Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Öppna laborationer ökar kvaliteten på elevers samtal

Publicerad:2017-09-13
Skribent:Susanne Sawander
Jan Andersson

Född 1973
Bor i Åmål

Disputerade 2017-06-13
vid Karlstads universitet

Avhandling

Learning Physics Through Communication During Laboratory Work. An empirical study at upper secondary school

Designen av det laborativa arbetet påverkar hur eleverna pratar fysik med varandra. Öppna laborationer ökar förutsättningarna för mer kvalitativa samtal, visar Jan Andersson som pekar på vikten av att ge utrymme för elevsamtal i undervisningen.

– Som mångårig fysik- och matematiklärare på gymnasiet är min erfarenhet att fysiklaborationer är uppskattat både bland lärare och elever. När jag fick möjlighet att forska kändes det viktigt att undersöka fysiklaborationer ur ett lärandeperspektiv.

– Syftet har varit att bättre förstå hur designen av det laborativa arbetet påverkar elevernas lärande. Jag har följt två gymnasieklasser och videofilmat eleverna när de laborerar i ämnet fysik. Fokus har varit att studera hur eleverna kommunicerar med varandra under själva laborationsmomentet. Jag har jämfört två olika typer av laborationer, från slutna till mer öppna. De förra är mer styrda av läraren i både frågeställning och metod. Öppna laborationer ger mer utrymme för eleverna att välja såväl vad som ska undersökas och hur det ska genomföras.

– Jag såg att alla former av laborativt arbete är uppbyggt kring liknande moment som planering, hantering av utrustning, insamling av data, bearbetning och analys av resultat. Dessa aktiviteter ger upphov till samtal av olika karaktär. Det som skiljer sig åt mellan mer slutna och mer öppna laborationer är hur mycket tid som ägnas åt de olika aktiviteterna.

– I öppna laborationer ägnar eleverna mer tid åt aktiviteter som planering och analys av resultatet. Dessa aktiviteter skapar också mer kvalitativa samtal mellan eleverna. I de slutna laborationerna handlar samtalen oftare om vad och hur laborationen ska utföras. Slutsatsen är att det blir en avsevärd skillnad i elevernas sätt att kommunicera, där öppna laborationer ger utrymme för djupare diskussioner.

– Avhandlingen rymmer även ett analytiskt ramverk som möjliggör djupare analyser av vad och hur elever pratar om i undervisningen. Ramverket är framtaget för att använda i forskning om elevers kommunikation.

– Slutligen visar min avhandling att elever behöver få tid att tränas i att laborera. Det är ett hantverk som eleverna behöver lära sig och gradvis utveckla på samma sätt som ämneskunskaper byggs upp undan för undan.

– Under analysarbetet blev det tydligt hur viktigt det är att elever ges tid och möjlighet att diskutera fysik med varandra. Det laborativa arbetet skapar en bra miljö för sådana samtal.

– Jag vill tro att både lärare och forskare kan dra nytta av resultaten. Lärare, då avhandlingen belyser vikten av elevers kommunikation. Studien visar också hur man kan designa laborationsundervisning som inbjuder till elevsamtal. Forskare, då vi har skapat ett teoretiskt ramverk som kan användas för att följa elevers progression i diskussioner.

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!