Att skapa egna lösningar lär elever mer matematik

Jan Olsson
Född 1964
Bor i Falun
Disputerade 2017-04-26
vid Umeå universitet
Avhandling
GeoGebra, Enhancing Creative Mathematical Reasoning
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Hur elever löser uppgifter i matematik genom att konstruera egna lösningar har alltid intresserat mig, liksom hur digital teknik kan användas i undervisningen. Så jag lade ihop de två för att se vad digital teknik kan ge för stöd i undervisningen.Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur man designar undervisning där stöd av dynamiska programvaror ingår. Det är en interventionsstudie med elever från årskurs åtta till två på gymnasiet där jag använt programvaran GeoGebra som stöd för elever att konstruera lösningar på matematiska uppgifter på egen hand.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att elever som uppmuntras att konstruera egna lösningar klarar att lösa matematiska problem. Bäst går det för elever som förmår att formulera egna hypoteser, vilket man måste göra i GeoGebra. Med den metod jag tagit fram måste eleverna konstruera en lösningsmodell själva, de får den inte av läraren och den finns inte i boken, och det visade sig att de lärde sig mer matematik på det sättet. Tar man en uppgift med samma lärandemål, men som påminner mer om vad elever normalt möter i sin vardag så använder eleverna inte GeoGebra lika effektivt. Därför verkar det som om själva uppgiftsdesignen är viktig i undervisning där eleverna använder program som GeoGebra.Vad överraskade dig?
– Att alla elever från årskurs åtta till två i gymnasiet mötte en utmaning i samma uppgift. Och alla klarade uppgiften lika bra, trots att innehållet är från gymnasiet. I och med att de får stöd från programvaran så kan de resonera sig fram till lösningar istället för att genomföra komplicerade beräkningsprocedurer. Jag är inte säker på att de yngre eleverna skulle klara uppgifterna lika bra med mer konventionell undervisning där läraren talar om hur uppgiften ska lösas.Vem har nytta av dina resultat?
– Om jag var aktiv som lärare skulle jag bli jätteglad över den här typen av input som både är konkret omsättningsbar till undervisning, och vetenskapligt underbyggd. Så alla lärare har nytta av det, även de som jobbar med yngre barn. Det har även de som vill forska vidare på dynamiska programvaror och de som utformar digitala läromedel. Annika Larsson SjöbergRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

