Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Teknik påverkar synen på lärande

Publicerad:2016-06-13
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Lars Norqvist

Född 1973
i Umeå

Disputerade 2016-06-10
vid Umeå universitet

Avhandling

Framing perceived values of education: when perspectives of learning and ICTs are related

När ny teknik kommer in i skolan påverkas inte bara sättet vi lär på, utan även synen på lärande. Det visar Lars Norqvists avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Parallellt med att jag jobbat som lärare har jag arbetat åt Myndigheten för civilsamhälles- och ungdomsfrågor med en metod för att synliggöra och dokumentera lärande. Jag ville se hur man kan öka intresset och värdet av lärandet hos till exempel den lärande individen, läraren eller skolledaren, kopplat till informations- och kommunikationsteknik.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärande i formell och icke formell utbildning, utifrån de lärande individernas perspektiv. I en dansk skola med barn mellan 7 och 14 år där man arbetar med surfplattor har barnen fått ta bilder på vad de uppfattar som ”bra” lärandesituationer. Bilderna gav mig och kollegan Andreas Olsson en bra ingång när vi intervjuade barnen. Dessutom har jag intervjuat volontärer från nio olika länder som deltagit i Erasmus + utbytesprogram Youth.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att synen på lärande styr hur man använder surfplattan, men att det också kan vara tvärtom – att det är synen på hur man kan använda surfplattan som avgör hur lärande uppfattas. Tycker läraren att jobbet handlar om att stå längst fram och berätta, och att eleverna inte ska ta reda på saker själva, då behövs inte plattan. Om läraren däremot menar att det går bra att hitta information på annat sätt, då blir det vad lärande är. Men olika situationer kräver olika typer av lärande och som lärare fattar du dagligen beslut om hur eleverna ska lära sig. Då för man över sin syn på lärande till barnen. Den synen påverkar det upplevda värdet av lärandet och utbildningen man får.

Vad överraskade dig?

– Att det är en utmaning att hantera lärande i förhållande till informationsteknologin. Särskilt i skolan borde det gå att diskutera lärande helt separat från tekniken men teknik och surfplattor påverkar synen på lärande så mycket att den kan förklaras med just hur man ser på tekniken. Vi växer upp parallellt med tekniken, den påverkar oss och det händer något då olika synsätt på lärande relateras till perspektiven information, kommunikation och teknologi.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det kan exempelvis vara lärare som vill bli medvetna om hur de använder surfplattor i förhållande till elevers lärande, dels skolledningen som fattar beslut om vad man köper in och vilken vidareutbildning personalen får. Och även kommunpolitiker som fattar beslut som rör lärande och utbildning.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev