Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Nytt mätverktyg kan hjälpa elever med lässvårigheter

Publicerad:2013-06-10
Uppdaterad:2013-08-15
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Ett nytt datorbaserat verktyg mäter texters läsbarhet med större noggrannhet än Lix. Det visar Katarina Heimann Mühlenbock i sin avhandling.
Det språkteknologiska verktyget gör det möjligt att mycket bättre anpassa och hitta texter för målgrupper med lässvårigheter

Katarina Heimann Mühlenbock
Katarina Heimann Mühlenbock

Född 1952
i Eskilstuna

Disputerade 2013-04-26
vid Göteborgs universitet

Avhandling

I see what you mean: Assessing readability for specific target groups

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är språkteknolog och har arbetat som enhetschef vid ett kommunikations- och dataresurscenter för personer med funktionshinder. Där upptäckte jag vilka svårigheter personer med funktionshinder möter när det gäller delaktighet i samhället där det mesta bygger på att man har en god läsförmåga.

– Jag insåg också vilka goda möjligheter språkteknologin erbjuder att anpassa och hitta texter som passar en viss målgrupp av läsare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har utvecklat en språkmodell, SVIT (syntax, vokabulär, idétäthet), som mäter texter och avgör hur komplexa, läsbara och begripliga de är. Jag har undersökt tre olika slags texter, skönlitterära texter, informationstexter samt nyhetstexter.

– Mitt sätt att mäta läsbarhet består i att titta på texten utifrån ordvariation, ordupprepning, vanliga/ovanliga ord, ordens betydelse, meningsuppbyggnad utifrån antal bisatser, omvänd, passiv/aktiv ordföljd samt lätta och svåra begrepp. Det är betydligt fler parametrar, jämfört med Lix som mäter texten enbart utifrån längd på ord och meningar.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att jag fick så goda resultat när jag testade min modell på autentisk text. Jag jämförde lättläst och ordinär text och fann att mitt sätt att mäta gav i genomsnitt 15 procentenheter bättre träffsäkerhet än Lix då det gällde att skilja mellan dessa två texttyper. Min metod överträffade Lix i alla de 28 experiment jag gjorde.

Vad överraskade dig?

– Att min metod var så bra! Jag har visserligen gjort en omfattande förstudie och läst en massa forskning kring läsförståelse som jag baserat min metod på, men jag är ändå överraskad av att SVIT gav så pass mycket bättre resultat jämfört med Lix.

Vem har nytta av dina resultat?

– I förlängningen alla med lässvårigheter. I sommar drar jag igång med ett nytt forskningsprojekt där den här modellen ska prövas på elever på olika läsnivåer, det ska bli jättespännande.

– Ett annat användningsområde är att anpassa text för personer med olika typer av kognitiva funktionshinder – där har jag och en kollega fått medel från Post- och Telestyrelsen för att skapa ett verktyg för skribenter av lättläst informationstext.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev