Ökad risk för självmord bland unga som självskadar sig

Risken för senare självmord är högre bland den grupp barn och unga med självskadebeteende som fått sjukvård. Det är oerhört viktigt att fånga upp dessa ungdomar på ett tidigt stadium, konstaterar forskaren Karin Beckman.

Karin Beckman

Bor i Stockholm

Disputerade 2018-03-23
vid Karolinska institutet


AVHANDLING
Self-harm in youth : predicting mental illness, social marginalisation and suicide

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar som psykiatriker och möter många unga med tankar om självmord, som självskadar sig eller gjort självmordsförsök. Jag ville veta mer om framtida risker för den här gruppen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om prognoser, både på kort och lång sikt, efter självskador och självmordsförsök bland ungdomar mellan 10-24 år. Mer specifikt har jag tittat på risken för senare psykisk ohälsa, självmord, långtidsarbetslöshet, långtidssjukskrivning samt sjukpension. Materialet baseras i huvudsak på uppgifter i nationella register men även i ett material med intervjuer med patienter. Viktigt i sammanhanget är att den grupp jag studerat är de som fått sjukhusvård. Merparten av de som självskadar sig kommer aldrig till vårdens kännedom.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det finns en förhöjd risk för senare självmordsförsök och självmord hos ungdomar som skadar sig själva. Konstaterad psykiatrisk sjukdom förhöjer risken ytterligare. Det är därför oerhört angeläget att så tidigt som möjligt fånga upp de här ungdomarna. Många har en god prognos och det finns bra hjälp att få.

Vad överraskade dig?

– Jag blev tagen av den ökade risken för självmord hos de här ungdomarna.

Vem har nytta av dina resultat?

– De unga, hoppas jag. Min forskning är framför allt riktad till vårdpersonal men de här ungdomarna kan ju också fångas upp i skolan och på andra arenor.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-05-28 09:07 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-30 10:54 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Nära till chefen viktigt i förskolan

Närvarande chefer, tillräcklig bemanning och bra vardagsrutiner är viktigare än förskolans pedagogik. Det visar forskare i Umeå som har studerat hur olika pedagogiska inriktningar påverkar personalens arbetsmiljö.

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden Universal design for learning som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen. Metoden gynnar alla elever, säger hon.

David Didau: Konsten att ta sig ur “ledningsbubblan”

Som skolledare behöver du vara medveten om att du har makt över din personal. Detta innebär att personalen kommer att ändra sitt beteende, så att de följer dina önskemål. Om du vill bryta dig ut ur denna “ledningsbubbla”, måste du få människorna i din omgivning att lita på dig, skriver David Didau.

Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud

Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning och instiftar ett barnombud. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats