Språkförmågan utvecklas även hos vuxna

Annika Hultén

Född 1978
i Esbo, Finland

Disputerade
2011-04-07

vid Åbo Akademi

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Neural Correlates of Language Learning in Adults

Varför blev du intresserad av ämnet?

När jag gjorde min magisteruppsats om tvåspråkighet blev jag erbjuden att forskaom språkinlärning generellt. Jag är fascinerad över hur ord kommer till som tillexempel blogg och googla . Vi anammar hela tiden nya ord utan att vi märker det. Vårspråkförmåga är dynamisk och fortsätter att utvecklas hela livet.

Vad handlar avhandlingen om?

Om språkinlärning hos vuxna och vad som händer i hjärnan när man lär sig ett nytt språk.Den handlar dels om vad som händer när vårt modersmål utvecklas och dels om vad somhänder när vi i vuxen ålder lär oss ett främmande språk. Avhandlingen bygger på femstudier som gjorts med hjälp av magnetoenkefalografi av de områden som är aktiva ihjärnan vid språkinlärning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Dels att det inte är några kvalitativa skillnader i vad som sker i hjärnan då man användersitt modersmål eller ett inlärt språk. Resultaten visar att det inte finns några markantaskillnader i hur vi producerar meningar på ett nyinlärt språk jämfört med modersmålet.Samma områden i hjärnan och samma minnessystem aktiveras för bägge språken, ävenom arbetsminnet är mer ansträngt vid ett nytt språk. Min forskning ifrågasätter därigenomtidigare forskning som hävdar att inlärning av modersmål och ett nytt språk sker påolika sätt. Ett annat viktigt resultat är att repetition antingen kan stärka eller försvagaminnesspåren i hjärnan. Vi vet från förr att repetition är viktigt vid inlärning, men nu visadejag att även kunskap vi redan har kan glömmas bort om återkallningen inte är effektiv. Vadsom specifikt gör återkallningen effektiv är dock ännu oklart.

Vad överraskade dig?

Det är att ett nytt språk och modersmålet bearbetas så lika i hjärnan. Det går lika bra att lärasig ett språk i vuxen ålder som när man är barn. Visst är sättet man lär sig på som barn ochvuxna olika men slutresultatet på hjärnnivå är ganska lika.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla! Vi är alla språkstuderande livet ut, även om vi inte tänker på det. För pedagoger är detviktigt att känna till betydelsen av att repetera kunskap även efter att man tror att man kannågot. För att lära sig ett nytt språk räcker det inte med att bara plugga till ett prov, sedanmåste kunskaperna regelbundet användas om man vill uppnå långtida kunskap, och varförskulle vi annars plugga?

Sidan publicerades 2011-04-18 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 13:03 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Betyg i årskurs 4 kan få elever att ge upp

I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.

Ny forskning: Æstetisk undervisning i udskolingen reducerer elevers stress

Et norsk studie har undersøgt virkningen af brede billedkunstneriske og musiske udtryksformer ud til de mere teoretiske fag som matematik og samfundsfag i udskolingen. Udover motivation og glæde var den gennemgående tilbagemelding fra eleverne klart mindre negativ stress.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer