Processdrama får elever att agera annorlunda

Som att lajva. Så beskriver Eva Hallgren processdrama då både lärare och elever är i roll. Det ger elever möjlighet att utforska och prova olika handlingsalternativ, utan att göra det som sig själv.

Eva Hallgren
Eva Hallgren

Född 1965
Bor i Gävle och Stockholm

Disputerade 2018-04-13
vid Stockholms universitet


AVHANDLING
Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama: Samspel i roll i en fiktiv verksamhet

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Processdrama, som påminner om att ”lajva” eller använda sig av lekvärldar, används internationellt men är inte så vanligt i Sverige. Det är ett sätt att utforska ett problem eller tema genom att både elever och lärare är i roll i improvisation. När är jag började använda det i högstadiet märkte jag att det händer saker i undervisningen. Tysta elever började till exempel ta plats på ett annat sätt och vi hade roligt tillsammans samtidigt som eleverna lärde sig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur lärares och elevers rolltagande går till i processdrama. Jag har tittat på vad som händer när man går i och ur roll och vad som sker när de är i roll och tar sina kroppsliga redskap i bruk.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– I alla ämnen finns lärandemål, så även när processdrama används. Men när lärare och elever beger sig in i fiktionen får undervisningens lärandeobjekt inte bli synligt. Då faller fiktionen. Man är i skapande och objektet uttolkas tillsammans av deltagarna i trevande, sökande och improvisatoriska handlingar där ingen har tolkningsföreträde. Det här får eleverna att agera på ett annat sätt. De improviserar, vänder sig till varandra med början på förslag och är beredda på att den de vänder sig till tar emot, och bygger vidare. Det blir ett kollektivt byggande av innehåll. Är man medskapare så utvecklar man det jag kallar ”expectagency”, en förhoppnings- och förväntasagent.

– I processdrama använder man sina egna känslomässiga upplevelser och sig själv som reflektionsyta genom att först vara i roll och sedan kliva ur och fråga sig varför man gjorde på ett visst sätt. Det skapar utrymme för potentiellt lärande. Rollen blir ett skydd som kan göra stor skillnad för eleverna då de kan prova olika handlingsalternativ utan att göra det som sig själv.

Vad överraskade dig?

– Hur en så liten övning som att låta eleverna göra en staty för att närma sig rolltagandet blev en viktig resurs. Under ett flera timmar långt arbete återkom eleverna flera gånger till ursprungsstatyn i sitt rolltagande. Det visar hur viktigt det är att fundera på vilka verktyg vi erbjuder dem.

Vem har nytta av resultatet?

– Alla som skapar lärsituationer kan nog förstå potentialen i rolltagandet och hur det kan leda till ett känslomässigt engagemang.

Annika Larsson Sjöberg

Sidan publicerades 2018-05-21 18:41 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-24 15:02 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Arne Engström: Kontrareplik till Andreas Ryve

Arne Engström ger en motreplik till Andreas Ryve med flera angående effekten av storskaliga matematiksatsningar. Effekterna är svåra att påvisa och matematikutvecklingsresurser ska därför inte slösas bort på ineffektiva satsningar, menar Arne Engström.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats