Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Skapa tillit genom att visa respekt

Publicerad:2009-03-24
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Den personliga kompetensen är viktig när det gäller hur de yrkesetiska normerna och värdena tillvaratas i mötet mellan lärare och elev, säger Mårten Kae Paulsen. Om läraren respekterar elevens värdighet, känner eleven i sin tur tillit för lärarens auktoritet.

Mårten Kae Paulsen

Född 1953
i Hamar, Norge

Disputerade
2009-01-30
vid Karlstads universitet

Avhandling

Profesjonelle interpersonlige kompetanser i samsvar med yrkesetiske normer og verdier

Hur blev du intresserad av ämnet?

Ämnet är egentligen ett tema som jag har förhållit mig till ända sedan jag själv satt i skolbänken, och sedan som lärarutbildare. Det handlar om maktförhållandet mellan lärare och elever, men gäller egentligen inom alla yrken, där den professionelle utövaren handlar utifrån de bästa intentioner, men där den andre parten upplever att den blir utsatt för maktmissbruk. Jag ville se vilka kompetenser det är som är verksamma och vad båda de inblandade upplever i sitt möte. Men mitt intresse för det här har också sitt ursprung i ett engagemang som jag har för att bistå professionella hjälpare med kunskap.

Vad handlar avhandlingen om?

Den handlar om den interpersonella kompetens som är verksam när yrkesetiska normer och värden tillvaratas i möten mellan en professionell utövare, till exempel en lärare eller läkare, och en andra part, till exempel en elev eller patient. För att hitta fram till dessa normer och värden har jag tagit min utgångspunkt i de yrkesetiska riktlinjer som finns för lärare, sjuksköterskor, läkare, psykologer och verksamma inom socialt arbete. Utfallet har visat sig bero på de professionellas yrke och vilka normer och värden de har, och hur de tillvaratar dessa i sin relation med exempelvis eleven eller patienten.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

Det viktigaste jag har sett är den interpersonella kompetens som de professionella utövarna har, och som tillvaratar deras yrkesetiska normer och värderingar. Jag har valt att kategorisera de här kompetenserna som; respekt för värdighet, tillit till auktoritet, förmågan att kommunicera för att förändra, värdera och ta beslut. Med utgångspunkt från detta har jag diskuterat hur man i ett möte mellan två personer kan hantera och erfara de här olika kompetenserna, samt hur de samverkar och skapar mening.

Jag har sett att den respekt som den professionelle utövaren (läraren) visar den andre partens (elevens) värdighet, interagerar med hur dennes tillit till utövarens auktoritet ser ut. Det är en interaktion som innebär att, i samma grad som den professionelle utövaren har respekt för den andre partens värdighet, har den andre parten tillit till utövarens auktoritet. Men för detta krävs det att den professionelle har inflytande på den andres förändringsprocess genom att kommunicera, värdera och fatta beslut.

Denna interaktion, mellan utövarens respekt för den andres värdighet, och den andres tillit till utövarens auktoritet, utgör en kontext som är en förutsättning för att till exempel läraren ska kunna leda och vägleda elevens förändringsprocess. Och denna kontext upprätthålls då av lärarens sätt och förmåga att kommunicera, värdera och fatta beslut i förändringsprocessen.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

Det som överraskat mig är just det att interaktionen mellan kompetenserna respekt för värdighet och tillit till auktoritet utgör en kontext i den förändringsprocess som till exempel eleven genomgår. Kontexten är då beroende av hur läraren uppmärksammar elevens erfarenheter.

Vem har nytta av dina resultat?

Jag tror att den kunskap som jag kommer fram till i avhandlingen är intressant för alla som själva vill få mer kunskap om och utveckla sin professionella kompetens. Men också de som utbildar andra i att leda och vägleda andra människors förändringsprocesser.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

Min förhoppning är att den kan påverka förhållandet mellan lärare och elever i skolan. I debatten i Norge diskuteras det mycket om att läraren förväntar sig respekt från eleven. Min forskning visar att läraren, genom att visa respekt för elevens värdighet, själv framstår med en auktoritet som eleven kan känna tillit för.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev