Hoppa till sidinnehåll
Läsa, skriva

Språkstödjande insatser minskar elevers deltagande

Publicerad:20 maj
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng

Strategier för muntlig språkutveckling är svåra att implementera och kan göra att lärare pratar mer på elevernas bekostnad. Därför är det viktigt att de används på ett balanserat sätt, menar specialläraren Karin Edlund.

Karin Edlund. Foto: Stockholms universitet
Karin Edlund

Bor i Stockholm
Född 1972

Disputerade 2025-02-28
vid Stockholms universitet

Avhandling

Kommunikationsstödjande strategier i klassrummet. En explorativ studie av lärarcoachning och elevers muntliga deltagande i strukturerade smågruppssamtal

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Som lärare och speciallärare vet jag att elevernas muntliga språkutveckling är en viktig grund för deras fortsatta läs- och skrivutveckling. Därför är jag intresserad av hur lärare kan stödja denna utveckling i klassrummet. När jag gjorde min master kom jag i kontakt med ett observationsverktyg som mäter i vilken grad lärare använder språkstödjande strategier. Det ville jag pröva i min avhandling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Först gav jag lärare individuell fortbildning om fem kommunikationsstödjande strategier – bland annat att ställa öppna frågor, att förklara begrepp och att uppmuntra eleverna att använda nya ord. Sedan undersökte jag – med hjälp av observationsverktyget CSCOT, Communication Supporting Classroom Observation Tool – hur mycket lärarna använde dessa strategier och hur eleverna responderade på det. Analyserna bygger på videoinspelningar av smågruppssamtal mellan lärare och elever, med ett särskilt fokus på elever i så kallad språklig sårbarhet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det var svårt att få till en varaktig förändring i lärarnas användning av språkstödjande strategier. Jag kunde se att lärarna ansträngde sig för att tillämpa strategierna, men när fortbildningen och coachningen var slut gick de ofta tillbaka till sina tidigare vanor igen.

– Jag såg också att eleverna fick mindre talutrymme när lärarna använde de här strategierna ofta, eftersom lärarna då talade mer själva. Det räcker alltså inte att fortbilda lärare i att använda dessa strategier, utan man behöver även coacha dem i att ta ett steg tillbaka, vänta in elevernas respons och fördela talutrymmet så att inte en elev pratar hela tiden.

Det var svårt att få till en varaktig förändring i lärarnas användning av språkstödjande strategier. Jag kunde se att lärarna ansträngde sig för att tillämpa strategierna, men när fortbildningen och coachningen var slut gick de ofta tillbaka till sina tidigare vanor igen.

Karin Edlund

Vad överraskade dig?

– Just att elevernas muntliga deltagande minskade – jag antog ju att det skulle öka. Men det är inte så att jag ifrågasätter de här strategierna, som i tidigare forskning har visat sig kunna stimulera elevernas språk, utan det handlar snarare om att de måste användas på ett balanserat sätt. Samtidigt blev jag positivt överraskad av att eleverna i språklig sårbarhet deltog minst lika mycket i samtalen som de andra eleverna.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tänker att resultaten kan vara till nytta för lärare, speciallärare och rektorer som vill utveckla en språkstödjande undervisning – och kanske även för speciallärarstudenter. Sedan hoppas jag förstås att min avhandling kan inspirera till vidare forskning om praktiknära skolinterventioner i syfte att stödja muntlig språkutveckling.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk