Språkförmågan utvecklas även hos vuxna

Annika Hultén

Född 1978
i Esbo, Finland

Disputerade
2011-04-07

vid Åbo Akademi

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Neural Correlates of Language Learning in Adults

Varför blev du intresserad av ämnet?

När jag gjorde min magisteruppsats om tvåspråkighet blev jag erbjuden att forskaom språkinlärning generellt. Jag är fascinerad över hur ord kommer till som tillexempel blogg och googla . Vi anammar hela tiden nya ord utan att vi märker det. Vårspråkförmåga är dynamisk och fortsätter att utvecklas hela livet.

Vad handlar avhandlingen om?

Om språkinlärning hos vuxna och vad som händer i hjärnan när man lär sig ett nytt språk.Den handlar dels om vad som händer när vårt modersmål utvecklas och dels om vad somhänder när vi i vuxen ålder lär oss ett främmande språk. Avhandlingen bygger på femstudier som gjorts med hjälp av magnetoenkefalografi av de områden som är aktiva ihjärnan vid språkinlärning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Dels att det inte är några kvalitativa skillnader i vad som sker i hjärnan då man användersitt modersmål eller ett inlärt språk. Resultaten visar att det inte finns några markantaskillnader i hur vi producerar meningar på ett nyinlärt språk jämfört med modersmålet.Samma områden i hjärnan och samma minnessystem aktiveras för bägge språken, ävenom arbetsminnet är mer ansträngt vid ett nytt språk. Min forskning ifrågasätter därigenomtidigare forskning som hävdar att inlärning av modersmål och ett nytt språk sker påolika sätt. Ett annat viktigt resultat är att repetition antingen kan stärka eller försvagaminnesspåren i hjärnan. Vi vet från förr att repetition är viktigt vid inlärning, men nu visadejag att även kunskap vi redan har kan glömmas bort om återkallningen inte är effektiv. Vadsom specifikt gör återkallningen effektiv är dock ännu oklart.

Vad överraskade dig?

Det är att ett nytt språk och modersmålet bearbetas så lika i hjärnan. Det går lika bra att lärasig ett språk i vuxen ålder som när man är barn. Visst är sättet man lär sig på som barn ochvuxna olika men slutresultatet på hjärnnivå är ganska lika.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla! Vi är alla språkstuderande livet ut, även om vi inte tänker på det. För pedagoger är detviktigt att känna till betydelsen av att repetera kunskap även efter att man tror att man kannågot. För att lära sig ett nytt språk räcker det inte med att bara plugga till ett prov, sedanmåste kunskaperna regelbundet användas om man vill uppnå långtida kunskap, och varförskulle vi annars plugga?

Sidan publicerades 2011-04-18 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 13:03 av


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Nihad Bunar kom till Sverige som flykting och blev modersmålslärare. I dag är han professor. Han menar att modersmålsundervisningen behöver bättre förutsättningar. Tema: Klimatkrisen. Hur kan skolan undervisa om den?

Läs mer och prenumerera här!
Fortbildning
Specialpedagogik för grundskolan
  Tillgänglig på webben 18–31 maj

Specialpedagogik för grundskolan

Välkommen till en webbkonferens för dig som möter elever på grundskolan som är i behov av särskilt stöd! Ta del av aktuell forskning och praktiska metoder, med fokus på möjligheter och utveckling.

Läs mer och boka din plats här!
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Krönika: Rektor som flaskhals?

Ett problem med alla förekommande förväntningar är att rektor tydligt pekas ut som ansvarig. Det är lätt att uppfatta – särskilt för den oerfarne rektorn – att du måste ta dig an situationen själv, skriver Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare, som har ett enkelt råd.

Det går att minska studieavbrotten

Mellan 2012 och 2018 drev SKL metod- och strukturpåverkansprojektet Plug In, tillsammans med åtta regioner.

Uppdrag om regionalt tillväxtarbete

Avrapportering av uppdraget att redovisa och analysera genomförda insatser för Skolverkets medverkan i det regionala tillväxtarbetet med koppling till den nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015–2020.

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.

Ändringar om sexualitet, samtycke och relationer i läroplanerna

Kunskapsområdet sex och samlevnad byter namn och undervisningen ska ske återkommande i alla skolformer utom i vuxenutbildningen. Det är några av ändringarna i läroplanerna som ska tillämpas från höstterminen 2022.