Undervisning i naturvetenskap skonar ungas öron

Eva West
Född 1951
i Borås
Disputerade 2012-01-20
vid Göteborgs universitet
Avhandling
Undervisning och lärande i naturvetenskap – Elevers lärande i relation till en forskningsbaserad undervisning om ljud, hörsel och hälsa
Varför blev du intresserad av ämnet?
– På 2000-talet började jag arbeta ihop med kollegor i ett projekt om kompetensutveckling för lärare i årskurs 1-5. Då utvecklade vi forskningsbaserat idématerial till stöd för lärarna i deras undervisning i naturvetenskap. Inte mycket var gjort inom området ljud och ljudöverföring. Senare kopplade jag på hörsel och hälsa till idématerialet.Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om att undervisa elever i naturvetenskap och specifikt om elevers lärande av ljud, hörsel och hälsa. Jag har fokuserat på elevers lärande av ljud och ljudöverföring och kopplat detta till hörselhälsa. Hur fungerar vår hörsel? Hur tar eleverna ställning till höga ljudnivåer och användandet av hörselproppar?Vilka är de viktigaste resultaten?
– Före undervisningen uttryckte en majoritet eleverna i årskurs 4-7 att ljudet går direkt från örat till hjärnan. De visste inte att ljudet passerar känsliga delar innan det når hjärnan. Då blir det svårt att förstå innebörden av uppmaningen ”var rädd om din hörsel”. Jag tog reda på hur eleverna tog ställning i frågor om hörselhälsa. Jag var ute efter deras uppfattning om den egna sårbarheten. Resultaten visar att elevernas ställningstagande var mer hälsofrämjande efter än före den genomförda undervisningen.Vad överraskade dig?
– Generellt kan man förvänta sig att förståelsen är högre omedelbart efter undervisningen. Men när det gäller resonemangen om den egna sårbarheten hade elevernas medvetenhet ökat ytterligare ett år efter undervisningen. Så långt efter uttryckte de att de tänkte i mer hälsofrämjande banor. Det förvånade mig.Vem har nytta av dina resultat?
– Populariteten med personliga musikspelare gör höga ljudnivåer till en personlig och aktuell hälsofråga. Elever ges förutsättningar att bete sig mer hälsofrämjande om de möter en undervisning som ökar deras medvetenhet för höga ljudnivåer. – Också lärare som undervisar i naturvetenskap har direkt nytta av resultaten. Om målet är att elever ska förstå ljudöverföring är det bra om lärare är medvetna om hur eleverna uppfattar ljud – som något materiellt som förflyttar sig snarare än en rörelse som överförs via luftens partiklar. – Resultaten är också användbara i arbetet med formativ bedömning. Läraren måste ha ämnesdidaktiska kunskaper inom området för att veta hur hon ska ge formativ återkoppling till eleverna för att de ska komma vidare i sin förståelse av ljud och ljudöverföring. Gunilla NordinRelaterade länkar

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Tematiska projekt i fritidshemmet
I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6 

