Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Nätmobbning vanligare bland flickor

Publicerad:2013-12-05
John Miller
Skribent:John Miller
Linda Beckman

Född 1980
i Sala

Disputerade 2013-09-27
vid Karlstads universitet

Avhandling

Traditionell mobbning och nätmobbning bland svenska ungdomar. Könsskillnader och samband med psykisk hälsa

I Linda Beckmans avhandling i folkhälsovetenskap jämförs traditionell mobbning med nätmobbning. Resultaten visar att flickor i högre grad är utsatta för mobbning på nätet än pojkar och går delvis emot tidigare studier. Däremot finns ingen skillnad mellan hur hälsan påverkas av de olika formerna av mobbning. Både är lika illa.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har en magisterexamen i folkhälsovetenskap och när jag började som doktorand blev jag anställd i skolprojektet Skolan förebygger. Karlstads universitetet arbetade tillsammans med kommunen, inklusive alla skolor, med syftet att främja psykisk hälsa. Vår del var att utvärdera projektet och en del handlade om att samla in data från elever i enkäter år 2009 och 2010. Frågorna handlade om allt från hälsa och bakgrundsförhållanden till vänner, hur man mår och rör på sig.

– En särskild del var att titta på mobbningsproblematiken. I början tänkte vi inte så mycket på nätmobbning, men just du började det poppa upp enstaka företeelser och vi tänkte att det var ett ämne som skulle bli aktuellt.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den består av fyra delstudier om traditionell mobbing och nätmobbning. I tre studier har jag tittat på skillnader och i den fjärde har jag intervjuat skolsköterskor och kuratorer om mobbning.

– De tre kvantitativa studierna handlar om könsskillnader, psykisk hälsa och funktionshinder. I dem ingår data från elever i årskurs 7–9.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Till att börja med har vi det här med könsskillnader. Tidigare studier visar att pojkar varit förövare, men även offer, i högre utsträckning än flickor. Här visar det sig istället att flickor var nätoffer i högre utsträckning. Det är en signifikant skillnad mellan flickor och pojkar. Däremot finns det ingen skillnad mellan att mobba andra. Nästan exakt lika många flickor som pojkar utsatte andra.

– När det gäller psykisk hälsa har det funnit en diskussion tidigare om att det skulle vara värre för den psykiska hälsan att utsättas för nätmobbning än traditionell mobbning. Jag har studerat utfallet av psykosomatiska besvär när man har blivit utsatt för traditionell och nätmobbning och det är ingen skillnad. Det är lika illa vad man än blir utsatt för.

– I den sista studien om personalen kom det fram två perspektiv på mobbning och orsaker till det. Dels ett individinriktat perspektiv där man ser väldigt mycket att det är svårigheter hos eleven själv som gör det svårt. Dels ett perspektiv där man pratar om miljön omkring, det kontextuella som roller och status, att det var ursprunget till mobbning. Även om de två inte uteslöt varandra var spåren ganska tydliga. Skolpersonalen kan ha olika ingångsperspektiv, vilket kan vara viktigt att lyfta när man förebygger mobbning.

Vad överraskade dig?

– Det var det här med psykisk hälsa, där vår hypotes var att det skulle vara värre med nätmobbning men där vi inte såg någon skillnad. Sedan skillnaden mellan flickor och pojkar. Det är tydligt att det finns könsskillnader. Flickor använder nätet med som ett kommunikativt medel och så blir risken också högre för att utsättas för nätmobbning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framförallt skolorna, hoppas jag. Utifrån kunskap om hur det faktiskt ser ut hoppas jag på diskussioner om hur man kan jobba med problemet. Det är hela skolans personal som måste jobba med det.

Annelie Drewsen

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev