Skolportens lärarpanel

Lärarpanelen läser all ny utbildningsvetenskaplig forskning kring skolan och förskolan

  124412 Dela:

Det här är lärarpanelen

Delar av Skolportens lärarpanel: Catherine Couturier, Johanna Lundström, Hans H Dahlkvist, Marie Gladh och Magnus Blixt. Foto: Linnea Bengtsson.

Skolportens lärarpanel består av 12 personer, samtliga med lärarutbildning i grunden eller som studerar till lärare.

Deras uppdrag är att till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin välja ut den mest intressanta avhandlingen – Skolportens favorit – bland de som senast publicerats på skolporten.se/avhandlingar. Forskaren som skrivit avhandlingen intervjuas i Skolportens forskningsmagasin. Där publicerar vi även panelens motivering – varför blev just denna avhandling utvald?

Att lyfta fram den pedagogiska forskning som är intressant ur ett lärarperspektiv menar Skolporten är särskilt viktigt. Lärarpanelen har funnits i sin nuvarande form sedan år 2008.


”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”

Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.

Läs intervjun ur senaste Pedagogisk forskning, årlig forskningsbilaga i Skolportens magasin, här!


Pedagogisk forskning 2019, ute 6/4 2020.

Du läser bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play eller läs den på din dator här!

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!

 Prenumerera

* Endast för nya prenumeranter.


Panelens urvalskriterier

Praktisk relevans: Ämnet ska berika verksamheten och göra det möjligt att utveckla den utifrån nya perspektiv, insikter och kunskaper. När beprövad erfarenhet paras med eller kontrasteras mot aktuell forskning finns möjlighet för reell skolutveckling.

De verksammas professionalisering: Ämnet och avhandlingen ska stärka de verksammas professionalisering – kunskapsbas, autonomi, yrkesspråk och yrkesetik. Ämnet bör vara aktuellt och relevant.

Avhandlingens språk: Språket ska vara tillgängligt. Avhandlingen bör helst vara publicerad i digitalt format. Om avhandlingen dessutom har ett svenskt abstrakt möjliggörs större spridning, vilket påverkar bedömningen.


Panelister

Eddie Andersson, ämneslärare 7-9.
Magnus Blixt, verksamhetsutvecklare, arbetat som lärare i grundskolan och biträdande rektor.
Fredrik Brännström, arbetar som grundskollärare.
Catherine Couturier, F-3 lärare, arbetar samtidigt på att ta en licentiat i teknikdidaktik.
Hans H Dahlkvist, lektor, docent, arbetar vid ett vuxengymnasium.
Marie Gladh, fil mag specialpedagogik, specialpedagog, arbetar i dag som rektor.
Maria Lindahl, arbetar på en förskola med barn i åldrarna 1-5 år.
Johanna Lindgren Chin, leg. speciallärare.
Johanna Lundström, gymnasielärare i kemi och biologi.
Inga-Lill Mårtensson, ämneslärare i svenska och franska 7-9.
Marlizia Do Nascimento Cortez, lärare i historia upp till gymnasiet inkl spets, spanska åk 4-9 samt svenska som andraspråk åk 4-9.
Mari Björinder,​ utbildad speciallärare i matematikutveckling, handledare för Läslyftet och Matematiklyftet.

 

Ansvarig från Skolporten:

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin, redaktör forskning & skola, moa.engman@skolporten.se, 08-5622 68 09

Skolportens konferenser
Lärarpanelens favoriter
Skolportens favorit: Så blir matematik i förskoleklass lyckad

Skolportens favorit: Så blir matematik i förskoleklass lyckad

Att tidigt bryta elevers missuppfattningar kring matematik gör skillnad. Det menar Helena Vennberg som forskat om undervisningen i matematik i förskoleklass. Nu har avhandlingen valts till Skolportens favorit.

Debattsugna elever tystnar på elitskolan

Debattsugna elever tystnar på elitskolan

"Jag hade inte förväntat mig att skolan skulle vara uttalat elitistisk och på samma gång fostra till passiv lydnad". Det säger Janna Lundberg, vars avhandling om debattklimatet på en elitskola nu har valts till lärarpanelens favorit.

Så inkluderas alla elever i ämnet idrott och hälsa

Vad är det som bidrar till positiva skolprestationer i ämnet idrott och hälsa hos elever med funktionsnedsättning? Det har Karin Bertills forskat om. Nu har hennes avhandling valts ut som favorit av Skolportens lärarpanel.

”Glädjebesked att bli favorit”

”Glädjebesked att bli favorit”

Skolporten har genom utmärkelsen Skolportens favorit lyft fram en lång rad forskare som disputerat inom utbildningsvetenskap. Vi har frågat några av dem vad utmärkelsen har betytt för dem och för Skolsverige.

Fokus på forskning!

Forskning har alltid varit en viktig del av Skolportens bevakning. Årligen intervjuar vi drygt 110 forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap samt publicerar deras avhandlingar på webben.

Lärarpanelen 10 år
Lärarpanelen 10 år

Lärarpanelen 10 år

"En ära och en fantastisk möjlighet att nå ut med sin forskning", säger Mikael Alexandersson, som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Läs mer
Forskarintervjuer

Samband mellan god hälsa och hög status i skolan

Det finns en tydlig koppling mellan ungdomars mående och deras sociala status i skolan. Överlag mår killarna bättre men de har också generellt en högre status, visar Junia Joffer som forskat om ungas hälsa.

Fler intervjuer