Ökad risk för självmord bland unga som självskadar sig

Risken för senare självmord är högre bland den grupp barn och unga med självskadebeteende som fått sjukvård. Det är oerhört viktigt att fånga upp dessa ungdomar på ett tidigt stadium, konstaterar forskaren Karin Beckman.

Karin Beckman

Bor i Stockholm

Disputerade 2018-03-23
vid Karolinska institutet


AVHANDLING
Self-harm in youth : predicting mental illness, social marginalisation and suicide

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar som psykiatriker och möter många unga med tankar om självmord, som självskadar sig eller gjort självmordsförsök. Jag ville veta mer om framtida risker för den här gruppen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om prognoser, både på kort och lång sikt, efter självskador och självmordsförsök bland ungdomar mellan 10-24 år. Mer specifikt har jag tittat på risken för senare psykisk ohälsa, självmord, långtidsarbetslöshet, långtidssjukskrivning samt sjukpension. Materialet baseras i huvudsak på uppgifter i nationella register men även i ett material med intervjuer med patienter. Viktigt i sammanhanget är att den grupp jag studerat är de som fått sjukhusvård. Merparten av de som självskadar sig kommer aldrig till vårdens kännedom.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det finns en förhöjd risk för senare självmordsförsök och självmord hos ungdomar som skadar sig själva. Konstaterad psykiatrisk sjukdom förhöjer risken ytterligare. Det är därför oerhört angeläget att så tidigt som möjligt fånga upp de här ungdomarna. Många har en god prognos och det finns bra hjälp att få.

Vad överraskade dig?

– Jag blev tagen av den ökade risken för självmord hos de här ungdomarna.

Vem har nytta av dina resultat?

– De unga, hoppas jag. Min forskning är framför allt riktad till vårdpersonal men de här ungdomarna kan ju också fångas upp i skolan och på andra arenor.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-05-28 09:07 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-30 10:54 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Survey: Nearly all teachers use tech in class

About 95% of teachers use technology in the classroom — especially video streaming services such as YouTube, and productivity and presentation tools, such as Microsoft Office, according to a survey by Common Sense Education. Data shows that some of the tools that teachers rated as most effective, such as those involving health and well-being, were some of the least utilized.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

School playtime is becoming a thing of the past for a generation of children 

School playtime is becoming a thing of the past for a generation of children, a new report has found.