Rektors pedagogiska ledarskap styrs av kontexten

Många pratar om det men få kan förklara vad det faktiskt är. Anette Forssten Seiser har tillsammans med ett antal rektorer aktionsforskat om vad pedagogiskt ledarskap innebär i praktiken.

Anette Forssten Seiser
Anette Forssten Seiser

Född 1965
Bor i Uddeholm

Disputerade 2017-11-17
vid Karlstads universitet


AVHANDLING
Stärkt pedagogiskt ledarskap: Rektorer granskar sin egen praktik

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som rektor och vid rektorsutbildningen i många år. I diskussionen om rektors pedagogiska ledarskap framställs det alltid som något angeläget och positivt. Men jag har ofta slagits av att ingen riktigt kan förklara vad pedagogiskt ledarskap faktiskt innebär i praktiken, trots att det ses som en faktor med stor potential inom skolors förbättringsarbete.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en aktionsforskningsstudie där jag tillsammans med totalt 12 rektorer från grund-, gymnasieskola samt vuxenutbildning, i två olika grupper utforskat vad pedagogiskt ledarskap innebär i praktiken. Jag har träffat grupperna regelbundet under ett och ett halvt år där vi utifrån skolmyndighets- och forskningstexter diskuterat hur pedagogiskt ledarskap kan förstås och praktiseras. Rektorerna har därefter testat olika pedagogiska ledarskapsaktiviteter i sin egen praktik. Den ena gruppen fokuserade på pedagogiskt ledarskap på vetenskaplig grund, den andra gruppen riktade in sig på att undersöka rektors pedagogiska ledarskap utifrån ett närvarande perspektiv.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det framstod tydligt i vårt aktionsforskningsarbete att det finns mycket sagt och skrivet om pedagogiskt ledarskap men väldigt lite om vad det faktiskt innebär i praktiken. Under processen blev det uppenbart att pedagogiskt ledarskap är något som måste jobbas fram utifrån den kontext man befinner sig i. Arbetet med att klargöra ledarskapet behöver alltså göras på varje enskild skola och kan inte göras på ett generellt plan.

– Gruppen som utforskade ett närvarande pedagogiskt ledarskap kom så småningom fram till att vara närvarande inte givet innebär att rektor finns tillgänglig överallt och hela tiden. Att vara närvarande kan lika väl handla om att tydligt avsätta tid till specifika aktiviteter för att kunna fokusera, vilket i praktiken kan innebära att rektor stänger av telefonen eller stänger dörren.

– Gruppen som undersökte pedagogiskt ledarskap utifrån en vetenskaplig grund gick in med uppfattningen att det till stora delar handlar om att som rektor implementera en evidensbaserad undervisningsmetod eller teknik. De upptäckte ganska snart att denna strategi inte fungerade, vilket ett antal tidigare skolutvecklingsstudier, både nationella och internationella, också visat. I takt med att rektorerna prövade olika aktioner för att öka skolans vetenskaplighet förändrades både deras förståelse och ”göranden”. Istället för att presentera nya undervisningsmodeller började rektorerna föreslå strategier och forskningsresultat som åtgärder i olika dilemman eller situationer som lärarna sett som angelägna förbättringsområden. Skillnaden i dessa två förhållningssätt var att den första strategin inte grundades på det som lärarna identifierat som förbättringsområde, vilket den andra strategin gjorde. Den tredje varianten på hur rektorerna tänkte kring att höja skolans vetenskaplighet var att tänka ”vetenskapligt förhållningssätt”, vilket var att kartlägga ett förbättringsbehov, planera strategier med vetenskaplig grund, åtgärda, analysera och utvärdera. Min slutsats blev att rektorerna förändrade sitt kunskapsintresse från ett tekniskt instrumentellt kunskapsintresse till ett kritiskt granskande intresse. Det i sig gjorde att de blev mer vetenskapliga i sitt pedagogiska ledarskap.

– Ett annat resultat är hur viktiga omgivande faktorer, eller arrangemang, är och hur dessa påverkar hur ett pedagogiskt ledarskap omsätts i praktiken. De omgivande arrangemangen är: kulturella/diskursiva, materiella/ekonomiska, samt sociala/politiska och de kommer till uttryck i hur rektorer förstår, beskriver och utövar sitt pedagogiska ledarskap. Arrangemangen framträder även i rektorernas relationer med allt från lärare, chefer, skolmyndigheter till forskare. Vidare visar studien att pedagogiskt ledarskap stärks om man är fler som delar på ansvaret.

Vad överraskade dig?

– Att rektors pedagogiska ledarskap endast undantagsvis avgränsats inom forskningen och att få faktiskt lyckats dokumentera det. Sedan blev jag också förvånade över den stora inverkan som omgivande kontext har på hur rektorer förstår, beskriver och omsätter sitt pedagogiska ledarskap. Samtliga rektorer i studien beskrev hur ledarskapets övergripande syfte är att förbättra elevernas lärande och utveckling. Jag ser detta som kontextuellt utifrån hur myndigheter och politiker sätter fokus på elevernas resultat när de skriver fram och talar om rektors pedagogiska ledarskap. Med rapporter som Pisa kan detta tyckas givet men faktum är att argumenten bakom pedagogiskt ledarskap svänger över tid. Ett annat exempel är hur omgivningens höga förväntningar ibland begränsar rektors pedagogiska ledarskap.

– Överraskade var också hur snabbt rektorernas aktioner resulterade i förändringar i praktiken. Slutsatsen blev att rektor inte nöjer sig med att tala om förändringar utan genomför, och även uppmanar lärare att pröva, konkreta åtgärder i verksamheten.

Vem har nytta av dina resultat?

– Forskning kring skolledare är ett smalt fält, i synnerhet en kritisk forskning. Därför hoppas jag att resultaten kan vara ett bidrag till en teoretisk mångfald inom skolledarskapsforskningen. I övrigt de rektorer och förskolechefer som till vardags arbetar med olika skolförbättringsfrågor.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2017-12-05 15:36 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-04-09 17:28 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Lediga tjänster
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr av Skolporten ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Oro för att inte passa in kan ge unga smärta i kroppen

Oro för att inte passa in i kompisgänget kan bidra till att ungdomar drabbas av fysisk smärta. Värst utsatta är tjejer. Det visar en avhandling av psykologiforskaren Matilda Wurm vid Örebro universitet.

Hur stor är risken att barn med adhd även drabbas av andra sjukdomar?

Löper barn med adhd större risk att utveckla andra sjukdomar som vuxna? Den frågeställningen har Henrik Larsson, forskare vid Örebro universitet fått en halv miljon kronor för att studera.

Oetiskt forskningsprojekt på Mittuniversitet

Ett forskningsprojekt på Mittuniversitet i Östersund går långt över gränsen för vad som är etiskt acceptabelt, menar Centrala etikprövningsnämnden- som trots det inte kan stoppa studien.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats