Relationer viktig del av läraryrket

Anneli Frelin

Född 1969
i Skellefteå

Disputerade år 2010-04-09
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Teachers' Relational Practices and Professionality

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Genom mitt arbete som lärare har jag ofta funderat på hur vi gör för att hantera de, ofta svåra, situationer som ideligen uppstår i skolan. Själv har jag arbetat mycket i lärarlag där vi ofta har diskuterat hur vi arbetar och därigenom lärt av varandra.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärares relationsarbete. Lärare hanterar många olika relationer och i min studie har jag valt att koncentrera mig på hur lärarna arbetar för att upprätta och behålla relationer till elever men också hur de agerar för att främja goda relationer mellan eleverna. Jag har intervjuat och observerat elva lärare från förskolan upp till gymnasiet. Utifrån detta material har jag fått konkreta berättelser ur lärarnas vardag om hur de arbetat. Det kan handla om allt från hur de hanterar relationen till elever som behöver extra uppmärksamhet till hur de stävjar en maktsituation där några elever tenderar att bestämma över de andra. Lärarnas relationsarbete är sammanflätat med undervisningen och genomsyrar på så vis allt arbete. Tidigare forskning pekar på att den relationella dimensionen inom läraryrket är underteoretiserad och inte tillräckligt uppmärksammad. Andra studier har även visat att just relationsarbetet tillsammans med eleverna är något som både nyutbildade och erfarna lärare upplever som något av det svåraste med läraryrket.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett huvudresultat är själva kartläggningen av lärarnas relationsarbete, som också visar på hur omfattande det är. Min studie tydliggör vilka slags relationer som lärarna vill åstadkomma och hur de gör för att förverkliga dem. Tydligt är att lärarna förhandlar, mer eller mindre medvetet, för att skapa en så kallad undervisningsrelation till eleverna. Att elev och lärare har bra relation innebär inte med automatik att de har en bra undervisningsrelation. Det här tas ofta för givet men kan vara väldigt svårt få till. Förtroende, medmänsklighet och omtanke om elevernas självbild var återkommande teman i lärarnas relationsarbete. En undervisningsrelation är dynamisk och kan skadas eller förstöras och den är därför något som läraren hela tiden måste jobba på.

Hittade du något som förvånade dig?

– Jag hade trott att sättet att jobba skulle skilja sig mycket mer mellan förskollärare och gymnasielärare men min studie visar att de många gånger resonerar och hanterar relationer på ett förvånansvärt likartat sätt trots stor ålderskillnad mellan barnen. Man talade om vikten av förtroende lika mycket i förskolan som på gymnasiet. Under arbetets gång fascinerades jag också över hur komplext tänkandet kring detta arbete var.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att lärarutbildare och blivande och verksamma lärare kan ha det, men även politiker, skolledare och forskare.

Sidan publicerades 2010-04-14 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-04-03 20:23 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Nihad Bunar kom till Sverige som flykting och blev modersmålslärare. I dag är han professor. Han menar att modersmålsundervisningen behöver bättre förutsättningar. Tema: Klimatkrisen. Hur kan skolan undervisa om den?

Läs mer och prenumerera här!
Fortbildning
Specialpedagogik för grundskolan
  Tillgänglig på webben 18–31 maj

Specialpedagogik för grundskolan

Välkommen till en webbkonferens för dig som möter elever på grundskolan som är i behov av särskilt stöd! Ta del av aktuell forskning och praktiska metoder, med fokus på möjligheter och utveckling.

Läs mer och boka din plats här!
5 mest lästa på FoU

Krönika: Rektor som flaskhals?

Ett problem med alla förekommande förväntningar är att rektor tydligt pekas ut som ansvarig. Det är lätt att uppfatta – särskilt för den oerfarne rektorn – att du måste ta dig an situationen själv, skriver Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare, som har ett enkelt råd.

Det går att minska studieavbrotten

Mellan 2012 och 2018 drev SKL metod- och strukturpåverkansprojektet Plug In, tillsammans med åtta regioner.

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.

Uppdrag om regionalt tillväxtarbete

Avrapportering av uppdraget att redovisa och analysera genomförda insatser för Skolverkets medverkan i det regionala tillväxtarbetet med koppling till den nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015–2020.

Fler detaljer när förskolebarn reflekterar digitalt

För att barnen bättre ska se sitt lärande använder sig Diamantens förskola av digitala verktyg vid reflektionstimmarna. Bland annat skriver de en blogg tillsammans med barnen som blivit väldigt uppskattad. ”Vi ser att barnen utvecklar sin digitala kompetens och att de språkar mer med varandra. Det har blivit mer samtal mellan barnen än att ett enskilt barn pratar med en pedagog åt gången”, säger Victoria Jacobson, förskollärare.