Det här är lärarpanelen
Lärarpanelen består av 12 personer, samtliga med lärarutbildning i grunden eller som studerar till lärare.
Deras uppdrag är att till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin välja ut den mest intressanta avhandlingen – Lärarpanelens favorit – bland de som senast publicerats på skolporten.se/avhandlingar. Forskaren som skrivit avhandlingen intervjuas i Skolportens forskningsmagasin. Där publicerar vi även panelens motivering – varför blev just denna avhandling utvald?
Att lyfta fram den pedagogiska forskning som är intressant ur ett lärarperspektiv menar Skolporten är särskilt viktigt. Lärarpanelen har funnits i sin nuvarande form sedan år 2008.
Panelens urvalskriterier
Praktisk relevans: Ämnet ska berika verksamheten och göra det möjligt att utveckla den utifrån nya perspektiv, insikter och kunskaper. När beprövad erfarenhet paras med eller kontrasteras mot aktuell forskning finns möjlighet för reell skolutveckling.
De verksammas professionalisering: Ämnet och avhandlingen ska stärka de verksammas professionalisering – kunskapsbas, autonomi, yrkesspråk och yrkesetik. Ämnet bör vara aktuellt och relevant.
Avhandlingens språk: Språket ska vara tillgängligt. Avhandlingen bör helst vara publicerad i digitalt format. Om avhandlingen dessutom har ett svenskt abstrakt möjliggörs större spridning, vilket påverkar bedömningen.

”I praktiknära forskning finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare.” Det säger Catherine Couturier, en av lärarna i Lärarpanelen, om hur lärare kan använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning.
Läs artikeln här!

Pedagogisk forskning 2021.
Pedagogisk forskning 2021, ute nu!
Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2022.
Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten (finns där appar finns) eller läs den på din dator här!
Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!
* Endast för nya prenumeranter.
Panelister
Maria Bengtsson Hurtig, lärare och specialpedagog samt utvecklingsledare och förstelärare i Sorunda rektorsområde i Nynäshamns kommun.
Mari Björinder, utbildad speciallärare i matematikutveckling, handledare för Läslyftet och Matematiklyftet.
Catherine Couturier, F-3 lärare, arbetar samtidigt på att ta en licentiat i teknikdidaktik.
Hans H Dahlkvist, lektor, docent, arbetar vid ett vuxengymnasium.
Maria Edin, gymnasie- och 4-9-lärare i kemi, teknik och matematik. Arbetar på NTI Gymnasiet i Luleå.
Marie Gladh, fil mag specialpedagogik, specialpedagog, arbetar i dag som biträdande rektor.
Maria Lindahl, arbetat på förskola under lång tid, numera anställd vid Umeå universitet som universitetsadjunkt på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Johanna Lindgren Chin, leg. speciallärare, arbetar på en grundskola.
Johanna Lundström, gymnasielärare i kemi och biologi.
Inga-Lill Mårtensson, ämneslärare i svenska och franska 7-9.
Ansvarig från Skolporten:
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin, redaktör forskning & skola, moa.engman@skolporten.se, 08-5622 68 09