Sociala medier utmanar studenters olika roller

På sociala medier blandas våra olika roller – som student, privat och professionell. En inte helt okomplicerad balansakt, konstaterar Pernilla Josefsson som forskat om hur studenter förhåller sig till sociala medier i lärmiljön.

Pernilla Josefsson
Pernilla Josefsson

Född 1980
Bor i Solna

Disputerade 2018-01-09
vid Kungliga tekniska högskolan, KTH


AVHANDLING
Higher education meets private use of social media technologies - an explorative study of students´ use

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar sedan år 2005 som högskole- och universitetslärare och har i mitt yrke sett hur sociala medier tar alltmer plats i kommunikationen, både mellan studenter samt mellan student och lärare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har utforskat hur studenter i högre utbildning upplever och förhåller sig till sociala medier när de integreras i lärmiljön. Avhandlingens fokus är studenternas användning, erfarenhet och attityder till sociala medier. Mer specifikt, en social nätverkstjänst (Facebook), en publikt redigerbar webbplats (Wikipedia), samt en mikroblogg (Twitter). Jag har även belyst lärarnas incitament för inkludering av sociala medier. Materialet baseras bland annat på nätverksanalys samt intervjuer med cirka 500 studenter vid flera universitet och högskolor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– I sociala medier ökar synligheten av rollerna som student, privat och professionell. Att parera mellan dem är inte alltid helt okomplicerat. Ett exempel är att det kan kännas obekvämt som student att ställa frågor online just för att det i förlängningen kan påverka den professionella rollen. Ett annat exempel handlar om studenternas oro för att läraren ska betygsätta deras insats utifrån information som ligger bortom lärandemålen. Här handlar det om oro för att den privata rollen ska blandas ihop med rollen som student. Både studenter och lärare vittnar om hur de på sociala medier  försöker balansera mellan sina olika roller. På individnivå hanterar studenter och lärare det här väldigt olika, en lärare använder exempelvis olika webbläsare för att särskilja sina roller.

– Resultaten visar att i miljöer där hierarkier finns representerade, som i skolan, är det viktigt att förstå hur individen förhåller sig till självpresentation, tekniska begränsningar och roller. När sociala medier inkluderas i icke-privata kontexter bör det därför finnas ett klart mål och en tydlig strategi för det. På skolledningsnivå finns det därför goda skäl att fundera över hur sociala medier ska användas – till vilka funktioner och användningsområden.

Vad överraskade dig?

– Att studenterna är så tydligt inriktade på karriär och därför väldigt måna om sin professionella roll på sociala medier. Men det här innebär också att de stundom begränsar sig själva i sin studentroll.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand beslutsfattare, lärare, fakulteter och pedagogiska utvecklare. Men även de som vill forska vidare inom fältet.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-03-06 13:35 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-03-22 11:32 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Nära till chefen viktigt i förskolan

Närvarande chefer, tillräcklig bemanning och bra vardagsrutiner är viktigare än förskolans pedagogik. Det visar forskare i Umeå som har studerat hur olika pedagogiska inriktningar påverkar personalens arbetsmiljö.

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden Universal design for learning som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen. Metoden gynnar alla elever, säger hon.

David Didau: Konsten att ta sig ur “ledningsbubblan”

Som skolledare behöver du vara medveten om att du har makt över din personal. Detta innebär att personalen kommer att ändra sitt beteende, så att de följer dina önskemål. Om du vill bryta dig ut ur denna “ledningsbubbla”, måste du få människorna i din omgivning att lita på dig, skriver David Didau.

Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud

Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning och instiftar ett barnombud. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats