Lärarpanelen

Lärarpanelen läser all ny utbildningsvetenskaplig forskning kring skolan och förskolan

2017-10-12 11:32 Dela:

Det här är lärarpanelen

Lärarpanelen består av 12 personer, samtliga med lärarutbildning i grunden eller som studerar till lärare.

Deras uppdrag är att till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin välja ut den mest intressanta avhandlingen – Lärarpanelens favorit – bland de som senast publicerats på skolporten.se/avhandlingar. Forskaren som skrivit avhandlingen intervjuas i Skolportens forskningsmagasin. Där publicerar vi även panelens motivering – varför blev just denna avhandling utvald?

Att lyfta fram den pedagogiska forskning som är intressant ur ett lärarperspektiv menar Skolporten är särskilt viktigt. Lärarpanelen har funnits i sin nuvarande form sedan år 2008.


Panelens urvalskriterier

Praktisk relevans: Ämnet ska berika verksamheten och göra det möjligt att utveckla den utifrån nya perspektiv, insikter och kunskaper. När beprövad erfarenhet paras med eller kontrasteras mot aktuell forskning finns möjlighet för reell skolutveckling.

De verksammas professionalisering: Ämnet och avhandlingen ska stärka de verksammas professionalisering – kunskapsbas, autonomi, yrkesspråk och yrkesetik. Ämnet bör vara aktuellt och relevant.

Avhandlingens språk: Språket ska vara tillgängligt. Avhandlingen bör helst vara publicerad i digitalt format. Om avhandlingen dessutom har ett svenskt abstrakt möjliggörs större spridning, vilket påverkar bedömningen.


Hur kan lärare använda sig av forskning?

”I praktiknära forskning finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare.” Det säger Catherine Couturier, en av lärarna i Lärarpanelen, om hur lärare kan använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning.

Läs artikeln här!


Omslag Pedagogisk forskning 2021

Pedagogisk forskning 2021.

Pedagogisk forskning 2021, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2022.

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten (finns där appar finns) eller läs den på din dator här!

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!

 Prenumerera

* Endast för nya prenumeranter.


”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”

Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.

Läs intervjun här!


Panelister

Eddie Andersson, arbetar som ämneslärare 7-9.
Mari Björinder,​ utbildad speciallärare i matematikutveckling, handledare för Läslyftet och Matematiklyftet.
Fredrik Brännström, arbetar som grundskollärare.
Catherine Couturier, F-3 lärare, arbetar samtidigt på att ta en licentiat i teknikdidaktik.
Hans H Dahlkvist, lektor, docent, arbetar vid ett vuxengymnasium.
Maria Edin, gymnasie- och 4-9-lärare i kemi, teknik och matematik. Arbetar på NTI Gymnasiet i Luleå.
Marie Gladh, fil mag specialpedagogik, specialpedagog, arbetar i dag som biträdande rektor.
Maria Lindahl, arbetat på förskola under lång tid, numera anställd vid Umeå universitet som universitetsadjunkt på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Johanna Lindgren Chin, leg. speciallärare, arbetar på en grundskola.
Johanna Lundström, gymnasielärare i kemi och biologi.
Inga-Lill Mårtensson, ämneslärare i svenska och franska 7-9.
Marlizia Do Nascimento Cortez, lärare i historia upp till gymnasiet inkl spets, spanska åk 4-9 samt svenska som andraspråk åk 4-9.

Ansvarig från Skolporten:

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin, redaktör forskning & skola, moa.engman@skolporten.se, 08-5622 68 09

Skolportens konferenser
Lärarpanelens favoriter
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Krigslekar – ett komplext fenomen

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Digitaliseringen krymper lärares expertroll

Digitaliseringen krymper lärares expertroll

Med digitaliseringens intåg i skolan har utrymmet för lärarens roll som expert minskat. Det menar forskaren Johan Sandén. Nu har hans avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Positivt med föräldrastödsprogram

Positivt med föräldrastödsprogram

En relativt enkel insats med föräldrastöd på förskolan gav förändring hos både barn och föräldrar. Det visar en avhandling av Anton Dahlberg. Nu har avhandlingen valts till favorit av Lärarpanelen.

Skolportens favorit: Praktiska frågor präglar samtal i lärarlagen

Skolportens favorit: Praktiska frågor präglar samtal i lärarlagen

Lärarlagssamtal i skolan utmärks ofta av praktiska frågor, konstaterar forskaren Anna Norrström, som pekar på vikten av att utveckla samtalen för att rymma även djupare professionella frågor. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Skolportens favorit: Så pratar eleverna om religion

Skolportens favorit: Så pratar eleverna om religion

Elever har tankar kring religion, tro och icke-tro, som sällan eller aldrig lyfts i undervisningen eller i läromedlen. Det visar Fredrik Jahnkes avhandling, som nu valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Lärarpanelen 10 år
Lärarpanelen 10 år

Lärarpanelen 10 år

"En ära och en fantastisk möjlighet att nå ut med sin forskning", säger Mikael Alexandersson, som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Läs mer
Forskarintervjuer

Goda resultat med specialdidaktisk modell för elever med risk för lässvårigheter

Den specialdidaktiska modellen Response to Intervention (RtI) fungerar bra för att både upptäcka och förebygga lässvårigheter. Modellen ger goda resultat även på lång sikt, visar Camilla Nilvius forskning.

Fler intervjuer