Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

2019-11-05 09:28 Dela:
Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!

Poddagogen #14: Sophie Landwehr Sydow gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Makers, Materials and Machines. Understanding Experience and Situated Embodied Practice in the Makerspace. Avsnittet handlar om vad vi kan lära oss av så kallade makers, makerspace och makerkulturer, både i skolans värld och i andra vardagliga sammanhang.

Poddagogen #13: Johan Sandén gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Närbyråkrater och digitaliseringar. Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete. Johan Sandén valdes till Lärarpanelens favorit. Läs intervjun med forskaren här!

Poddagogen #12: Forskaren Henning Årman gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Political corrections: Language activism and regimentation among high school youth. Avsnittet handlar om språkaktivism och språkbruk i gymnasieskolan. Läs mer här!

Poddagogen #11: Marina Wernholm har forskat om hur barn integrerar både den fysiska och virtuella världen i lek- och spelsammanhang. Läs mer om hennes avhandling här!

Poddagogen #10: Brian Unis är gäst och diskuterar sin avhandling som fokuserar på sex- och samlevnadsundervisning riktad mot tonåringar. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #9: Poddagogen gästas av forskaren Helena Grundén. Med sin avhandling vill Helena Grundén fördjupa förståelsen för matematikundervisning genom att fokusera på en viktig del av lärares arbete – planering. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #8: Eva Klope gästar Poddagogen och berättar om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med särskilt fokus på femininet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #6 berättar Petra Petersen om digitala resurser i förskolan, med fokus på flerspråkighet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #5 möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen, och hur man förstår levd religion. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Senaste forskningsnyheterna

Gruppdiskussioner ökar elevernas lärande

Smågruppsdiskussioner kan öka elevernas möjligheter att lära sig det som är målet för lektionen. En viktig förutsättning är att smågruppsdiskussionerna är planerade och integrerade i helklassundervisningen. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Att skriva sig till ämneskunskaper

Detta avsnitt av Skolforskningspodden handlar om att lära ämneskunskaper genom att skriva. Gäster är Sofia Hillenborg, lärare på Norrängsskolan i Jönköpings kommun, och Åsa af Geijerstam, docent vid Uppsala universitet. Programledare är Anna Hedman. (webb-radio)

”Ge barnen tid, och utrymme att ställa frågor”

Det är viktigt att ha en dialog med barnen och anpassa den naturvetenskapliga undervisningen efter barnens tidigare erfarenheter och deras uppmärksamhetsinriktning. Naturvetenskap behöver inte vara svårt, utan kan utgå från vardagen där ni går och står. Utforska och lär tillsammans med barnen.

Lärorika och spännande laborationer

Resultaten i forskningssammanställningen Laborationer i naturvetenskapsundervisningen visar tydligt att laborationer kan bidra till att utveckla elevers kunskaper både i ämnena och om hur man gör naturvetenskapliga undersökningar. Sammanställningen belyser såväl möjligheter som utmaningar med laborationsundervisningen.

”Demokratilärande på vetenskaplig grund”

Skolan har ett viktigt uppdrag som syftar till att alla elever ska utveckla kunskaper och värden som gör dem till unga demokrater. Men hur lyckas skolan med detta och hur kan skolans demokratifrämjande arbete stärkas och utvecklas? skriver Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet.

Att lära demokrati

Nu lanserar Skolforskningsinstitutet en systematisk forskningssammanställning om skolans demokratiuppdrag. Forskningssammanställningen ger lärare goda möjligheter att arbeta med skolans demokratiuppdrag på vetenskaplig grund.

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: There is no connected account for the user poddagogen.
Forskarintervjuer

Svårt att inkludera ungdomar i beslutsfattande 

När ungdomar bjuds in att delta i kommunala medborgardialoger blir deras deltagarroll och makt begränsad och styrd – trots att syftet var motsatsen. Det visar Simon Magnussons avhandling.

Samsyn i mötet mellan skolsköterskor och elever med migrantbakgrund

I mötet med elever med migrationsbakgrund balanserar skolsjuksköterskor mellan elevernas individuella behov och ofta otydliga riktlinjer. Det visar Emmie Wahlström som forskat om elevers lagstadgade hälsobesök hos skolsköterskan.

Känsla av utanförskap hos unga som har intellektuell funktionsnedsättning

Unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever ett starkt utanförskap, och ser sig inte inkluderade på samma villkor som andra medborgare i samhället. Det visar Jenny Rosendahls forskning.

Ögonstyrd dator öppnar för lek och lärande

För elever med omfattande kommunikativa och motoriska svårigheter kan användningen av ögonstyrd dator förenkla såväl lek och lärande som kommunikation. Det visar Yu-Hsin Hsiehs avhandling.

”Kvalitet” – ett begrepp som ofta konstrueras som en ”brist”

Kvalitet verkar ofta konstrueras som en ”brist” eller som ett ”problem” i diskussionen om vuxenutbildning, visar Johanna Mufics avhandling.  "Det blir väldigt svårt att ifrågasätta fokuset på kvalitet eftersom det ofta får en status av något "universellt bra". Här hoppas jag att min avhandling kan bidra med verktyg", säger hon.