Relationer viktig del av läraryrket

Anneli Frelin

Född 1969
i Skellefteå

Disputerade år 2010-04-09
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Teachers' Relational Practices and Professionality

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Genom mitt arbete som lärare har jag ofta funderat på hur vi gör för att hantera de, ofta svåra, situationer som ideligen uppstår i skolan. Själv har jag arbetat mycket i lärarlag där vi ofta har diskuterat hur vi arbetar och därigenom lärt av varandra.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärares relationsarbete. Lärare hanterar många olika relationer och i min studie har jag valt att koncentrera mig på hur lärarna arbetar för att upprätta och behålla relationer till elever men också hur de agerar för att främja goda relationer mellan eleverna. Jag har intervjuat och observerat elva lärare från förskolan upp till gymnasiet. Utifrån detta material har jag fått konkreta berättelser ur lärarnas vardag om hur de arbetat. Det kan handla om allt från hur de hanterar relationen till elever som behöver extra uppmärksamhet till hur de stävjar en maktsituation där några elever tenderar att bestämma över de andra. Lärarnas relationsarbete är sammanflätat med undervisningen och genomsyrar på så vis allt arbete. Tidigare forskning pekar på att den relationella dimensionen inom läraryrket är underteoretiserad och inte tillräckligt uppmärksammad. Andra studier har även visat att just relationsarbetet tillsammans med eleverna är något som både nyutbildade och erfarna lärare upplever som något av det svåraste med läraryrket.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett huvudresultat är själva kartläggningen av lärarnas relationsarbete, som också visar på hur omfattande det är. Min studie tydliggör vilka slags relationer som lärarna vill åstadkomma och hur de gör för att förverkliga dem. Tydligt är att lärarna förhandlar, mer eller mindre medvetet, för att skapa en så kallad undervisningsrelation till eleverna. Att elev och lärare har bra relation innebär inte med automatik att de har en bra undervisningsrelation. Det här tas ofta för givet men kan vara väldigt svårt få till. Förtroende, medmänsklighet och omtanke om elevernas självbild var återkommande teman i lärarnas relationsarbete. En undervisningsrelation är dynamisk och kan skadas eller förstöras och den är därför något som läraren hela tiden måste jobba på.

Hittade du något som förvånade dig?

– Jag hade trott att sättet att jobba skulle skilja sig mycket mer mellan förskollärare och gymnasielärare men min studie visar att de många gånger resonerar och hanterar relationer på ett förvånansvärt likartat sätt trots stor ålderskillnad mellan barnen. Man talade om vikten av förtroende lika mycket i förskolan som på gymnasiet. Under arbetets gång fascinerades jag också över hur komplext tänkandet kring detta arbete var.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att lärarutbildare och blivande och verksamma lärare kan ha det, men även politiker, skolledare och forskare.

Sidan publicerades 2010-04-14 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-04-03 20:23 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Hur ska man veta vad forskningen säger?

Forskning är en central komponent för att utveckla undervisningens kvalitet och sedan år 2010 ställer skollagen krav på att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Det är dock lättare sagt än gjort. Skolforskningsinstitutet har därför tagit fram en ny rapport i syfte att stödja skolans och förskolans verksamma i arbetet.

Hur förebygger skolan kränkningar?

I en ny bok beskriver Ylva Odenbring, forskare vid Göteborgs universitet, hur lärare och skolledare kan förebygga våld i skolvardagen. "Framför allt behövs fler vuxna i skolan och fler vuxna som rör sig i korridorerna", säger hon.

4,3 miljoner kronor till forskning om asylsökande ungdomar och hälsoundervisning i skolan

Hur kan skolan förbättra hälsoundervisningen för nyanlända ungdomar – en grupp där idén om hälsa kan upplevas som oklar och problematisk. Det ska Örebroforskaren Valeria Varea studera efter att ha fått 4,3 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.

Skolning full av lek med ”torgpedagoger”

På den nybyggda förskolan i skånska Hjärup är det Ängslyckan­modellen som gäller, med ämnes­specifik under­visning som drivs av särskilda ”torgpedagoger” – och en egen specialpedagog.

Rapport om barn, böcker och delaktighet

Hallå där, Lena O Magnusson, forskare och författare till rapporten ”Barn, böcker, delaktighet­ och inflytande”, om ett bokstartsprojekt i Gävleborg.