Svenska som andraspråk motverkar inkludering

Lena Fridlund

Född 1953
i Rottneros

Disputerade
2011-06-03

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Interkulturell undervisning - ett pedagogiskt dilemma Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är både specialpedagog och lärare i svenska som andraspråk. I svenskasom andra språk betonas betydelsen av att det är ett eget ämne. Men ispecialpedagogik är det tvärtom, där betonas inkludering. För mig innebar detatt jag inte visste vilket ben jag skulle stå på.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur grundskolan hanterar uppdraget att vara en skola för alla meden inkluderande intention samtidigt som vissa elever undervisas i ett egetsvenskämne och i förberedelseklasser. Jag har följt undervisningen i svenskasom andraspråk och jag har gått igenom forskning och myndighetstexter inomområdet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att både forskare och myndigheter är överens om att svenska somandraspråk ska vara ett eget ämne. Vilket skiljer Sverige från de flesta andraländer. I internationell forskning kritiseras åtskild undervisning och iställetförespråkas inkludering och att all undervisning bör kännetecknas av ettinterkulturellt perspektiv. Ett annat resultat är ett de som arbetar medundervisning i svenska som andraspråk, har svårt att motivera sitt ämne ispråkutvecklande termer. Istället hänvisas till att eleverna behöver lugn och ro,att de kommer från en annan kulturell bakgrund och behöver fostran och att debehöver enklare undervisning. Detta orsakas av att det finns två svenskämnen,vars kursplaner är nästintill identiska.

Vad överraskade dig?

– Att lärare och rektorer la så ofantligt mycket energi på att följa kursplan, läroplanoch förordningstexter.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare. De kan känna att de inte är den felande länken i hur skolan andrefierar dehär barnen. I min avhandling framgår det tydligt att det orsakas av att lärare ochrektorer försöker utföra det som föreskrivs.

Sidan publicerades 2011-06-17 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:28 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Here are principals’ 9 most effective strategies for boosting teacher morale

Reducing administrative tasks from teachers’ workloads, offering praise privately and publicly, bringing in lunches or treats and implementing teachers’ suggestions for improvements are the top four tactics school administrators say they are using to help weary teachers, a survey by Unruly Studios shows. Administrators say their top worries are shortages, morale, learning loss and test scores, the survey finds.