Relationer viktig del av läraryrket

Anneli Frelin

Född 1969
i Skellefteå

Disputerade år 2010-04-09
vid Uppsala universitet


AVHANDLING
Teachers' Relational Practices and Professionality

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Genom mitt arbete som lärare har jag ofta funderat på hur vi gör för att hantera de, ofta svåra, situationer som ideligen uppstår i skolan. Själv har jag arbetat mycket i lärarlag där vi ofta har diskuterat hur vi arbetar och därigenom lärt av varandra.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärares relationsarbete. Lärare hanterar många olika relationer och i min studie har jag valt att koncentrera mig på hur lärarna arbetar för att upprätta och behålla relationer till elever men också hur de agerar för att främja goda relationer mellan eleverna. Jag har intervjuat och observerat elva lärare från förskolan upp till gymnasiet. Utifrån detta material har jag fått konkreta berättelser ur lärarnas vardag om hur de arbetat. Det kan handla om allt från hur de hanterar relationen till elever som behöver extra uppmärksamhet till hur de stävjar en maktsituation där några elever tenderar att bestämma över de andra. Lärarnas relationsarbete är sammanflätat med undervisningen och genomsyrar på så vis allt arbete. Tidigare forskning pekar på att den relationella dimensionen inom läraryrket är underteoretiserad och inte tillräckligt uppmärksammad. Andra studier har även visat att just relationsarbetet tillsammans med eleverna är något som både nyutbildade och erfarna lärare upplever som något av det svåraste med läraryrket.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett huvudresultat är själva kartläggningen av lärarnas relationsarbete, som också visar på hur omfattande det är. Min studie tydliggör vilka slags relationer som lärarna vill åstadkomma och hur de gör för att förverkliga dem. Tydligt är att lärarna förhandlar, mer eller mindre medvetet, för att skapa en så kallad undervisningsrelation till eleverna. Att elev och lärare har bra relation innebär inte med automatik att de har en bra undervisningsrelation. Det här tas ofta för givet men kan vara väldigt svårt få till. Förtroende, medmänsklighet och omtanke om elevernas självbild var återkommande teman i lärarnas relationsarbete. En undervisningsrelation är dynamisk och kan skadas eller förstöras och den är därför något som läraren hela tiden måste jobba på.

Hittade du något som förvånade dig?

– Jag hade trott att sättet att jobba skulle skilja sig mycket mer mellan förskollärare och gymnasielärare men min studie visar att de många gånger resonerar och hanterar relationer på ett förvånansvärt likartat sätt trots stor ålderskillnad mellan barnen. Man talade om vikten av förtroende lika mycket i förskolan som på gymnasiet. Under arbetets gång fascinerades jag också över hur komplext tänkandet kring detta arbete var.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att lärarutbildare och blivande och verksamma lärare kan ha det, men även politiker, skolledare och forskare.

Sidan publicerades 2010-04-14 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-04-03 20:23 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Stärker Skolinspektionen kvalitén i svensk skola?

Skolinspektionen ska bidra till att stärka kvaliteten i skolan genom sin inspektionsverksamhet. Hittills har dock få utvärderingar gjorts på hur väl Skolinspektionen möter denna målbild och de flesta av dessa är av en deskriptiv natur. I denna artikel analyseras effekterna av skolinspektioner mellan åren 2017–21. (pdf)

Poddagogen #14: Forskaren Sophie Landwehr Sydow om makerspace och makerkulturer

Sophie Landwehr Sydow gästar Poddagogen och berättar om sin doktorsavhandling om så kallade makers, makerspace och makerkulturer, både i skolans värld och i andra sammanhang.

Ibis ska ge eleverna mer stöd

Ny studie: Läraren ska anpassa sina krav efter elevernas behov. Fokus på elevernas behov och strukturerade dagar ska ge bra klassrumsmiljö, goda resultat och låg frånvaro i skolan. Nu startar IBIS-studien i Sverige.

Så kan vi prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet visar en studie från Stockholms universitet.