Dela:

Svårt att använda använda nv-kunskap utanför skolan

Mats Lundström

Född 1964

Disputerade 2011-10-28

vid Malmö Högskola

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Decision-making in health issues: Teenagers' use of science and other discourses

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag arbetade som lärare träffade jag ofta ungdomar som trodde på förklaringsmodeller som såg helt annorlunda ut de naturvetenskapliga. De trodde till exempel på andar, spöken och astrologi. Det gjorde att jag ville ta reda på mer om hur ungdomar fattar beslut i hälsofrågor, väljer de naturvetenskapliga förklaringar eller pseudovetenskapliga?

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur ungdomar fattar beslut i hälsofrågor och hur de motiverar sina beslut. Avhandlingen består av tre delar. En del där 300 gymnasielever har besvarat flervalsfrågor som rör pseudovetenskap och naturvetenskap. I filmade gruppdiskussioner undersöker jag sedan vad som händer om sammanhanget där deras åsikter förs fram förändras. I gruppdiskussionen var det till exempel ingen som trodde på tankeläsning, trots att en tredjedel gjorde det enlig enkäten. I den tredje studien dokumenterade sju tonåringar i en videodagbok sina beslut om huruvida de skulle vaccinera sig mot svininfluensa eller inte.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det stora resultatet är hur ungdomar styrs av media och föräldrar när de fattar beslut om sin hälsa. Vilket leder till frågan om hur vi möter det i skolan. Hemma har de har ett vardagligt språk som kolliderar med de vetenskapliga begrepp vi använder i skolan. Det är svårt för eleverna att förflytta den naturvetenskapliga kunskapen till vardagliga sammanhang. Skolan borde därför ta in tidningar och tv i undervisningen och studera hur till exempel hälsofrågor beskrivs. Om man använder den typen av texter tror jag att skolan kan skapa en annan beredskap när ungdomar till exempel bestämmer sig för att gå till husläkaren eller en healer när de är sjuka.

Vad överraskade dig?

– Tidigare studier har visat att flickor i högre utsträckning är pojkar tror på pseudovetenskapliga förklaringar men mina studier visar inga skillnader mellan flickor och pojkar.

Vem har nytta av dina resultat?

– Naturligtvis lärare i naturvetenskap men även forskare som kan ha nytta av metodiken jag använt. Vanligtvis sker pedagogisk forskning i klassrummet men genom att de ungdomar jag följde filmade sig själva skildrades deras miljö utanför skolan.

Sidan publicerades 2011-10-27 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:00 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser