Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Psykisk hälsa och SET

Publicerad:2011-09-08
Uppdaterad:2012-03-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Birgitta Kimber har i sin avhandling Primary prevention of mental health problems amongchildren and adolescents through social and emotional training in school analyserat SET-programmet (Social Emotionell Träning). Hon konstaterar att SET kan vara ett verktyg för attfrämja psykisk hälsa hos barn och ungdomar.

Birgitta Kimber

Född 1951
i Östersund

Disputerade 2011-06-10
vid Karolinska institutet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat med barn inom psykiatrin och socialtjänst i många år och ville arbeta med barnoch ungdomar på skolor. När jag kom tillbaka till grundskolan efter tio år inom socialtjänstoch BUP insåg jag hur den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar försämrats, dettagjorde mig förskräckt. Det gjordes för mycket brandkårsutryckningar och nästan ingaförebyggande insatser.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om att främja psykisk hälsa genom att arbeta strukturerat i skolan. Jag har utbildat lärare i attträna upp barns sociala och emotionella förmågor och i att hantera sina känslor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag kunde se tydliga resultat när det gäller både inåtvänd och utåtvänd problematik efter femår. I experimentskolorna där eleverna fick SET-undervisning en till två gånger per veckakunde jag se att eleverna generellt mådde bättre. I kontrollskolorna som inte arbetade medSET mådde eleverna sämre samtidigt som den förändringen uteblev eller var signifikant lägrehos tonåringarna i experimentskolorna.

Vad överraskade dig?

– Att det var så stor skillnad mellan eleverna när det gäller skoltrivsel till fördel för SET-eleverna.

Vem har nytta av dina resultat?

– Barn och ungdomar, och skolan i förlängningen. Framöver hoppas jag kunna studeraelevernas skolresultat och jämföra dem för att se om det finns någon koppling mellan socialaoch emotionella färdigheter och skolresultat.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk