Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Utbildning påverkar politiskt engagemang mindre än vad man tror

Publicerad:2014-03-25
John Miller
Skribent:John Miller
Mikael Persson

Född 1980
i Mölndal.

Disputerade 2014-12-13
vid Göteborgs universitet

 

Avhandling

Does education cause participation in politics?

Utbildning antas vara en avgörande faktor för att människor ska ha ett politiskt engagemang. Men stämmer det verkligen? Nej, visar Mikael Persson i sin avhandling, andra faktorer är viktigare.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag blev faktiskt intresserad av ämnet när jag själv läste på lärarhögskolan för att bli samhällskunskapslärare. Jag tyckte att mycket att litteraturen var okritisk och att man ofta antog att utbildningen skulle ha orealistiskt stora effekter på politiskt deltagande och andra politiska värderingar.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om huruvida utbildning leder till högre politiskt deltagande, alltså att det finns ett högt valdeltagande, att man är medlem i partier i högre utsträckning. Enligt en rad studier är utbildning den faktor som har starkast effekt på politiskt deltagande. Man brukar framförallt lyfta fram att utbildning höjer kunskapsnivån och vår tankeförmåga, och att det i sin tur gör att vi vill delta politiskt. – På senare år har dock en rad studier ifrågasatt, stämmer orsakssamband verkligen? Är det verkligen utbildning som är en direkt orsak till politiskt deltagande eller är det snarare andra faktorer som är relaterade till utbildning. Jag har gjort flera olika undersökningar, bland annat enkätundersökningar med gymnasieelever, valundersökningar och andra internationella studier om sambandet mellan politiskt engagemang och vilka faktorer som påverkar.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att utbildning verkar inte i så stor utsträckning påverka det politiska deltagandet. Om man är politiskt aktiv verkar snarare bero på vilken uppväxt man har, hur mycket man pratar om politik i hemmet och med sina vänner och medfödda förmågor som intelligens och vilka sammanhang man rör sig i.

Vad överraskade dig?

– Det var förvånande att vissa studier visade att utbildning i sig har en ganska begränsad effekt på politiskt deltagande.

Vem har nytta av dina resultat?

– Politiker, lärare och allmänhet. Det är viktigt att ha kunskap om vilken typ av effekten man kan förvänta sig av utbildning. Är det rimligt att folk kommer att delta mer i politiken om man höjer genomsnittsutbildningen eller inte? Det är ju också en relevant fråga för de som vill försöka höja exempelvis valdeltagandet. Hanna Nolin
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk