingenjörer och operatörer inom industrin som vill utvecklas inom sitt område. Det är intressant att försöka hitta flexibla och digitala metoder för att stimulera detta.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har jobbat med aktionsorienterad forskning och varit med och designat kurserna tillsammans med deltagare och forskningsaktiva lärare. Det är korta kurser på 2,5 högskolepoäng. Syftet har varit att dels utveckla kurserna, dels se hur kunskap kan samproduceras mellan högskola och industri. Mellan åren 2013–2016 har jag följt över 200 kursdeltagare och intervjuat produktionschefer och HR-chefer hos 15 olika företag.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– När industrin får vara med och samproducera kurser med innehåll och flexibla former utifrån sina kunskapsbehov så fullföljer deltagarna kurserna. Möjligheterna att lära på lika villkor ökar, även för lärarna. De är aktiva forskare, docenter och professorer, och får genom deltagarna kunskap om arbetspraktiken. Sedan saknar cheferna inom industrin modeller för att ta till vara på kunskapen deltagarna får. Ofta är det ”business as usual” när de är tillbaka. Störst utbyte har en av våra stora samarbetspartners haft, GKN Aerospace. De vet vad de vill ha och jobbar strukturerat med interna kompetenstrappor för de anställda. För mindre arbetsgivare är det svårare att kravställa.

Vad överraskade dig?

– I början saknade ingenjörslärarna erfarenhet av att digitalisera kurserna och det blev en del tekniska problem. Hade det varit på campus hade studenterna troligtvis inte kommit tillbaka men deltagarna från industrin var väldigt överseende. De har snarare saknat fullt stöd från sina chefer efter att det genomfört kurserna.

Vem har nytta av dina resultat?

– Industri och högskola har nytta av samarbete. I kurserna ser jag att det blir ett nätverksskapande, en ömsesidighet som också kan skapa nya forskningsprojekt.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev