Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Pojkar norm i ADHD-forskning

Publicerad:2010-10-03
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Forskning om autism och ADHD är inriktad på pojkar. Som ett resultat av det har flickor missatseller feldiagnostiseras inom barnsjukvården. Det visar Svenny Kopp i sin avhandling Girls withsocial and/or attention impairments .

Svenny Kopp

Född 1948
i Göteborg

Disputerade 2010-09-24

vid Göteborgs Universitet med avhandlingen:

Avhandling

Girls with social and/or attention impairments

Varför blev du intresserad av ämnet?

Det saknades information om flickor med autism och ADHD. Hos pojkar upptäcks ADHD när de ärmellan fem och nio år. Hos flickor upptäcks autism i nio års åldern och ADHD när de är i tretton årsåldern eller till och med äldre.

Vad handlar avhandlingen om?

Den handlar om hundra flickor mellan tre och arton år som har inlärningssvårigheter, problem medsocial interaktion eller uppmärksamhetsproblem. Efter en noggrann utredning visade det sig attflickorna uppfyllde kriterierna för autism men även för ADHD. Många flickor som hade autismhade även ADHD och hälften hade läs och skrivsvårigheter. Femtio procent av flickorna hade blivitmobbade och femtio procent klarade inte målen i skolan. Det rör sig alltså om en grupp flickor medstora funktionssvårigheter som inte blivit uppmärksammade.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Att hälften av föräldrarna hade sökt professionell hjälp innan deras dotter var fyra år och trotsdet hade endast åtta av de hundra flickorna i studien fått en riktig diagnos. Det innebär attnittiotvå procent av flickorna var odiagnostiserade. Andra viktiga resultat är att flickorna hademånga tilläggssvårigheter som depression, ångest, tvång och sömnproblem och jämfört medkontrollgruppen så har de mycket färre kamrater. Mina resultat visar att att man måste ändrafrågorna när man undersöker flickor eftersom de är anpassade för pojkar.

Vad överraskade dig?

Mycket! Jag var inte beredd på att åttio procent av flickorna med autism även skulle ha ADHD. Inteheller att femtio procent skulle ha läs och skrivsvårigheter. Och jag hade absolut inte väntat mig attfemtio procent av flickorna blivit mobbade.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla som utreder flickor. Men även lärare, föräldrar och förhoppningsvis flickorna själva om minforskning kan resultera i att de får en tidigare diagnos.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev