Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Idrott och hälsa än så länge mest idrott

Publicerad:2006-06-19
Uppdaterad:2013-02-15
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Ämnet idrott och hälsa har totalt sett en stor bredd och rymmer många olika aktiviteter. Sett ur ett hälsoperspektiv är ämnesinnehållet dock snävare och har ett ensidigt fysiologiskt fokus – trots att styrdokumenten talar om hälsa som både fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande.

Hur blev du intresserad av ämnet?

– Jag är idrottslärare och har jobbat med utbildningen av lärare i idrott och hälsa sedan 1994. Hälsa är ett område som det har fokuserats mer och mer på i skolan, liksom över huvud taget i samhället, men det är få som har forskat om det.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har tittat närmare på innehållet i ämnet idrott och hälsa, och då särskilt fokuserat på hälsofrågorna.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

– Att innehållet som helhet i idrott och hälsa generellt har en god bredd och rymmer många olika aktiviteter, men att hälsoperspektivet inte har samma bredd. Hälsa betraktas fortfarande som en fysiologisk fråga om att ha bra kondition och förebygga övervikt, fast det står i styrdokumenten att hälsa handlar om fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande.
– Att hälsa är mycket mer än en fysiologisk fråga tror jagatt de flesta människor ställer upp på, men när det gällerhälsodelen av skolämnet tror jag att både traditionen och mediebildengör att det blir snävt. Samtidigt verkar idrottslärarna faktisktjobba mer och bredare med hälsa än vad de själva ger uttryck för.
– Jag har även tittat närmare på hur hälsobegreppet skildratsoch hur dess betydelse förskjutits i både samhället och i skolansläroplaner och kursplaner under de senaste hundra åren.

Vad hittade du under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

– Dels att det var en sådan hygglig bredd i innehållet som helhet, generellt sett. Det görs väldigt många spännande saker på många, om inte alla, ställen. Och dels att just hälsofrågorna har ett sådant extremt fysiologiskt fokus. Det var en positiv och en negativ sak, alltså.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tror att de kan vara intressanta för idrottslärare och för alla som jobbar med idrottslärarutbildningar.
– Jag talar ju också om hälsa över huvud taget i avhandlingen,så jag tror att den kan vara intressant för alla som intresserar sigför hälsa i skolan.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

– När det gäller idrott och fysisk träning så finns det ett språk. Människor i allmänhet och idrottslärare i synnerhet kan prata om saken. Men hälsa är något vi inte är vana att prata om. Jag tror att min avhandling kan bidra till att språkliggöra hälsobegreppet.
– Idrottslärare ska ju till exempel betygsätta sina elever i idrottoch hälsa. Det kan ju vara väldigt svårt om man inte har ordsjälv för vad hälsa egentligen är eller kan vara.

Anna Lytsy

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev