Rimligt med mindre styrning i vissa frågor

Skolans fokus på mätbarhet sipprar ner i klassrummen och påverkar praktiken. Det visar Gustav Borsgård i sin avhandling. Men i exempelvis frågor som rör skolans demokratiska uppdrag vore det rimligt att styra lite mindre, menar han.

Gustav Borsgård
Gustav Borsgård

Bor i Umeå
Född år 1984

Disputerade 2021-04-09
vid Umeå universitet


AVHANDLING
Litteraturens mått: politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det hänger nog ihop med att jag är lärare och var bekant med svenskämnet i skolan från lärarens håll. Sen tycker jag alltid att det är spännande att fundera på politiska dimensioner av utbildning.

Vad handlar avhandlingen om?

– De senaste decennierna har det skett ett utbildningspolitiskt skifte mot mätbara resultat, betyg och tester. Det har vi sett på såväl nationell som internationell nivå. Jag har undersökt hur den här förändringen på internationell nivå ger återverkningar i litteraturundervisningen i Sverige. Vi brukar prata om att det är personlighetsutvecklande att läsa litteratur, men den aspekten riskerar att falla mellan stolarna när det mätbara ges allt större vikt.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det finns en rätt inflytelserik forskningstradition som heter erfarenhetspedagogik. Den ägnar sig bland annat åt demokratifrämjande litteraturpedagogik, vilket jag undersöker kritiskt. Avhandlingen visar också hur det i skolan pågår ett systematiskt kvalitetsarbete, där undervisningen ska utvärderas och följas upp på ett strukturerat sätt som inte passar för allt skolan sysslar med. I vissa frågor, till exempel de som har med skolans demokratiska uppdrag att göra, kan det vara rimligt att styra lite mindre.

– I en intervjustudie med lärare undersöker jag också hur fokuset på mätbarhet sipprar ner till klassrummen. Det visade sig att det påverkar praktiken, men att lärarna samtidigt struntar lite i det. Alla svensklärare struntade till exempel i entreprenörskap, vilket kanske inte är så konstigt.

Vad överraskade dig?

– Jag har läst en hel del policydokument från OECD och EU och slogs av hur krasst ekonomiskt man framställer poängen med utbildning. Det var i någon mån förvånande.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det vore roligt om avhandlingen nådde policymakare. Sen kan den nog vara användbar för svensklärare och för forskningen om erfarenhetspedagogik.

Annika Sjöberg

Sidan publicerades 2021-12-09 15:54 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Litteraturläsning som didaktisk utmaning

Varför läsa skönlitteratur? Under tre terminer, våren 2008 till och med våren 2009, fick en grupp gymnasielärare på S:t Petri skola i Malmö möjlighet att delta i en forskningscirkel med inriktning mot svenskämnets litteraturundervisning.

Fokus på det mätbara i litteraturundervisningen

När det mätbara får allt större betydelse fokuserar svensklärarna mer på språkutveckling, läsförståelse och läsförmåga i skönlitteraturundervisningen – och mindre på elevernas läsupplevelser. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv.

Samhällskunskap Webbkonferens

Årets konferens i Samhällskunskap för högstadiet och gymnasiet! Kunniga föreläsare ger dig som undervisar i samhällskunskap information om ny didaktisk forskning och inspirerande verktyg för undervisningen. Delta i Stockholm den 18 mars eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 24 mars–8 april, 2022. Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen.

Samhällskunskap

Årets konferens i Samhällskunskap för högstadiet och gymnasiet! Text: Kunniga föreläsare ger dig som undervisar i samhällskunskap information om ny didaktisk forskning och inspirerande verktyg för undervisningen. Delta i Stockholm den 18 mars eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 24 mars–8 april, 2022. Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen.

Skolbibliotek Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som arbetar med eller i skolbibliotek från förskoleklass till gymnasiet. Här presenteras den senaste forskningen och du får praktiska verktyg för verksamheten. Bjud med din rektor på webbkonferenser utan kostnad!

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som arbetar med eller i skolbibliotek från förskoleklass till gymnasiet. Här presenteras den senaste forskningen och du får praktiska verktyg för verksamheten. Bjud med din rektor på webbkonferenser utan kostnad!

Fragmentiserade fakta i läromedel i juridik

Läromedel i juridik domineras av fragmentiserade fakta om juridiska regler. Det visar Mona-Lisa Henriksson som menar att ämnet behöver innehålla både juridisk problemlösning och moraliskt meningsskapande för att bli relevant för elever och samhälle.

Kartläggning av matematiska färdigheter viktigt för att kunna ge rätt stöd

Heidi Hellstrand belyser i sin avhandling vikten av tidig kartläggning av elevers grundläggande matematiska färdigheter. Detta för att identifiera de som riskerar att utveckla matematiksvårigheter och för att kunna sätta in rätt stöd.

Bakgrund och kön styr val av gymnasieprogram

Bakom en till synes jämn könsfördelning på gymnasiets naturprogram döljer sig stora skillnader. Johanna Mellén visar att elevers gymnasieval har varit lika bundna av kön och social bakgrund sedan 1970-talet.

Indisk skola ger annan syn på sekulär religionsundervisning

Vad kan religionsundervisningen i svensk skola lära sig av hur den indiska skolan hanterar religion? Kristian Niemi hoppas att hans forskning kan bidra till reflektioner om vad sekulär undervisning kan betyda – respekt eller avstånd?

Utformning av illustrationen stor betydelse för elevers lärande

Utformningen av illustrationer, som exempelvis modeller, grafer och diagram, har stor betydelse för elevernas lärande. Ann-Sofie Jägerskog har forskat om sambandet mellan visuella representationer, vad eleverna förstår och vad som sker i klassrum.

Skrivträning på talande dator bra för elever med läs- och skrivsvårigheter

Britta Hannus-Gullmets forskning visar att elever med stora läs- och skrivsvårigheter får goda möjligheter att utveckla sin läs- och skrivförmåga om de använder en talande dator som hjälpmedel.

Lite fokus på problemlösning i matematikböcker på gymnasiet

Få uppgifter i matematikböcker på gymnasiet kan betraktas som problemlösningsuppgifter. Det går emot vad läroplanen samt vad forskning om matematiklärande pekar på som givande metoder för att lära sig matematik, konstaterar Daniel Brehmer i sin avhandling.

Strategier ökar elevers förmåga att lösa matematikproblem

Elever som får träna på olika problemlösningsstrategier blir bättre på att lösa matematiska problem. Dessutom fokuserar de mindre på ”rätt svar” – i stället fylls klassrummet av diskussioner kring problemlösning, visar Éva Fülöps praktiknära forskning.  

Många läser språk men stor skillnad mellan kön och klass

De moderna språkens kris förefaller vara på väg att vända, aldrig har så många elever läst språk i grundskolan. Men det finns stora skillnader, både regionalt, mellan kön och sociala klasser, visar Josefine Krigh i sin avhandling.

Motstridiga styrprinciper påverkar lärares arbete

Svenska lärare styrs mer av marknadens logik, snarare än professionalismens logik. Det är en av slutsatserna Katarina Samuelsson drar i sin forskning om lärarkårens kontextuella förutsättningar.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Språkutvecklande förskola kräver kunskap och kompetens!

I dag presenterar Ifous Språkutvecklande förskola – en kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskola. Den är framtagen för att bidra med kunskaper som kan underlätta förskolans språkutvecklande arbete, så att alla barn, utifrån sina individuella förutsättningar, får möjlighet att utvecklas optimalt.

Här stöttar man skolorna för att främja närvaroarbetet

Att tidigt fånga upp elevers frånvaro är viktigt. På Pedagogiskt center arbetar personalen i nära samarbete med Elevhälsan med att stödja skolorna i Helsingborg i deras pedagogiska arbete. För att främja närvaro arbetar de bland annat med att utveckla och stärka mentorns roll, utveckla lärmiljöer och att stödja verksamheten med digitala system.

Innovation ger värde för undervisningen

Innovation är ett mindset där man testar sådant som man tror ökar undervisningens kvalitet, elevernas upplevelse eller sparar tid. Något som ger värde. Därför kan innovation också vara att sluta göra någonting, säger Leif Denti, som forskar på ledarskap, kreativitet och organisatorisk innovation vid Göteborgs universitet.

Didaktiska val ur ett genusperspektiv i skolämnet idrott och hälsa

Inga Oliynyk har i sin avhandling i pedagogik undersökt hur lärare i idrott och hälsa genom sina didaktiska val implementerar de riktlinjer om jämställdhet som beskrivs i läroplanen. Resultaten i avhandlingen visar att det är en komplex fråga som är avhängig många faktorer.

Pojkar tenderar att premieras på idrottslektionerna

Skolan ska främja pojkars och flickors lika rätt och möjligheter när det gäller idrott och hälsa. Det framgår i den svenska läroplanen. Men trots det är undervisningen inte jämställd och flickor och pojkar blir behandlade olika.