Relationer viktig del av läraryrket

Anneli Frelin

Född 1969
i Skellefteå

Disputerade år 2010-04-09
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Teachers' Relational Practices and Professionality

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Genom mitt arbete som lärare har jag ofta funderat på hur vi gör för att hantera de, ofta svåra, situationer som ideligen uppstår i skolan. Själv har jag arbetat mycket i lärarlag där vi ofta har diskuterat hur vi arbetar och därigenom lärt av varandra.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärares relationsarbete. Lärare hanterar många olika relationer och i min studie har jag valt att koncentrera mig på hur lärarna arbetar för att upprätta och behålla relationer till elever men också hur de agerar för att främja goda relationer mellan eleverna. Jag har intervjuat och observerat elva lärare från förskolan upp till gymnasiet. Utifrån detta material har jag fått konkreta berättelser ur lärarnas vardag om hur de arbetat. Det kan handla om allt från hur de hanterar relationen till elever som behöver extra uppmärksamhet till hur de stävjar en maktsituation där några elever tenderar att bestämma över de andra. Lärarnas relationsarbete är sammanflätat med undervisningen och genomsyrar på så vis allt arbete. Tidigare forskning pekar på att den relationella dimensionen inom läraryrket är underteoretiserad och inte tillräckligt uppmärksammad. Andra studier har även visat att just relationsarbetet tillsammans med eleverna är något som både nyutbildade och erfarna lärare upplever som något av det svåraste med läraryrket.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett huvudresultat är själva kartläggningen av lärarnas relationsarbete, som också visar på hur omfattande det är. Min studie tydliggör vilka slags relationer som lärarna vill åstadkomma och hur de gör för att förverkliga dem. Tydligt är att lärarna förhandlar, mer eller mindre medvetet, för att skapa en så kallad undervisningsrelation till eleverna. Att elev och lärare har bra relation innebär inte med automatik att de har en bra undervisningsrelation. Det här tas ofta för givet men kan vara väldigt svårt få till. Förtroende, medmänsklighet och omtanke om elevernas självbild var återkommande teman i lärarnas relationsarbete. En undervisningsrelation är dynamisk och kan skadas eller förstöras och den är därför något som läraren hela tiden måste jobba på.

Hittade du något som förvånade dig?

– Jag hade trott att sättet att jobba skulle skilja sig mycket mer mellan förskollärare och gymnasielärare men min studie visar att de många gånger resonerar och hanterar relationer på ett förvånansvärt likartat sätt trots stor ålderskillnad mellan barnen. Man talade om vikten av förtroende lika mycket i förskolan som på gymnasiet. Under arbetets gång fascinerades jag också över hur komplext tänkandet kring detta arbete var.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att lärarutbildare och blivande och verksamma lärare kan ha det, men även politiker, skolledare och forskare.

Sidan publicerades 2010-04-14 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-04-03 20:23 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolporten nr 3/2023 ute nu!

Skolporten nr 3/2023 ute nu!

TEMA: Så kan skola, polis och socialtjänst arbeta tillsammans för att förhindra skoldåd. INTERVJU: Forskaren Michael Tengberg om hur återkoppling, observation och gruppreflektion kan öka kvaliteten på undervisningen.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Så skapar alla nya trender kaos i skolan

Det räcker nu. Allt fler börjar tröttna på nya oprövade ­pedagogiska trender. ”Skolverket måste sluta ge pengar åt ovetenskapliga trendkoncept,” säger Anita Norlund, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås.

Skolstängningar dålig metod mot segregation visar simulering

På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar som gjorts av forskare vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna i kläm.

Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Linnea Lindquist: ”Stök beror ofta på språkbrister”

På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser