Nya modeller till stöd i kemiundervisningen

Kemi är abstrakt och kan vara svårt att förstå även för studenter på högskolan. I sin avhandling har Ilana Manneh tagit fram konkreta modeller för att stötta lärare.

Ilana A. Manneh
Ilana A. Manneh

Född 1970
Bor i Stockholm

Disputerade 2019-02-22
vid Stockholms universitet


AVHANDLING
Supporting Learning and Teaching of Chemistry in the Undergraduate Classroom

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är intresserad av både didaktik och ämnet kemi. När man pratar om elever som har svårt med kemi så är det mycket fokus på grundskolan och gymnasiet, men vad händer när de kommer till högskolan? Jag tror att en del tycker det är svårt och hoppar av, även om de är intresserade av ämnet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har tittat på vilka svårigheter studenter möter på grundutbildningen, och vad man kan göra för att hjälpa dem med de svårigheterna. Kemi handlar om osynliga saker och man använder mycket representationer för att kunna se och förklara ämnet. De har studenter ofta svårt att förstå. Syftet var att bidra med ökad kunskap om hur man ska stödja undervisningen i kemi.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Först och främst de tre modeller jag skapat för hur man kan arbeta med studenternas svårigheter. Jag föreslår hur man kan tänka för att stötta studenterna att lära utifrån vad de faktiskt gör. Sen tycker jag att det är viktigt att titta även på processen, inte bara resultaten. Så på ett mer övergripande plan bidrar jag med kunskap om interaktionen mellan studenter, kunskap och lärande som är viktig för att kunna skapa modeller och hjälpa studenterna att lära. Tanken är att lärare ska kunna använda den kunskapen för att planera och utvärdera undervisningen.

Vad överraskade dig?

– De svårigheter jag läst mycket om fick jag bekräftade när jag tittade på studenterna. Genom att titta på processerna som sker i klassrummet kunde jag föreslå modeller som kan stödja lärare i undervisningen.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand lärare. Mina modeller och hypoteser syftar till att hjälpa lärare att att planera, reflektera kring och utvärdera sin undervisning. I slutändan kommer det även vara till hjälp för studenter.

Annika Larsson Sjöberg

Sidan publicerades 2019-05-29 11:36 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-06-11 13:35 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

En dator per elev ger vare sig sämre eller bättre studieresultat

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU. Däremot finns tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.

”Tillit i stället för kontroll – hur kan styrsystemen göras om?”

Tillitsbaserad styrning av Jonas Österberg och antologin Ett annorlunda ledarskap, där ett antal statsvetare skriver om chefskap i offentlig förvaltning, är ämnena för denna litteraturkrönika. Att ansvarsutkrävande från huvudmannen ska ersättas av stöd till rektorerna är en spännande tes, skriver läraren och organisationskonsulten Peter Fowelin.

Ny podcast om pedagogisk forskning

De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu tillgängliga. I varje avsnitt intervjuas nydisputerade forskare inom utbildningsvetenskap och tanken med podden är att sprida nya forskningsresultat inom området.

Övertolkad?

Hjärnforskaren Torkel Klingberg har blivit en galjonsfigur för motståndet mot skolans digitalisering. Men det han strävar efter är att revolutionera skolan med hjälp av digitala verktyg.

5 ways to combat classroom isolation

After recognizing that he and his students lacked global awareness, third-grade teacher Michael Dunlea says he found ways to engage students in the world around them and curb classroom isolation. In this blog post, he shares five strategies he adopted, including using online platforms to connect with scientists and engaging with virtual classroom partners and pen pals.