Hoppa till sidinnehåll
Intervju

”Naturvetenskap måste sättas in i ett sammanhang”

Publicerad:2016-06-15
Uppdaterad:2016-08-16
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Susanne Walan

Född 1963
i Älvsbyn

Disputerade 2016-05-20
vid Karlstads universitet

Avhandling

From doing to learning: Inquiry- and context-based science education in primary school

Undervisningen i naturvetenskap måste sättas in i ett sammanhang som är relevant för eleverna för att få dem aktiva och engagerade. Det menar Susanne Walan som har forskat i ämnet.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag jobbat med lärarutbildningen i många år och har sett att lärare i NO-ämnen i de lägre åldrarna saknar metoder för sitt arbete. Många lärare i min region har använt NTA-lådor men efter ett tag räcker de inte till. Eleverna blir uttråkade av att göra samma sak. Mitt forskningsprojekt utgår från lärarnas behov.

Vad handlar avhandlingen om?

– Vi har testat en undervisningsmodell i de naturvetenskapliga ämnena som utgår från ett undersökande arbetssätt och att sätta in naturvetenskap i ett sammanhang som är intressant för eleverna. Man utgår från vad eleverna är intresserade av och kopplar undervisningen i naturvetenskap till det. Eleverna tycker att det är tråkigt när de inte förstår sammanhangen. Det kan vara roligt med experiment där man exempelvis får något att byta färg. Men om eleverna inte förstår syftet med experimentet blir det ointressant för dem.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att lärare som testade metoden med eleverna tyckte att den fungerade alldeles lysande. Det mest intressanta resultatet är att lärare i stället för att diskutera problem hittade egna lösningar på praktiska utmaningar som de stötte på när de arbetade undersökande och laborativt. Dessutom diskuterade de hur de kunde hjälpa varandra i större utsträckning.

– Det roligaste var ändå att få höra att metoden även fungerade med elever som vanligtvis har det svårt. De eleverna blev engagerade när de fick vara med och planera utifrån vad som intresserar dem.

Vad överraskade dig?

– Det var just att lärarna upptäckte att metoden fungerade bra för de svaga eleverna. Jag hade en förutfattad mening om att det inte skulle fungera så bra med dem, att de måste ha en tydlig struktur, och det var positivt att det inte stämde.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att undervisningsmodellen ska spridas till grundskollärare i hela landet. Hela forskningsprojektet är väldigt praktiknära. Det som är unikt i min avhandling är att jag har skrivit korta sammanfattningar efter varje sektion så man kan gå direkt på dem, man behöver inte läsa hela avhandlingen.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev