Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Ungdomars språkliga repertoar stor

Publicerad:2010-12-23
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Ungdomar kan växla mellan olika språkliga register beroende på vad situationen kräver. Detmenar Theres Bellander som har disputerat med avhandlingen Ungdomars dagliga interaktion: Enspråkvetenskaplig studie av sex gymnasieungdomars bruk av tal, skrift och interaktionsmedier .

Theres Bellander

Född 1977
i Örebro

Disputerade
2010-12-10

vid Uppsala universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Ungdomars dagliga interaktion: En språkvetenskaplig studie av sex gymnasieungdomars bruk av tal, skrift och interaktionsmedier

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är lärare och är intresserad av ungdomar. När jag jobbade i skolan reagerade jag på att det varså mycket som skilde sig mellan ungdomarna som jag arbetade med och den generationen som jaggick i skolan med. Jag insåg att det har att göra med de medier som de använder som inte fanns påmin tid.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har följt sex tonåringar i olika miljöer; i skolan, på fritiden och på deras extrajobb. Jagspenderade en vecka med varje person och jag ville vara med i alla olika situationer som de befannsig i. Det man hittills vet om ungdomars språk bygger på inspelningar från ungdomsgårdar och jagtänker att ungdomar har en bredare språklig repertoar än så det ville jag kartlägga och visa. Jaghar bland annat tittat på en och samma persons sätt att uttrycka sig skriftligt och muntligt, formelltoch informellt.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det finns föreställningar om att de nya medierna urvattnar det svenska språket och man är rädd attungdomars slarviga sätt att skriva sms ska fortplanta sig i mer formella texter. Men jag kunde se attvarje person hade en bred språklig repertoar och en kompetens att välja rätt resurser vid rätt tillfälle.Om en person ägnar mycket tid åt att chatta betyder inte det att andra kompetenser försvinner, mendet innebär inte heller att man per automatik är duktig på att skriva en jobbansökan. Det är någotsom man måste öva på och det är lärarens uppgift att lära ut den formella skriften.
– Jag tror att unga idag skriver mycket mer än för femton till tjugo år sedan i och med de nyamedierna och det är positivt att fler vågar komma till tals via exempelvis bloggar. Får man en vanaatt skriva kanske man också vågar skriva i andra sammanhang. Det kan innebära att en större gruppkommer till uttryck i samhället.

Vad överraskade dig?

– Det överraskade mig att chattande kan vara så mycket mer än bara tomt småprat. Ungdomarnahade även riktigt djupa diskussioner om allvarliga ämnen och känsliga frågor på chatten.

Vem har nytta av dina resultat?

– Föräldrar, lärare och andra som finns runt ungdomar och vill veta hur de nya medierna fungerarför den generation som vuxit upp med dem och tar dem för givet. Även ungdomar själva, det kanvara roligt för dem att se hur någon annan uppfattar deras vardag.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev