Så möter universiteten nya krav

Sara Karlsson
Född 1971
Bor i Stockholm
Disputerade 2016-06-02
vid Kungliga tekniska högskolan, KTH
Avhandling
The Active University: Studies of Contemporary Swedish Higher Education
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har jobbat i utbildningssektorn i många år, på myndigheter och universitet. I de olika rollerna, bland annat som kvalitetssamordnare, har jag sett hur viktigt det är med styrning och förändringsarbete och har velat lära mig mer. Jag har disputerat på avdelningen för lärande som har verksamhet som spänner hela vägen från skolan upp till högskolan, på KTH.Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om hur dagens svenska universitet svarar på externt tryck. Det kan vara krav på att vara internationellt konkurrenskraftig, producera samhällsnyttig forskning, utbilda anställningsbara studenter och ha en effektiv ledning. Hur möter universiteten, denna gamla institution med sina speciella traditioner och struktur, alla nya krav?Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag talar om att universiteten har blivit aktörer. Med det menar jag å ena sidan att de tar många strategiska initiativ. Det kan vara omorganisationer, samgåenden, nya policyinriktningar eller projekt av olika slag, till exempel utvärderingar. Sådana initiativ tar jag upp i mina fallstudier. Å andra sidan kan man också se aktörsbegreppet som en teatermetafor – man spelar rollen ”det aktiva universitetet”. Risken med det är förstås att det kan bli ytligt.Vad överraskade dig?
– Universitet är inte så konservativa som man kan tro, utan tvärtom skickliga på att hantera samhällsförändringar av olika slag. Inom universiteten finns många förnyare, och man använder ofta externa skäl som handlar om kvalitet och konkurrens för att åstadkomma interna förändringar.Vem har nytta av dina resultat?
– Den som är intresserad av utbildningspolitik och organisationsförändring och som vill veta mer om vad som händer i svensk högskola idag. Åsa LassonRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

