Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Teori och reflektion utvecklar undervisningen i idrott och hälsa

Publicerad:2015-11-19
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Glenn Øvrevik Kjerland

Född 1974

i Kinsarvik, Hardanger, Norge

Avhandling

Å lære å undervise i kroppsøving. Design for utvikling av teoribasert undervisning og kritisk refleksjon i kroppsøvingslærerutdanningen

Genom teoribaserade lärandeprocesser och kritisk reflektion kan idrottslärarstudenter utveckla sin undervisning. Det visar Glenn Øvrevik Kjerlands forskning.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag var student upplevde jag hur svårt det var att använda vad jag hade lärt mig på universitet i mötet med lärarprofessionen. I skolan mötte jag en helt annan värld, där man använde ett annat språk och ett annat sätt att tänka om undervisning och elevers lärande. De två världarna kommunicerade inte så bra med varandra.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vad som händer när man försöker skapa möten mellan teori och praktik. Studenter på idrottslärarprogrammet vid Göteborgs universitet fick arbeta med olika uppgifter som gick ut på att skapa en koppling mellan de olika världarna. Jag har undersökt vad som hände när studenterna arbetade med uppgifterna. Jag har framförallt undersökt vad det är som händer när studenterna börjar diskutera undervisningen i idrott och hälsa utifrån olika teorier.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag kunde se att möten mellan de olika världarna blev meningsfullt för studenterna när de hade arbetat med det ett tag. I början var det svårt för dem att se varför det var viktigt. En uppgift som studenterna fick arbeta med i undervisningen i idrott och hälsa gick ut på att undersöka vad som händer när man planerar undervisningen i dans utifrån olika lärandeperspektiv. Studenterna insåg att de kunde utnyttja teorierna för att genomföra undervisningen på olika sätt. Studenterna började också reflektera mer kritiskt mot den existerande praktiken och de började se värdet av att använda teorier för att variera sin undervisning, och därmed möta eleverna och elevgrupper på olika sätt. Inom idrottsämnet har fokuset på prestationer haft en stor plats – i min studie började studenterna ifrågasätta detta. De började tänka och prata på ett annorlunda sätt, och det är ett spännande resultat.

Vad överraskade dig?

– Att studenterna kom så lång att de kunde använda det som de hade lärt sig för att själva komma med idéer som kan ändra praktiken i framtiden. Det förvånade mig också att det hände så snabbt – vi arbetade i tretton veckor med det här projektet.

Vem har nytta av dina resultat?

– I huvudsak lärare och studenter på idrottslärarutbildningen, men design för utbildningspraxis som jag har skapat kan också användas i andra professionsutbildningar för att skapa möten mellan praktik och teori. Åsa Lasson
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk