Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Nationellt perspektiv präglar turismämnet

Publicerad:2010-01-12
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Turismämnet i läroböckerna domineras av ett industriellt perspektiv där de globala problem som turismen för med sig förbises. Det är en av slutsatserna i Anders Olssons avhandling Konstruktionen av gymnasieskolans turismämne.

Anders Olsson

Född
1972i Ystad

Disputerade
2009-09-18

vid Lunds universitet med avhandlingen:

Avhandling

Konstruktionen av gymnasieskolans turismämne

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Intresset för turismforskning väcktes när jag skrev kandidat- och magisteruppsatser i sociologi, geografi och pedagogik under min grundutbildning. När jag blev doktorand i pedagogik såg jag en lucka inom den pedagogiska forskningen och turismforskningen. Ingen hade tidigare forskat mer djupgående om turismutbildning i Sverige, trots att turismutbildning har fått större och större utrymme på olika nivåer i utbildningssystemet under senare år, i takt med att turism som fenomen fått större och större betydelse i samhället.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det övergripande intresset för avhandlingen är att problematisera innehållet i gymnasieskolans turismämne.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har visat hur gymnasieskolans turismämne har växt fram i ett politiskt och samhälleligt sammanhang och hur detta har format innehållet i ämnet. Jag har synliggjort föreställningar om turism ur ett globalt perspektiv. Innehållet i gymnasieskolans turismämne domineras av ett industritänkande och ett nationellt perspektiv och en konsekvens av detta är att nationalistiska föreställningar samtidigt reproduceras och att hållbar utveckling marginaliseras.

Vad överraskade dig?

– Att det sätt på vilket man talar om turism i läroböckerna domineras så starkt av ett industriellt perspektiv som det gör och att man i läroböckerna helt blundar för många av vår tids globala problem som på ett tydligt sätt har kopplingar till turism.

Vem har nytta av dina resultat?

– Forskare i pedagogik och turismforskare hoppas jag. Men avhandlingen vänder sig också till politiker, läroboksförfattare och lärare som jag tror kan behöva nya perspektiv på hur man kan tala om turism, inte minst för att kunna tänka igenom det som tas för givet. Just nu pågår ett arbete med att utveckla den nya gymnasieskolan, där Hotell- och turism blir ett nytt program. I denna struktur kommer gymnasieskolans turismämne att förändras. Jag hoppas att min avhandling kan lämna ett bidrag till denna diskussion.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev