Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Sociala medier ingen självklar väg till ökat lärande

Publicerad:2012-04-25
Uppdaterad:2012-05-14
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Niclas Ekberg

Född 1970
i Piteå

Disputerade 2012-03-16
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

Lärares möten med sociala medier – applikationer i behov av explikationer

I avhandlingen ”Lärares möten med sociala medier – applikationer i behov av explikationer” visar Niclas Ekberg att sociala medier i undervisningen både motiverar och stimulerar. Men de är ingen självklar väg till ökat lärande.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är gymnasielärare i samhällskunskap och historia och har alltid använt modern teknik i min undervisning. Mycket var bra, men jag var frustrerad över att jag mitt i allt för- och efterarbete inte hann ta mig tid till att riktigt tänka genom min undervisning och förhållandet mellan lärande och teknikanvändning. 2007 erbjöds jag möjligheten att forskarstudera. Mitt inledande intresse för 1:1-satsningar i skolan övergick snart till ett intresse för vad sociala medier kunde innebära för läraren i sitt arbete med eleverna.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag försöker i avhandlingen, genom dels en litteraturstudie och dels en intervjustudie, klarlägga och bättre förstå vad som utmärker undervisande lärares möte med sociala medier. Jag försöker även peka på vad som är de största möjligheterna i användningen av sociala medier i undervisningen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Avhandlingen visar att lärarnas erfarenheter av sociala medier är komplexa. Enkelheten i användningen bör inte överskattas eller överdrivas, vare sig det gäller lärare eller elever. Sociala medier är en resurs som motiverar och stimulerar, men de är inte någon given och självklar väg till en utvecklad pedagogik eller ett rikare lärande i skolan. Strategier och förankring i en syn på kunskap samt en vision om lärandet är av avgörande betydelse.

– Avhandlingen fokuserar också på de maktförhållanden som uppstår vid användningen av sociala medier. Exempel på detta är makten över webbresurserna och innehållets struktur, vad som ska anses vara personligt och privat och vad som ska anses beröra och angå skolan samt huruvida sociala medier är individuella resurser för självrepresentation eller gemensamma verktyg för målstyrning och måluppfyllelse.

Vad överraskade dig?

– Jag gick in i studierna med en syn på sociala medier som både omvälvande och väldigt lättanvända och att de ger en extra dimension till teknikanvändningen i skolan. Men det stämde inte riktigt mot lärarnas upplevelser av att börja använda sociala medier i undervisningen. De fick lägga ner mycket tid på till synes enkla verktyg vars föränderlighet och svårgripbarhet inte alltid är helt lätt att hantera.

Vem har nytta av dina resultat?

– Pedagoger som använder sig av, eller funderar över användandet av, it och sociala medier i undervisningen. Även skolledare som vill stimulera till diskussion om lärande och teknikanvändning bland sina lärare och i arbetslagen kan ha nytta av resultaten.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev