Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Att lyssna kan vara viktigt för talutvecklingen hos barn med autism

Publicerad:2016-04-05
Uppdaterad:2016-04-06
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Pia Nordgren

Född 1970
i Göteborg

Disputerade 2016-03-03
vid Göteborgs universitet

Avhandling

From sounds to speech and gestures. Case studies of linguistic interaction in children with ASC

Språkforskaren Pia Nordgren har i sin avhandling utforskat relationen mellan inlärning av språkljud, utveckling av melodi i talet och gester. Resultatet visar ett tidsmässigt samband.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Under grundutbildningen till logoped tänkte jag att jag ville forska om barns språkutveckling, men fick rådet att skaffa mig erfarenhet av logopedi först. Det lät klokt så jag började arbeta inom habilitering- och barnsjukvård. Efter femton år hade jag en idé om att ta fasta på typiska drag hos barn med autismspektrumtillstånd, som intresse för detaljer. Tanken var att försöka få barnen intresserade av tal genom att fokusera på skillnaderna mellan olika språkljud. Jag har också inspirerats av forskningen om att det kan finnas en koppling mellan lyssnande och talproduktion.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har följt två svenska pojkar med autismspektrumtillstånd under ett och ett halvt år. Syftet var att utforska relationen mellan inlärning av språkljud, utveckling av melodi i talet och gester. Pojkarna fick på ett strukturerat sätt leka en docklek där dockornas namn representerade olika språkljud. Dockorna har jag hämtat från ett träningsmaterial för barn med Downs syndrom, utformat av professor Irene Johansson. Poängen här är att barn och vuxen gemensamt kan rikta uppmärksamheten mot dockan. För barn med autismspektrumtillstånd kan det nog vara lättare att relatera till en docka än en annan individ.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att utvecklingen av språkljud, melodi och gester visade ett tidsmässigt samband. Tal och gester samspelade och det gällde även melodin. En slutsats är att det verkar finnas en mekanism i hjärnan som överbygger mellan att lyssna på tal och att tala själv. Ljuden kan därför vara viktiga igångsättare för språk och talutveckling. Men det behövs mycket mer forskning på inlärning av olika språkljud hos barn med autism.

Vad överraskade dig?

– Att handmotoriken tycktes vara ett stöd i barnens språkutveckling. Åtminstone ett av barnen gjorde tydliga handrörelser i samband med vissa stavelser. Det var inget fokus på varken melodi i talet eller gester i träningen, men barnen utvecklade det ändå.

Vem har nytta av dina resultat?

– De kan framför allt ligga till grund för ytterligare studier, vilket jag verkligen hoppas kommer inom det här området. Då kan resultaten så småningom komma till nytta vid interventioner för barn med autismspektrumtillstånd.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev