Skolportens lärarpanel

Lärarpanelen som läser all ny utbildningsvetenskaplig forskning kring skolan och förskolan

Det här är lärarpanelen

Delar av Skolportens lärarpanel: Catherine Couturier, Johanna Lundström, Hans H Dahlkvist, Marie Gladh och Magnus Blixt. Foto: Linnea Bengtsson.

Skolportens lärarpanel består av 12 personer, samtliga med lärarutbildning i grunden eller som studerar till lärare.

Deras uppdrag är att till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin välja ut den mest intressanta avhandlingen – Skolportens favorit – bland de som senast publicerats på skolporten.se/avhandlingar. Forskaren som skrivit avhandlingen intervjuas i Skolportens forskningsmagasin. Där publicerar vi även panelens motivering – varför blev just denna avhandling utvald?

Att lyfta fram den pedagogiska forskning som är intressant ur ett lärarperspektiv menar Skolporten är särskilt viktigt. Lärarpanelen har funnits i sin nuvarande form sedan år 2008.


”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”

Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.

Läs intervjun ur senaste Pedagogisk forskning, årlig forskningsbilaga i Skolportens magasin, här!


Pedagogisk forskning, ute 4/4 2019.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

 Prenumerera

Panelens urvalskriterier

Praktisk relevans: Ämnet ska berika verksamheten och göra det möjligt att utveckla den utifrån nya perspektiv, insikter och kunskaper. När beprövad erfarenhet paras med eller kontrasteras mot aktuell forskning finns möjlighet för reell skolutveckling.

De verksammas professionalisering: Ämnet och avhandlingen ska styrka de verksammas professionalisering – kunskapsbas, autonomi, yrkesspråk och yrkesetik. Ämnet bör vara aktuellt och relevant.

Avhandlingens språk: Språket ska vara tillgängligt. Avhandlingen bör helst vara publicerad i digitalt format. Om avhandlingen dessutom har ett svenskt abstrakt möjliggörs större spridning, vilket påverkar bedömningen.


Panelister

Eddie Andersson, ämneslärare 7-9.
Magnus Blixt, verksamhetsutvecklare, arbetat som lärare i grundskolan och biträdande rektor.
Fredrik Brännström, arbetar som grundskollärare.
Catherine Couturier, F-3 lärare, arbetar samtidigt på att ta en licentiat i teknikdidaktik.
Hans H Dahlkvist, lektor, docent, arbetar vid ett vuxengymnasium.
Marie Gladh, fil mag specialpedagogik, specialpedagog, arbetar i dag som rektor.
Maria Lindahl, arbetar på en förskola med barn i åldrarna 1-5 år.
Johanna Lindgren Chin, leg. speciallärare.
Johanna Lundström, gymnasielärare i kemi och biologi.
Inga-Lill Mårtensson, ämneslärare i svenska och franska 7-9.
Marlizia Do Nascimento Cortez, lärare i historia upp till gymnasiet inkl spets, spanska åk 4-9 samt svenska som andraspråk åk 4-9.
Mari Björinder,​ utbildad speciallärare i matematikutveckling, handledare för Läslyftet och Matematiklyftet.

 

Ansvarig från Skolporten:

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin, redaktör forskning & skola, moa.engman@skolporten.se, 08-5622 68 09

Lärarpanelens favoriter
Svårigheter med Matematiklyftet

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Skolportens favorit: Skillnader i digital och analog återkoppling

Skolportens favorit: Skillnader i digital och analog återkoppling

Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet.

Lärarpanelen 10 år
Lärarpanelen 10 år

Lärarpanelen 10 år

"En ära och en fantastisk möjlighet att nå ut med sin forskning", säger Mikael Alexandersson, som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skrivträning på talande dator bra för elever med läs- och skrivsvårigheter

Britta Hannus-Gullmets forskning visar att elever med stora läs- och skrivsvårigheter får goda möjligheter att utveckla sin läs- och skrivförmåga om de använder en talande dator som hjälpmedel.

Fler intervjuer