Annons
Intervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom skola och utbildning.
Senaste intervjuerna
Läs fler
Forskning och utveckling kategorier
Studenter som bryter normer på lärarutbildningen
Normbrytande lärarstudenter behöver utbilda och informera såväl medstudenter och lärarutbildare om frågor kopplade till den egna identiteten, eller till rättvisefrågor. Det konstaterar Emilia Åkesson som forskat om lärarutbildningen.

Forskning och utveckling kategorier
Stora skillnader i användning av skönlitteratur i engelska
Det finns stora skillnader i hur lärare i engelska förhåller sig till skönlitteratur – något som skulle kunna leda till en olikvärdig utbildning. Det menar Catharina Wolcott som forskat om skönlitteraturens roll i gymnasieskolans engelskundervisning.

Forskning och utveckling kategorier
Elevers erfarenheter gör undervisningen om samhällsutmaningar relevant
Att lärare ger utrymme för elevernas erfarenheter och förförståelse i undervisningen är viktigt för att innehållet ska bli relevant för eleverna. Det menar Sara Blanck som forskat om ämnesintegrerad undervisning.

Forskning och utveckling kategorier
Stor variation i speciallärares möjligheter att stötta barn
Förutsättningarna för ambulerande speciallärare i Svenskfinland att stötta förskolebarn i behov av stöd skiljer sig åt. Barnen har rätt att få stöd, men Eva Staffans avhandling visar att 20 procent av barnen faller utanför speciallärarnas stödsystem.

Forskning och utveckling kategorier
Barns tidiga skolskrivande handlar mer om färdigheter än innehåll
Tidigt skrivande är ett forskningsområde som inte har varit så inriktat på innehållsaspekter, utan snarare på hur man ska knäcka skriftspråkskoden eller läskoden. Forskaren Oscar Björk ser ett behov av att ta det tidiga skolskrivandet och elevers röster på allvar.

Forskning och utveckling kategorier
Tal-till-textredskap kan hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter
Mellanstadieelever med läs- och skrivsvårigheter kan ha nytta av att skriva med ett tal-till-textredskap, där de talar in text på en dator. Det visar Sanna Krafts forskning.

Forskning och utveckling kategorier
Många olika sätt att undervisa om programmering
Andreas Larsson har forskat om programmeringslärares självupplevda förståelse och kunskap för sin undervisning. Resultaten visar bland annat att lärarnas fokus för undervisningen skiljer sig åt baserat på deras tidigare erfarenheter.

Forskning och utveckling kategorier
Yrkeslärare balanserar mellan yrkeskunskaper och pedagogik
Yrkeslärare spelar en viktig roll när det gäller att knyta samman utbildning och arbetsmarknad. Men yrkeslärare tenderar att utveckla antingen sina yrkeskunskaper eller sina pedagogiska färdigheter – beroende på hur de uppfattar syftet med undervisningen. Det visar Sofia Anteras avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Juridiken och skolan – komplext och motsägelsefullt
Kan lagar som ska skydda elever från kränkningar samtidigt innebära att lärare undviker svåra diskussioner i klassrummet? Maria Rosén har i sin avhandling undersökt juridikens plats i skolan.

Forskning och utveckling kategorier
Brist på delaktighet i idrotten för elever med cerebral pares
Elever med cerebal pares, CP, upplever ofta utanförskap i idrottsundervisningen, som sällan anpassas efter deras behov. Det visar Frida Degerstedt i sin avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Förstelärares skicklighet osynliggörs
Starka normer leder till att både förstelärare, övriga lärare och rektorer tonar ned förstelärarens betydelse som en särskilt skicklig lärare. Det visar Frida Grimm i sin avhandling om hur förstelärare som funktion förstås och praktiseras.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Konferenser
Läs merAnpassad grund- och gymnasieskola
Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar inom anpassad grund- och gymnasieskola. Under två dagar får du ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Boka nu till bästa pris, 4 295 kr ex. moms t.o.m. 24 september!
Läs mer och boka din plats här!
Intervju med en föreläsare

Läs Skolportens intervjuer med föreläsare på våra konferenser.