Relationer centralt för samverkan mellan förskola och föräldrar

Förskollärare vill berätta om verksamheten. Föräldrar vill mest höra hur barnet haft det. Det konstaterar Tuula Vuorinen som forskat om samverkan mellan föräldrar och förskolan.

Tuula Vuorinen
Tuula Vuorinen

Född 1965
Bor i Eskilstuna

Disputerade 2020-11-27
vid Mälardalens högskola


AVHANDLING
Mötet mellan föräldraansvar och förskollärarkompetens – föräldrasamverkan i förskolan

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Intresset går långt tillbaka, redan när jag utbildade mig till beteendevetare skrev jag en uppsats om just samverkan mellan förskola och föräldrar. Jag har tidigare också deltagit i forskningsprojekt där föräldrasamverkan uppmärksammats särskilt. Idag undervisar jag på förskoleprogrammet vid Mälardalens Högskola.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om föräldrars och förskolans erfarenheter av föräldrasamverkan. Dels i förhållande till förskollärarnas kompetens, dels i förhållande till föräldraskap. Genom intervjuer med cirka 30 förskollärare från olika förskolor i olika delar av Sverige har jag undersökt vilka situationer som förskollärare uppfattar att deras kompetens blir synlig av och efterfrågad av föräldrar. Tio föräldrar, utan koppling till förskollärarna, har intervjuats om vad de anser är viktigast i samverkan med förskolan.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Både förskollärare och föräldrar betonar relationers betydelse för en bra samverkan. Att det finns en öppen kommunikation och att båda parter uppmärksammar varandra som individer, inte som förskollärare respektive förälder. Båda parter lyfter också vikten av trygghetsskapande handlingar, som att bekräfta varandra och vara öppen med och förmedla information. Föräldrar pekar vidare på vikten av kontinuitet, det vill säga att personalgruppen i förskolan är stabil och inte ständigt utsätts för personalbyten.

– Förskollärarna vill gärna förmedla verksamhetens innehåll och förskolans läroplan då det även belyser den egna professionen. Men den här typen av information efterfrågas sällan av föräldrarna. De vill hellre veta hur det egna barnet trivs och fungerar på förskolan. Det här kopplar jag till det egna föräldraansvaret – som förälder vill man försäkra sig att barnet trivs och att dess behov av omsorg och tillsyn blir tillgodosett. I avhandlingen introducerar jag ett nytt begrepp – indivisualisering. Tanken är att begreppet ska vara ett stöd för det informationsbehov som föräldrar har: De vill veta att barnet är sett av personalen och vilken mån barnets behov blivit tillgodosedda. Indivisualisering kräver inga praktiska åtgärder utan bara att förskolepersonalen berättar hur barnet har haft det under dagen.

– Ett intressant resultat är att det inte går att tala i termer av att föräldrar är krävande. Däremot kan föräldrar bli krävande om de inte får tillräcklig insyn i förskolans verksamhet. Bristen på information skapar oro och då känner föräldern att den inte kan ta sitt föräldraansvar. En slutsats jag drar är att utbildad personal och en stabil personalgrupp är grundläggande för en god samverkan mellan förskola och föräldrar. Ytterligare ett resultat är de olika roller som förskollärare intar i relation till föräldrar. Jag har identifierat fem typiska roller: Den kunniga, samverkande, reflekterande, personliga och distanserade. Rollerna kan givetvis växla och flyta in i varandra men de belyser vilken form av stöd som förskolläraren förmedlar till föräldrar.

Vad överraskade dig?

– Att god samverkan är en väldigt viktig aspekt redan när föräldrar väljer förskola. Kommunikation, bemötande, atmosfär kan avgöra valet av förskola.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som är intresserade av att stärka samverkan mellan föräldrar och förskola. Även skolledare och skolpolitiker som skapar förutsättningar för detta. Mina resultat visar att outbildad personal och återkommande personalbyten utgör ett stort hinder för en god samverkan.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-03-10 14:49 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-03-17 17:03 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!
  Skolportens magasin nr 2/2023

Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!

INTERVJU: Forskaren Emma Leifler vill att fler lärare får lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. TEMA: Nya perspektiv med ämnesövergripande undervisning.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Forskaren upptäckte barnens språkbeteende av en slump

Att förskolebarn använder engelska som lekspråk är mycket vanligare i mångkulturella områden, enligt en ny studie. På de undersökta förskolorna är det främst när pedagogerna inte deltar i leken som barnen växlar över till engelska.  

Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. ”Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna,” säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Förskolelärare får stöd i att lära barn om hållbarhet

Mänskligheten står inför stora hot mot sin överlevnad. Hur pratar man med barnen om det här? Forskare vid Linköpings universitet har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskollärare att gripa sig an det svåra ämnet.

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. ”Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att använda svenska”, säger Martha Petridou, förskollärare.

Hon forskar om skolledares politiska engagemang

I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. ”Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist”, säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer