Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Vårdnadshavares delaktighet viktig för förskolans demokratiska uppdrag

Publicerad:Igår 17:20
Susanne Rydell
Skribent:Susanne Rydell

Vårdnadshavare vill vara delaktiga i förskolan utifrån sina egna specifika förutsättningar. Detta belyser Charlotte Öhman i sin avhandling om delaktighet och om hur förskolan kan vara en mötesplats för att främja demokrati.

Charlotte Öhman.
Charlotte Öhman

Bor i Jönköping

Disputerade 2025-10-30
vid Högskolan i Jönköping

Avhandling

Vårdnadshavares delaktighet. En del av förskolans demokratiska uppdrag

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat 15 år som förskollärare och vi arbetade mycket med frågan om hur vi skulle få vårdnadshavare mer delaktiga och prövade olika idéer. Jag fick sedan en tjänst som samverkansdoktorand där en kommun efterfrågade att jag skulle titta på undervisning i förskolan, vilket sedan utökades till att omfatta delaktighet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en undersökning av delaktighet i förskolan och hur förskolan kan vara en viktig mötesplats för att främja demokrati. Avhandlingen utgår från kvalitativa aspekter och belyser relationers betydelse för förskolans plats i samhället. Begrepp som är relevanta för filosofi har använts. Jag har undvikit ett instrumentellt synsätt.

Vi behöver ta kontroll över tiden, diskutera hur vi ser på vårt uppdrag och synliggöra syftet med delaktighet för vårdnadshavare.

Charlotte Öhman

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Delaktighet i förskolan behöver synliggöras på olika sätt. Vi behöver fundera över hur vi ser på vårdnadshavares delaktighet och hur vi pratar om detta utifrån vilka möjligheter olika vårdnadshavare har att vara delaktiga. Vi har metoder och enkäter och annat som vi använder, men förutsättningarna att nå fram ökar om vi lyssnar in mer. Övergripande är arbetet med delaktighet ett sätt att främja social hållbarhet.

– Det är viktigt att fundera över hur vi förvaltar vår tid i förskolan. Diskussioner om tidsbrist och att det känns svårt att hinna med är vanligt, men vi behöver se kritiskt på hur vi använder tiden. Ett sätt kan vara att problematisera det instrumentella och mätbara. Vi behöver ta kontroll över tiden, diskutera hur vi ser på vårt uppdrag och synliggöra syftet med delaktighet för vårdnadshavare.

Vad överraskade dig?

– Jag blev förvånad att se hur mycket tillit som vårdnadshavare faktiskt har till förskollärares kompetens. Jag blev också förvånad över att det fanns ett stort behov hos vårdnadshavare att bli sedda som människor bortom vårdnadshavare, att bli sedda utifrån de olika förutsättningar man kan ha. De förskollärare jag mött arbetar väldigt mycket med delaktighet, men ibland riskerar alla arbetssätt och rutiner att göra att man blir fast i detta.

Vem har nytta av dina resultat?

– Primärt är det personer som är verksamma inom förskolan, som förskollärare och rektorer. Det är en praktiknära avhandling kopplad till förskolans uppdrag. Det finns också en del att hämta för beslutsfattare när det gäller förståelse för förskolans uppdrag. Förskolan är en del av ett demokratiskt sammanhang och kan därigenom stärka alla vårdnadshavares möjligheter att känna sig delaktiga i samhället.