Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Ojämna förutsättningar för framtidsval

Publicerad:2010-06-07
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Djungeln av utbildningar och möjligheter efter gymnasiet har vuxit sig stor och svåröverskådlig. Men vad händer med valfriheten om inte alla har samma möjligheter att få information, frågar sig Catarina Lundqvist i sin avhandling Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer .

Catarina Lundqvist

Född 1977
i Piteå

Disputerade
2010-05-07

vidLinköpings universitet med avhandlingen:

Avhandling

Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

Varför blev du intresserad av ämnet?

Jag gick en tvärvetenskaplig utbildning i samhälls- och kulturanalys och intresserade mig för etnicitetsfrågor relaterat till utbildning och arbetsmarknad. Sedan blev jag antagen till en forskarutbildning där jag fick möjlighet att fördjupa mig i detta.

Vad handlar avhandlingen om?

Om ungdomars karriärsval och övergångar mellan utbildning och arbete.Jag intervjuade gymnasieungdomar med utländsk bakgrund, på ett yrkesförberedande program och ett studieförberedande under deras sista år på gymnasiet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Alla ungdomarna uttryckte vikten av att vidareutbilda sig och göra bra val. De såg inte utbildning som någon garant för jobb, men däremot att det ökade deras chanser. Ungdomarna befarade att de skulle bli diskriminerade på arbetsmarknaden och därmed blev utbildning ännu viktigare. De sa också att de saknar rätt sociala kontakter för att göra de karriärer de vill. Föräldrarna uppmuntrade barnen att studera vidare. De hade ofta själva en svag position på arbetsmarknaden och såg utbildning som ett sätt för ungdomarna att få det bättre. Men föräldrarna var inte så insatta i det svenska utbildningssystemet och vad olika val innebär, enligt ungdomarna. Det kan man sätta i ett större sammanhang med fler och fler utbildningar som kan vara väldigt svårt att navigera mellan. Samtidigt som studie- och yrkesvägledningen har fått mycket kritik, både av skolinspektionen och från de här ungdomarna. Vad händer med valfriheten om inte alla har samma möjligheter att få information?

Vad överraskade dig?

Jag slogs av att ungdomarna hade ganska klara formuleringar av vart de vill nå. De såg väldigt nyttobetonat på sin utbildning: fast arbete, försörjning, familj och trygghet var viktiga mål.

Vem har nytta av dina resultat?

Jag hoppas att de kommer att läsas av personal inom skolan, särskilt studie- och yrkesvägledare, för att ge inblick i hur ungdomar resonerar. I utbildningspolitiska sammanhang behöver man problematisera frågan om valfrihet, till exempel hur socioekonomisk bakgrund påverkar de val som man faktiskt kan göra.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev