Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Tre företagarroller skapas i undervisningen

Publicerad:2016-04-18
Uppdaterad:2016-05-02
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Pernilla Andersson

Född 1969
i Umeå

Disputerade 2016-03-04
vid Södertörns högskola

Avhandling

The Responsible Business Person– Studies of Business Education for Sustainability.

Hur speglas hållbarhetsfrågor i ämnet företagsekonomi på gymnasiet? Pernilla Andersson har identifierat tre kategorier av företagarroller. Dessa roller påverkar hur eleverna rustas som framtida företagare.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är själv gymnasielärare i samhällskunskap och historia och har många gånger diskuterat med kollegor om hur man kan integrera hållbarhetsfrågor i undervisningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur hållbarhetsfrågor integreras i ämnet företagsekonomi på gymnasiet. Jag har undersökt hur företagarrollen framställs i undervisningen utifrån frågor som handlar om hållbarhet. Jag har dels tittat på läromedel, dels intervjuat lärare där de själva berättat om sin egen praktik. I studien ingår också klassrumsobservationer där jag filmat sammantaget fem lärare under 20 lektioner.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Mitt huvudresultat är att jag har identifierat tre kategorier av företagarroller som kommer till uttryck i klassrummet. Den första, den anpassade rollen, anpassar sig just efter rådande lagar, regler och etiska värden, den andra kategorin adderar etiska värden utifrån konsumenternas efterfrågan och den tredje kategorin skapar egna etiska värden. Beroende på vilken företagarroll som lyfts fram och hur hållbarhetsfrågor integreras i undervisningen får ju eleverna olika förutsättningar att hantera de många gånger osäkra och komplexa hållbarhetsfrågorna. Exempel på diskussioner kring temat är hur man som företagare förhåller sig till produktion i länder med svagt arbetsskydd. De olika företagarrollerna är inte uttalade av lärarna utan är något jag fann genom analyser av deras lektioner och språkbruk.

– I avhandlingen diskuterar jag hur eleverna kan bli rustade att hantera hållbarhetsfrågor och kommer fram till att den tredje, ”skapande rollen” är viktig för att bli rustad att kunna hantera de många gånger osäkra och komplexa frågorna kring hållbarhet.

Vad överraskade dig?

– När jag analyserade material från klassrumsobservationer var det alltid endast en av dessa (anpassande, adderande eller skapande) roller som indirekt förmedlades. Jag kunde inte hitta några exempel på att lärare bytte företagarroll under en och samma lektion. Om det beror på det specifika ämnesinnehållet som togs upp på dessa lektioner eller något annat skulle vara intressant att undersöka vidare tillsammans med lärare.

Vem har nytta av dina resultat?

– I avhandlingen har jag tagit fram konkreta exempel tänkta att användas av lärare och läromedelsförfattare som reflektionsunderlag i ämnet. Även personer som arbetar med eller är berörda av skolans styrdokument på mer övergripande nivå kan ha nytta av resultaten.

Susanne Sawander

Foto: Anna Hartvig

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev