PRENUMERERA PÅ SKOLPORTEN

Skolporten_4_2016_ny_widget

2 nr för prova på-priset 99 kr (endast för nya prenumeranter)

6 nr av Skolporten (helår) för 590 kr

Bli prenumerant!

Skolportens kundtjänst på webben

Har du frågor eller behöver hjälp med att prenumerera?

Telefonnummer: 08-799 62 63

E-postadress: skolporten@pressdata.se

Digital läsning

Som prenumerant har du tillgång till fri digital läsning. Läs här om hur du loggar in.
Du som inte är prenumerant kan köpa lösnummer i appen:

 app-store-ikon-270x80App Store

google-playGoogle Play

Läs Skolporten på din dator här

KUNDTJÄNST

Frågor om din prenumeration?

Kundtjänst telefonnummer: 08-799 62 63

Kundtjänst e-postadress: skolporten@pressdata.se

IFOUS

Skolportens magasin ingår i medlemsskapet i Ifous.

Vill du veta mer, eller har du frågor om medlemsskap?

Kontakta:

Annika Faager, medlemsrådgivare
annika.faager@ifous.se
Tel: 0739-967 827

WEBBSHOP

Köp lösnummer av Skolportens magasin

Skolportens magasin

Omslag_Skolporten_1_2018

Skolporten 1/2018.

Tema: Förskola. Hur ska liten lära? Undervisning i förskolan under lupp. I den kommande läroplanen för förskolan betonas undervisningen. Men hur ska den se ut för de allra minsta?

Intervju: Mångfald och flerspråkighet är en resurs och något som kan bidra till att öka kunskaperna hos alla elever i klassrummet. Det menar Jim Cummins, professor i språkvetenskap. Skolporten har träffat honom.

Reportage: På Visättraskolan i Huddinge kommun vändes motgång till framgång genom en satsning på elevhälsan. Läs hela artikeln här som smakprov!

Debatt: Ett demokratilyft behövs för att slå vakt om demokratiska värderingar i skolan, skriver Olle Linton, nätverket Lärare mot rasism.

Dessutom: I Hans Roslings fotspår utbildar Gapminder om källkritik och faktabaserad kunskap.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!


Läs Skolporten digitalt!

Du som redan får det tryckta magasinet Skolporten har nu möjlighet att läsa Skolporten i din telefon, surfplatta eller på din dator.

2 STEG: SÅ ENKELT AKTIVERAR DU DIN DIGITALA PRENUMERATION 

Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google PlayFör att läsa Skolporten på din dator, klicka här!

Du som inte är prenumerant köper enkelt lösnummer i App Store eller Google Play.

Obs! I appen läser du alla äldre nummer samt den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning gratis!

Bli prenumerant redan idag – den digitala utgåvan ingår utan kostnad!

Skolportens kundtjänst på webben

Kundtjänst telefonnummer: 08-799 62 63

Kundtjänst e-postadress: skolporten@pressdata.se

Kontakt:

Chefredaktör
Moa Duvarci Engman, Skolporten, tel: 073-506 46 49

Annonsansvarig
Anna Kreissl, Kompetensmedia, tel: 073-941 08 48

Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. 

Om Skolportens forskningsmagasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt magasin med fokus på forskning och utveckling i förskolan och skolan.

Med ett ständigt aktuellt innehåll ska magasinet vara det självklara valet för skolledare, lärare och förskollärare som vill ta del av intressant och relevant forskning på ett lättillgängligt sätt.

Målgrupp: Lärare, pedagoger och skolledare inom skola och förskola, samt chefer på förvaltningsnivå och politiker intresserade av skolfrågor.

Skolportens forskningsmagasin kommer ut 6 gånger per år. Antal läsare, Orvesto Näringsliv 2016: 24 000.

Produktplan Skolportens forskningsmagasin (pdf). 

Skolporten nr 1/2018

Tema: Förskola. Hur ska liten lära? Undervisning i förskolan under lupp. I den kommande läroplanen för förskolan betonas undervisningen. Men hur ska den se ut för de allra minsta?

Intervju: Mångfald och flerspråkighet är en resurs och något som kan bidra till att öka kunskaperna hos alla elever i klassrummet. Det menar Jim Cummins, professor i språkvetenskap. Skolporten har träffat honom.

Reportage: På Visättraskolan i Huddinge kommun vändes motgång till framgång genom en satsning på elevhälsan.

Debatt: Ett demokratilyft behövs för att slå vakt om demokratiska värderingar i skolan, skriver Olle Linton, nätverket Lärare mot rasism.

Dessutom: I Hans Roslings fotspår utbildar Gapminder om källkritik och faktabaserad kunskap.

+ Krönika av Karin Berg, 26 aktuella avhandlingar och mycket mer!

Skolporten nr 6/2017

Tema: Inkludering. Vad fungerar bäst för elever i behov av särskilt stöd? Att tänka inkluderande, säger forskarna.

Intervju: För 60 år sedan skrev Gloria Ray Karlmark och åtta andra svarta elever historia när de äntrade den helvita Little Rock High School.

Inblick: Robotar i skolan. I allt fler skolor används robotar i undervisningen. Men hur bra är de egentligen?

Debatt: Så kan fritidshemmet utvecklas – skolutvecklaren och forskaren Ann S. Pihlgrenlägger fram sex punkter.

Dessutom: Gerillaslöjd. Aktivismen och skapandet tar sig ut på gatan, in i samhällsdebatten – och i slöjdsalen.

+24 nya avhandlingar om skolan och förskola!

Skolporten nr 5/2017

Tema: Likvärdighet. Mer resultatuppföljning, satsningar på nyanlända och höjda lärarlöner – kan det vara lösningen för att få en likvärdig skola? Forskarna är eniga om att något måste göras för att öka den svenska skolans likvärdighet – men vad råder det delade meningar om.

Intervju: Väck intresset! Matematikforskaren Attila Szabo vet hur man når de särbegåvade eleverna.

Inblick: Att bygga bort brott. På Brinkskolan i Täby har man ökat tryggheten med brottsförebyggande arkitektur.

Debatt: Ge rektorer mandat att leda skolans utveckling, skriver Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium.

Dessutom: Bemötande i klassrummet. Psykologen Ross Greene har länge arbetat med bemötande av ”krävande” elever. Charlotta Vingsles avhandling om bedömning i matematikundervisningen åk 2-5 blev vald till Skolportens favorit. Krönika av Karin Berg, och mycket mer!

Skolporten nr 4/2017

Tema: Arbetsmiljö. Hur ser arbetsmiljön egentligen ut för landets lärare?

Läs smakprov från kommande numret här: Studie­pedagogerna gav tillbaka lusten att undervisa

Intervju: Skådespelerskan Saga Becker om att vara trans i skolan

Utblick: Programmering på schemat i England

Inblick: Så bemöts nyanlända bäst i förskolan

Debatt: Experten Per Måhl om betyget godkänt

Dessutom: Sara Dalgrens avhandling om lärande i förskolan blev vald till Skolportens favorit. Hallå där David Saleh: Vill nyanlända tala om sex? Krönika av Johan Häggman om fördomar och normer.

Läs Skolporten digitalt! Du köper enkelt lösnummer i appen

Skolporten nr 3/2017

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna.

Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, som lärstilar.

Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Inblick: Tidig språkinlärning är inte alltid bäst.

Dessutom: Avhandling om fria skolvalet blev vald till Skolportens favorit. Psykoterapi hjälper vid skakiga gymnasieår. Så ökade läslusten hos de allra yngsta.
Hallå där Anne-Marie Körling! Krönika av Karin Berg, och mycket mer!

Läs Skolporten digitalt! Du köper enkelt lösnummer i appen

Skolporten nr 2/2017

Tema: Läromedel. Läromedel av hög kvalitet är avgörande för goda kunskapsresultat. Det är dags att låta dem ta större plats i skolan igen, menar forskarna.

Debatt: Pedagogikforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg listar tre punkter för skolförbättring.

Intervju: Möt Birgitta Sahlén, professor i logopedi, som forskar om språkutveckling hos barn.

Mångkulturella skolor: Om tillhörighet och erkännande som framgångsfaktorer i mångkulturella skolor.

Konsten att möta en förälder: Samtal med föräldrar och vårdnadshavare är en viktig, men ibland svår, del av förskollärares arbete. Med rätt träning och kollegialt arbete blir mötena enklare.

Läs Skolporten digitalt! Du köper enkelt lösnummer i appen

Skolporten nr 1/2017

TEMA: Det handlar inte bara om att knäcka koden. Läslusten kommer när eleven faktiskt förstår vad som står i texten.

INTERVJU: Möt Mariet Ghadimi, forskare i socialt arbete och verksamhetschef på TRIS – Tjejers rätt i samhället.

INBLICK: Bedömning i förskolan. I två nya avhandlingar undersöks hur bedömning av lärande går till i förskolan.

REPORTAGE: Alfa-klasser. Följ med till en av alfabetiseringsklasserna på gymnasieskolan Stora Holm i Göteborg.

Dessutom:
27 nya avhandlingar för dig som är intresserad av skolforskning, krönika av Karin Berg, nya böcker och mycket mer.

Läs Skolporten digitalt! Du köper enkelt lösnummer i appen

Skolporten nr 6/2016

Rätt hjälp vid lång skolfrånvaro.

Professor DAVID MITCHELL om en inkluderande undervisning.

Rustad för rast. Så kan rastmiljön bli bättre.

Nytt institut för skolchefer.

Därför behövs mer gymnastik i skolan.

23 aktuella avhandlingar

Skolporten nr 5/2016

Tema: Formativ bedömning. Vad innebär begreppet egentligen? Åsa Hirsh, lektor i pedagogik, och Anders Jönsson, professor i didaktik, i en stor intervju.

Reportage: El Sistema växer i Sverige.

Intervju: Internationellt kände skolforskaren Alma Harris om distribuerat ledarskap.

Debatt: Per Kornhall om Pisa. 27 aktuella avhandlingar. Twitterintervju med Linda Linder.

Plus: Så kan mobilen blir en tillgång i undervisningen.

Skolporten nr 4/2016

Tema: Nyanlända i skolan. Skolan måste tänka nytt kring nyanlända elevers (språk)inlärning, menar forskarna.

Intervju: Psykologen Petri Partanen vill ge elever möjlighet till reflektion över det egna lärandet.

Anknytning i förskolan: Efter ett lyckat pilotprojekt börjar Malmös alla förskolor arbeta med anknytningspedagogik.

Forskande lärare: Stockholm teaching and learning studies uppmuntrar lärare att forska mer.

Debatt: En av skolans viktigaste uppgifter är att undervisa i källkritik, skriver Camilla Nagler, Teskedsorden.

Intresserad av äldre magasin, eller att beställa lösnummer? Besök vår webbshop.

Sidan publicerades 2012-03-02 22:34 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-02-21 21:25 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Lärare utan gränser

Genom att arbeta ideellt med att stötta och utveckla lärare i utvecklingsländer har medlemmarna i Teachers Across Borders Sweden själva utvecklats mycket.

Skola + Marknad = Problem

Konkurrens och marknadsstyrning är inte någon bra modell för ett skolsystem, anser Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi vid Stockholms universitet, skolforskare och skoldebattör.