SKOLPORTENS MAGASIN

Skolporten har en ny app! 

Är du prenumerant och läser Skolportens magasin digitalt?

Vi har en ny leverantör av digitala Skolporten med ett moderniserat gränssnitt. Du som prenumerant behöver därför uppdatera appen och skapa ett konto. Klicka på länken nedan och följ instruktionerna!

2 STEG: SÅ AKTIVERAR DU DIN DIGITALA PRENUMERATION


Vill du annonsera? Kontakta annonsansvarig: 
Fredrik Sjöman, Annonssäljarna
Tel 08-219850

Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman.

Produktplan för år 2019

Skolportens magasin

Skolporten nr 3 2019 – ute 16 maj!

Ur innehållet:

Tema: Skolans styrning. Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Men skollagen ger rektorerna stor makt över organisationen – om de använder den rätt, menar forskaren Olof Johansson, senior professor, Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

Dessutom intervjuas Katarina Ståhlkrantz, Linnéuniversitetet, samt Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans, och Per-Arne Andersson, chef för avdelningen utbildning och arbetsmarknad, SKL.

>>>Läs artikeln här

SÖDERTÄLJE ”Vänd upp och ner på systemet”. När budgetkraven blev viktigare än pedagogiken och elevernas trygghet valde Ingela Netz att säga upp sig som rektor.

LINKÖPING ”Våga prata om det som är svårt” Linköpings kommun erbjuder rektorerna stöd i en styrkedja där alla försöker dra åt samma håll. Therese Andersson är rektor på Nygårdsskolan och Patrik Landström är skolområdeschef i Linköping, där alla rektorer erbjuds kollegialt lärande.

Intervjun. Möt Simon Hjort, didaktikforskaren som undersöker vad effektiv undervisning egentligen innebär.

Reportage. Leken i förskolan. Följ med till förskolan Labyrinten, där leken tas på största allvar.

Inblick. Sex och samlevnad. Eleverna tröttnade på skolans sexualkunskap och startade SNAF, Sexualundervisningen ni aldrig fick.

Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. Avhandling av Katarina Ståhlkrantz, Linnéuniversitetet, blev Skolportens lärarpanels favorit.

Krönika: Karin Berg frågar sig vem som vill bli skolledare.

Hallå där: Ulrika Sultan, doktorand vid Linköpings universitet om flickors teknikintresse.

Ledarskap & Debatt: KTH-forskaren Simon Elvnäs om jakten på ett bättre ledarskap. Debatt om formuleringen ”inkluderingstanken har gått för långt” i artikeln ”Svenska politiker får bakläxa om inkludering” 

INTE PRENUMERANT? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Köp lösnummer i Skolportens webbshop (print) eller i appen Skolporten (digitalt). Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play

Pedagogisk forskning 2018.

Psst! Du läser den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning gratis i appen Skolporten!


Skolporten har en ny app!

Är du prenumerant och läser Skolportens magasin digitalt?

Vi har en ny leverantör av digitala Skolporten med ett moderniserat gränssnitt. Du som prenumerant behöver därför uppdatera appen och skapa ett konto. Klicka på länken nedan och följ instruktionerna! 

2 STEG: SÅ ENKELT AKTIVERAR DU DIN DIGITALA PRENUMERATION 

Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google PlayFör att läsa Skolporten på din dator, klicka här!

Bli prenumerant redan idag – den digitala utgåvan ingår utan kostnad. Fri tillgång till arkivet!


Skolportens kundtjänst på webben

Kundtjänst telefonnummer: 08-799 62 63

Kundtjänst e-postadress: skolporten@pressdata.se

Kontakt:

Chefredaktör
Moa Duvarci Engman, Skolporten, tel: 073-506 46 49

Annonsansvarig
Fredrik Sjöman, Annonssäljarna, tel 08-219850

Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. 


Om Skolportens forskningsmagasin

Skolporten är ett oberoende populärvetenskapligt magasin med fokus på forskning och utveckling i förskolan och skolan. Magasinet innehåller allt från reportage, artiklar och krönikor till aktuell forskning och knyter samman forskar- och skolvärlden i syfte att stärka skolans vetenskapliga grund.

Målgrupp: Lärare, pedagoger och skolledare inom skola och förskola, samt chefer på förvaltningsnivå och politiker intresserade av skolfrågor.

Skolportens forskningsmagasin kommer ut 6 gånger per år. Antal läsare, Orvesto Näringsliv 2016: 24 000.

Produktplan Skolportens forskningsmagasin (pdf). 

Skolporten nr 3/2019

Tema. Skolans styrning. Skollagen ger rektorerna stor makt över organisationen – om de använder den rätt, menar forskare.

Intervjun. Möt Simon Hjort, didaktikforskaren som undersöker vad effektiv undervisning egentligen innebär.

Reportage. Leken i förskolan. Följ med till förskolan Labyrinten, där leken tas på största allvar.

Inblick. Sex och samlevnad. Eleverna tröttnade på skolans sexualkunskap och startade SNAF, Sexualundervisningen ni aldrig fick.

Skolportens favorit. Så skapas rektors pedagogiska ledarskap.

Krönika. Karin Berg frågar sig vem som vill bli skolledare.

Hallå där. Ulrika Sultan, doktorand vid Linköpings universitet om flickors teknikintresse.

Ledarskap & Debatt. KTH-forskaren Simon Elvnäs om jakten på ett bättre ledarskap. Debatt om formuleringen ”inkluderingstanken har gått för långt”.

Skolporten nr 2/2019

Tema: Lärares karriär och vägval. Hur utvecklas man som lärare och rektor? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan.

Intervju: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan.

Inblick: Hjärnforskning i skolan. Ska skolan lyssna på hjärnforskarna?

Forskare: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare.

Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Krönika: Karin Berg önskar att lärares kompetens togs bättre till vara.

Ledarskap & Debatt: Rektorers lärande. Debatt om hedersnormer i skolan.

Skolporten nr 1/2019

Tema: Dyslexi. I dyslexifrågan råder fortfarande inte enighet, men tidig och mer systematisk hjälp är insatser forskarna kan enas om. Att skapa läslust är en viktig del för att överbrygga svårigheterna för elever med läs- och skrivsvårigheter.

Intervju: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet.

Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan.

Lärarpanelens val: I styrdokumenten finns en stark förväntan på att entreprenöriellt lärande ska reformera skolan, skapa självgående elever och i förlängningen förbättra hela samhället. Men Carina Holmgren, som har utforskat en lärarroll i förändring, är kritisk.

Krönika: Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, tycker att tiden slösas bort i skolan.

Ledarskap & Debatt: Skolforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundblad menar i en ny bok att undervisningen gynnas av delat ledarskap. Linda Mannila, som forskar inom datavetenskapens didaktik, lyfter att skolans digitalisering inte är svart eller vit.

Inblick: Kriminologen Maria Dufvas bästa råd för bättre samtal med eleverna om deras liv på nätet.


Intresserad av äldre magasin, eller att beställa lösnummer? Besök vår webbshop.


Skolportens magasin ingår i medlemsskapet i Ifous.

Vill du veta mer, eller har du frågor om medlemsskap?

Kontakta:

Emma Kreü
Medlemsansvarig
073-5130736
emma.kreu@ifous.se

Sidan publicerades 2012-03-02 22:34 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-05-21 15:16 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Ett prov, tre års slit

Den kunskap jag har om vad mina elever kan och inte kan, kan aldrig ett enskilt prov konkurrera ut.

Heja elevhälsa!

En ”Visättraanda” har sakta men säkert byggts upp hos eleverna på Visättraskolan i Huddinge kommun, i och med storsatsningen på elevhälsa och rastverksamhet. Läs Skolportens reportage från skolan.