Varierande tolkning av social rättvisa

Det finns ett behov att prata om vad social rättvisa inom ramen för musikundervisningen innebär i praktiken. Det visar en avhandling av Anna-Karin Kuuse.

Anna-Karin Kuuse
Anna-Karin Kuuse

Född 1962
Bor i Hindås, Göteborg

Disputerade 2019-01-18
vid Umeå universitet


AVHANDLING
”Liksom ett annat uppdrag”. Iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det är frågor som intresserat mig ända sedan jag började jobba som musikpedagog på 90-talet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den är ett försök att formulera och förstå vad vi menar med social rättvisa inom ramen för musikundervisning. Jag har framför allt fokuserat på musikundervisningsprogrammet El Sistema, som har uttalade sociala mål och som arbetar både inom svensk kulturskola och grundskola.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Skolan har ett demokratiskt uppdrag vilket innebär att det också är viktigt hur man ser på det sociala uppdraget – vad det är och hur det ska tolkas. Ett sätt att tolka ett sådant uppdrag är att fokusera på individuella brister och behov, ett annat är att iscensätta en socialt rättvis musikundervisning för alla deltagare i praktiken. Då flyttas fokus till den aktuella situationen, till elevers möjligheter för handling, både socialt och musikaliskt.

– Lärare behöver också få delta i musikundervisningens professionsutveckling för att själva ha möjlighet att definiera vad social rättvisa betyder i praktiken. Det faller tillbaka på lärarutbildningen, där jag även arbetar. Lärarutbildningen behöver kunna handskas med uppdraget, samt förbereda kommande lärare för reflektion kring de styrdokument och demokratiska visioner som styr musikundervisningspraktiken.

Vad överraskade dig?

– Att det var så svårt att skapa mening kring dessa frågor i praktiken. Jag ville se hur social rättvisa tolkades i styrdokument, i lärares förståelse och i undervisningspraktiken, och blev förvånad över att det rådde en så stor ambivalens. Undersökningen visar att det finns en stor osäkerhet kring social rättvisa och musikundervisning, men samtidigt synliggörs ett behov av att prata om det. Man skulle kunna tänka sig att det råder konsensus kring musik som ett socialt verktyg i ett undervisningsprogram som El Sistema, men även här pågår förhandlingar om betydelsen av dessa frågor i praktiken.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildningarna eftersom avhandlingen belyser behovet av en mer utvecklad kunskap och förståelse för dessa frågor i klassrummet. Grundskolans och kulturskolans musikundervisning har ett dubbelt uppdrag – ett musikaliskt som handlar om musikaliska kompetenser, och ett socialt och demokratiskt som handlar om ett likvärdigt och socialt rättvist deltagande.

Annika Sjöberg

Sidan publicerades 2019-03-11 15:48 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-03-20 13:13 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu

Nytt nr ute nu

Tema: Nationella prov. Intervju: Forskaren Maria Jarl vill ge mer makt åt professionen.

Läs mer och prenumerera här!
Fortbildning
Svenska för högstadiet och gymnasiet
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 6–27 april 2021

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till den årliga konferensen för svensklärare! Ta del av föreläsningar om bland annat språkhistoria, akademiskt skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning, poesiundervisning samt bedömning av muntligt framförande.

Läs mer och boka din plats här!
5 mest lästa på FoU

Skolledare på gränsen till nervsammanbrott

Delat ledarskap, delegering av arbetsuppgifter och att se till att stödfunktionerna verkligen ger stöd. Det är några saker som skolledare kan göra för att minska sin stress, menar Ulf Leo, Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Tips och råd när högstadiet ställer om till distansundervisning

Hur kommer man igång med distansundervisning, hur motiverar man sina elever och hur får man som lärare allt att funka så bra som möjligt? Här är några matnyttiga tips!

Forskning för en bättre skolmiljö med hjälp av IoT

Forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, ska under de kommande två åren undersöka hur internet of things, IoT, kan användas för att skapa en bättre skolmiljö och stärka elevers hälsa. Projektet genomförs i samverkan med flera aktörer och utgår från en högstadieskola i Arvika kommun.

Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser

Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Alla behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här får du stöd i det arbetet.

Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?

Minst 1 000 nya skolor ska byggas. Flera av dem blir utan klassrum. ”Äntligen”, säger förespråkarna. ”Mer forskning behövs”, varnar kritikerna. Läraren granskar det nya sättet att bygga skolor och besöker den klassrumslösa skolan som hyllades – och sen blev ett skräckexempel.