Hoppa till sidinnehåll
Engelska

Språkförmågan utvecklas även hos vuxna

Publicerad:2011-04-18
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Vår språkförmåga utvecklas hela livet. Det gäller både vårt modersmål och förmågan att lärasig ett nytt språk. Hjärnan bearbetar ny språklig information på samma sätt som det somman lärt sig som barn, vilket tyder på att vår språkinlärningsförmåga inte är begränsad tillbarndomen.Det visar Annika Hultén i avhandlingen ”Neurala korrelat för vuxnas språkinlärning”.

Annika Hultén

Född 1978
i Esbo, Finland

Disputerade
2011-04-07

vid Åbo Akademi

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Neural Correlates of Language Learning in Adults

Varför blev du intresserad av ämnet?

När jag gjorde min magisteruppsats om tvåspråkighet blev jag erbjuden att forskaom språkinlärning generellt. Jag är fascinerad över hur ord kommer till som tillexempel blogg och googla. Vi anammar hela tiden nya ord utan att vi märker det. Vårspråkförmåga är dynamisk och fortsätter att utvecklas hela livet.

Vad handlar avhandlingen om?

Om språkinlärning hos vuxna och vad som händer i hjärnan när man lär sig ett nytt språk.Den handlar dels om vad som händer när vårt modersmål utvecklas och dels om vad somhänder när vi i vuxen ålder lär oss ett främmande språk. Avhandlingen bygger på femstudier som gjorts med hjälp av magnetoenkefalografi av de områden som är aktiva ihjärnan vid språkinlärning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Dels att det inte är några kvalitativa skillnader i vad som sker i hjärnan då man användersitt modersmål eller ett inlärt språk. Resultaten visar att det inte finns några markantaskillnader i hur vi producerar meningar på ett nyinlärt språk jämfört med modersmålet.Samma områden i hjärnan och samma minnessystem aktiveras för bägge språken, ävenom arbetsminnet är mer ansträngt vid ett nytt språk. Min forskning ifrågasätter därigenomtidigare forskning som hävdar att inlärning av modersmål och ett nytt språk sker påolika sätt. Ett annat viktigt resultat är att repetition antingen kan stärka eller försvagaminnesspåren i hjärnan. Vi vet från förr att repetition är viktigt vid inlärning, men nu visadejag att även kunskap vi redan har kan glömmas bort om återkallningen inte är effektiv. Vadsom specifikt gör återkallningen effektiv är dock ännu oklart.

Vad överraskade dig?

Det är att ett nytt språk och modersmålet bearbetas så lika i hjärnan. Det går lika bra att lärasig ett språk i vuxen ålder som när man är barn. Visst är sättet man lär sig på som barn ochvuxna olika men slutresultatet på hjärnnivå är ganska lika.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla! Vi är alla språkstuderande livet ut, även om vi inte tänker på det. För pedagoger är detviktigt att känna till betydelsen av att repetera kunskap även efter att man tror att man kannågot. För att lära sig ett nytt språk räcker det inte med att bara plugga till ett prov, sedanmåste kunskaperna regelbundet användas om man vill uppnå långtida kunskap, och varförskulle vi annars plugga?

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev