Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Vem styr över betygen?

Publicerad:2010-06-21
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Pär Widén beskriver i sin avhandling, Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1960 1995, bedömningen i gymnasiet. Han belyser hur statsmakten stärker sitt grepp om bedömningssystemet, samt om lärare och elever, genom att bedömningsmakten förändras, vilket innebär styrning över både skolor, lärare och elever.

Pär Widén

Född 1969
i Uppsala

Disputerade
2010-06-09

vid Linköpings universitet med avhandlingen:

Avhandling

Bedömningsmakten – berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag var intresserad av ungdomsbegreppets omvandling i skolpolitiken, men det var för brett och jag avgränsade mig till maktaspekter i gymnasieskolans betygsättning.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har analyserat debatten om gymnasieskolans betyg mellan 196095, med fokus på bedömning som en form av modern maktutövning. Materialet är riksdagstryck, remisser, riksdags- och samhällsdebatt och tidningen Skolvärlden.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Berättelsen på 60-talet innebär att statmaktens förhållande till individen, läraren och eleven förändras. Dessutom förändras bedömningsteknikerna och idealen för en modern individ utifrån nya vetenskapliga kunskaper som legitimerar betyg. Fokus övergår från elevens yttre beteende och ordning, till att objektivt bedöma och dokumentera den inre intellektuella kapaciteten med ambitionen att demokratisera relationen lärareelev. Skolöverstyrelsen görs till en yttersta garant för detta, i kontrast till en alltför subjektiv lärarkår. På 90-talet skapas en ny berättelse om gymnasiets bedömning med större fokus på individen. Lärarna får ett starkare individuellt ansvar än tidigare.

Vad överraskade dig?

– I tidigare forskning har skeendet framställts som en renodlad demokratiseringsprocess. Visst syns demokratiska tendenser, men samtidigt omvandlas statens maktutövning gentemot lärarna och eleverna, och den regleras efter nya mönster.

Vem har nytta av dina resultat?

– De ger såväl lärare, skolledare och politiker ett historiskt perspektiv på betygsdiskussionen, och tydliggör att bedömning handlar om fler aspekter än om att vara för eller emot siffer- eller bokstavsbetyg.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev