Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Så möter universiteten nya krav

Publicerad:2016-06-22
Uppdaterad:2016-08-23
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Sara Karlsson

Född 1971
Bor i Stockholm

Disputerade 2016-06-02
vid Kungliga tekniska högskolan, KTH

Avhandling

The Active University: Studies of Contemporary Swedish Higher Education

Dagens svenska universitet tar många strategiska initiativ och är skickliga på att hantera samhällsförändringar av olika slag. Det visar Sara Karlsson som har forskat i ämnet.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat i utbildningssektorn i många år, på myndigheter och universitet. I de olika rollerna, bland annat som kvalitetssamordnare, har jag sett hur viktigt det är med styrning och förändringsarbete och har velat lära mig mer. Jag har disputerat på avdelningen för lärande som har verksamhet som spänner hela vägen från skolan upp till högskolan, på KTH.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om hur dagens svenska universitet svarar på externt tryck. Det kan vara krav på att vara internationellt konkurrenskraftig, producera samhällsnyttig forskning, utbilda anställningsbara studenter och ha en effektiv ledning. Hur möter universiteten, denna gamla institution med sina speciella traditioner och struktur, alla nya krav?

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag talar om att universiteten har blivit aktörer. Med det menar jag å ena sidan att de tar många strategiska initiativ. Det kan vara omorganisationer, samgåenden, nya policyinriktningar eller projekt av olika slag, till exempel utvärderingar. Sådana initiativ tar jag upp i mina fallstudier. Å andra sidan kan man också se aktörsbegreppet som en teatermetafor – man spelar rollen ”det aktiva universitetet”. Risken med det är förstås att det kan bli ytligt.

Vad överraskade dig?

– Universitet är inte så konservativa som man kan tro, utan tvärtom skickliga på att hantera samhällsförändringar av olika slag. Inom universiteten finns många förnyare, och man använder ofta externa skäl som handlar om kvalitet och konkurrens för att åstadkomma interna förändringar.

Vem har nytta av dina resultat?

– Den som är intresserad av utbildningspolitik och organisationsförändring och som vill veta mer om vad som händer i svensk högskola idag.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev