Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Skolan kan ändra matvanor

Publicerad:2010-05-31
Uppdaterad:2017-10-25
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Många vill påverka ungas matvanor. Och det går, genom insatser i skolmatsalen och undervisningen, enligt Hillevi Prells avhandling Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messages in commercials .

Hillevi Prell

Född 1967
i Mölndal

Disputerade
2010-05-07

vid Göteborgs universitet med avhandlingen:

Avhandling

Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messages in commercials.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är kostekonom och har jobbat med barns matvanor. När jag fick chans att vara med i ett forskningsprojekt kring hälsosammare matvanor för unga var det en spännande utmaning.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om olika aspekter som har betydelse för ungas matvanor. De tre första delarna handlar om hur man kan uppmuntra fiskkonsumtion i skolan. I två högstadieskolor gjordes en satsning på fisk: personalen fick utbildning i fisktillagning och eleverna fick vara med och välja fiskrätter. Dessutom fick hälften av eleverna även extra undervisning om fisk i hem- och konsumentkunskapen. Jag jämförde effekten med ytterligare en skola där ingen särskild satsning gjordes.De sista två delstudierna handlar om livsmedelsreklam. Då spelade jag in all teve från klockan 6-22 under fyra dagar, och analyserade reklamen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vi lyckades öka andelen fiskätare från 56 procent till 71 procent bland de elever som fick extra hem- och konsumentkunskapsundervisning. När det gäller tevereklamen såg jag att under den tid som 3-12 åringar tittar mycket så handlar hälften av all reklam om snabbmat, alkohol, godis och söta drycker. Och majoriteten av alla livsmedel i reklamen saluförs med någon form av hälsoargument. Man använder till exempel tallriksmodellen för hamburgare och färdigmat.Sammantaget understryker de här resultaten hur viktigt det är att livsmedelsreklam och hälsosamt ätande diskuteras i skolan.

Vad överraskade dig?

– Att den näst vanligaste produkten var alkohol, i reklamen när barn tittar som mest. Som ju visserligen sammanfaller till stor del med tiden som vuxna tittar mest, men ändå.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som på olika sätt arbetar med hälsofrämjande och speciellt de som arbetar med förändring av matvanor. Resultaten visar också vilken viktig roll hem- och konsumentkunskapslärare och skolmåltidspersonal spelar.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk