Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 84 av 168

Forskning och utveckling kategorier

Dagens elever bättre på världsdelar

2015-11-11
Dagens elever är visserligen sämre på öar och vatten i Europa, men är bättre på världsdelar. "Vi lever i en global värld och det har slagit igenom även i kartkunskapen", konstaterar Pontus Hennerdal som skrivit en avhandling om kartkunskap och förståelsen av kartor.
Ann Nordberg
Forskning och utveckling kategorier

"Vi behöver lyssna mer på barnen"

2015-11-05
"Det förvånade mig att de vuxna runt de här barnen fokuserade på barnens svårigheter i så stor utsträckning. Vi behöver lyssna mer på barnen", säger Ann Nordberg, som forskar om tal, språk och kommunikativ förmåga hos elever med cerebral pares och talsvårigheter.
Forskning och utveckling kategorier

Så fungerar kommunikation i virtuella miljöer

2015-11-04
Det krävs en tydlig organisation av tid och rum för att få till en fungerande kommunikation på distansutbildningar. Det konstaterar Giulia Messina Dahlberg som undersökt kommunikationen mellan studenter som läser en språkkurs för nybörjare på distans.
Forskning och utveckling kategorier

Olika barndom för barn till psykiskt sjuka

2015-10-27
Man kan inte tala om en slags barndom för barn med psykiskt sjuka föräldrar. Det är många faktorer som spelar in, som socialt skyddsnät och vilken av föräldrarna som är sjuk. Barnen lägger upp strategier för att hantera situationen, oavsett ålder, visar Annemi Skerfvings avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Kunskap nyckel till samverkan

2015-10-21
Förtroende och kunskap om varandras verksamhet är avgörande för en fungerande samverkan mellan professionella från skola, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatri, konstaterar Catharina Widmark i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Rollspel både begränsar och möjliggör bedömning

2015-10-15
Att bedöma kunskaper i naturvetenskap genom rollspelsövningar ställer höga krav på både lärare och elever. När eleverna tilldelas autentiska roller i klassrummet uppstår spänningar mellan skolans syfte och rollens syfte, visar Jens Anker-Hansen i sin avhandling.
1838485168