Språkförmågan utvecklas även hos vuxna

Annika Hultén

Född 1978
i Esbo, Finland

Disputerade
2011-04-07

vid Åbo Akademi

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Neural Correlates of Language Learning in Adults

Varför blev du intresserad av ämnet?

När jag gjorde min magisteruppsats om tvåspråkighet blev jag erbjuden att forskaom språkinlärning generellt. Jag är fascinerad över hur ord kommer till som tillexempel blogg och googla . Vi anammar hela tiden nya ord utan att vi märker det. Vårspråkförmåga är dynamisk och fortsätter att utvecklas hela livet.

Vad handlar avhandlingen om?

Om språkinlärning hos vuxna och vad som händer i hjärnan när man lär sig ett nytt språk.Den handlar dels om vad som händer när vårt modersmål utvecklas och dels om vad somhänder när vi i vuxen ålder lär oss ett främmande språk. Avhandlingen bygger på femstudier som gjorts med hjälp av magnetoenkefalografi av de områden som är aktiva ihjärnan vid språkinlärning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Dels att det inte är några kvalitativa skillnader i vad som sker i hjärnan då man användersitt modersmål eller ett inlärt språk. Resultaten visar att det inte finns några markantaskillnader i hur vi producerar meningar på ett nyinlärt språk jämfört med modersmålet.Samma områden i hjärnan och samma minnessystem aktiveras för bägge språken, ävenom arbetsminnet är mer ansträngt vid ett nytt språk. Min forskning ifrågasätter därigenomtidigare forskning som hävdar att inlärning av modersmål och ett nytt språk sker påolika sätt. Ett annat viktigt resultat är att repetition antingen kan stärka eller försvagaminnesspåren i hjärnan. Vi vet från förr att repetition är viktigt vid inlärning, men nu visadejag att även kunskap vi redan har kan glömmas bort om återkallningen inte är effektiv. Vadsom specifikt gör återkallningen effektiv är dock ännu oklart.

Vad överraskade dig?

Det är att ett nytt språk och modersmålet bearbetas så lika i hjärnan. Det går lika bra att lärasig ett språk i vuxen ålder som när man är barn. Visst är sättet man lär sig på som barn ochvuxna olika men slutresultatet på hjärnnivå är ganska lika.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla! Vi är alla språkstuderande livet ut, även om vi inte tänker på det. För pedagoger är detviktigt att känna till betydelsen av att repetera kunskap även efter att man tror att man kannågot. För att lära sig ett nytt språk räcker det inte med att bara plugga till ett prov, sedanmåste kunskaperna regelbundet användas om man vill uppnå långtida kunskap, och varförskulle vi annars plugga?

Sidan publicerades 2011-04-18 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 13:03 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

”Lek är en bra social träning”

Ett forskningsprojekt på Grebyskolans fritidshem gav både samsyn och utvecklad lek. Läs artikeln ur senaste numret av Skolportens magasin här.

Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform

A new study has examined a reform of the Swedish school system; a reform centred on the introduction of grades and increased use of testing, especially standardised national tests, in the 6th and 7th school year. The reform had an indirect effect on psychosomatic symptoms and life satisfaction for these pupils. The negative effects of the reform were generally stronger for girls.

Så kan skolnärvaro främjas

Att skolfrånvaro och psykisk ohälsa hos unga hänger ihop har uppmärksammats under de senaste åren. En ny forskningsöversikt har sammanställt kunskapsläget för vilka faktorer som främjar skolnärvaro.

Elever med erfarenhet av robotar kritiska till att ha dem i klassrummet

Digitaliseringen och samhällets snabba tekniska utveckling har bidragit till diskussioner och tester av pedagogiska robotar i skolan. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att elever med erfarenhet av robotar som läser av och analyserar känslor är mer negativa till dem än elever som inte träffat på dessa robotar tidigare.

In the Principal’s Office: Clark Elementary’s Isley shares strategies to develop teachers

Virginia elementary-school principal Anna Isley says building leadership skills of teachers can help boost retention rates and improve student performance. Isley, who began her career as a teacher, says connecting with other teachers in her first year set her on the path to success.