Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Samhällskunskapen förmedlar en okritisk bild av samhället

Publicerad:2015-12-30
Uppdaterad:2016-01-14
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Lars Sandin

Född 1956
i Kramfors Ådalen

Disputerade 2015-12-11
vid Mittuniversitetet

Avhandling

Det beslöjade rummet – ideologiska samhällsbilder i grundskolans samhällskunskap

Den ojämna fördelningen av materiella resurser i samhället lyfts inte fram i de styrdokument som gäller för samhällskunskap i grundskolan. Det får konsekvenser för undervisningen i ämnet, visar Lars Sandin i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mitt intresse har växt fram under lång tid. Jag har arbetat länge som lärare, både på grundskolan och på högskola och universitet. Under den tiden har jag blivit medveten om att samhället kan ges olika ideologisk laddning genom att det framställs på olika sätt.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om de samhällsbilder som gestaltas i samhällskunskap i grundskolan. Jag försöker komma åt en ideologisk dimension i bilderna genom att titta på hur de relateras till social differentiering.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att den sociala differentieringen, framförallt fördelningen av materiella resurser, inte lyfts fram i samhällskunskapen. Det är väldigt tydligt att vi de senaste femton åren har fått en mer individualistisk människosyn som genomsyrar de styrdokument som gäller för samhällskunskapsämnet. Utgångspunkten för mig är att vi människor agerar i världen utifrån hur vi förstår den.

– Skolan bidrar till att förmedla en ganska okritisk bild av hur samhället ser ut. Samhällskunskap var från början ett ämne som skulle stå för en politisk moralisk fostran. Genom att inte visa upp de olika aspekterna av relationerna i samhället bidrar ämnet istället till att skapa en okritisk bild menar jag.

Vad överraskade dig?

– Jag blev negativt överraskad när jag var ute i klassrummen och tittade på undervisningen. De läromedel som jag stötte på var traditionellt fyrkantiga. Det var som om tiden hade stått still sedan jag själv jobbade på grundskolan för tjugo år sedan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Förhoppningsvis de som vill forska vidare på den här typen av frågor. Lärare i både grundskolan och gymnasiet kan också ha nytta av resultaten, men även de som på olika sätt är engagerade i debatten som förs om utbildning och skola.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev