Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!
I Poddagogen #4 möter vi Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

I Poddagogen #3 berättar Eric Larsson om skolor med elitprägel, vad dessa skolor innebär och deras roll i skolsystemen, utifrån sin avhandling. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

I Poddagogen #2 intervjuas forskaren Per Nordén om sin avhandling Regnbågsungar. Familj, utbildning, fritid. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).
”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Mest lästa just nu

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Rektorn har blivit en all­seende ”doer”

På 50 år, en yrkesgeneration, har rektors roll förändrats drastiskt. Från en administrativ chef som fördelar resurser till en både långsiktig och allseende doer med det yttersta ansvaret för i princip allt som händer i skolan. Det kräver ett helikoptersperspektiv. ”Du måste bli både operativ och strategisk, proaktiv och reaktiv. Det kräver självkännedom och reflektion”, säger Ulf Leo, rektorsutbildare.

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh, genomföra en fördjupad nulägesanalys. (pdf)

How school leaders can handle decision fatigue

The volume and pace of decision-making among school leaders can cause fatigue, write Ronald Williamson, professor of leadership and counseling at Eastern Michigan University, and author Barbara Blackburn. In this article, they share some strategies to help deal with decision fatigue, including avoiding back-to-back meetings and scheduling short mental breaks.

Understanding and addressing principal turnover: A review of the research

To understand why excessive turnover exists, researchers have investigated the relationship between principal turnover and various features of the principalship; which principals are most likely to leave; and which schools are more vulnerable to principal turnover. (pdf)

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Pojkar i skolan. Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!
Forskarintervjuer

Lärares val av aktivitet påverkar elevers möjlighet att lära sig

Till synes ganska enkla undervisningsaktiviteter kan lyfta fram och synliggöra mycket matematik. Det konstaterar Anna-Lena Ekdahl som har analyserat lärares olika sätt att undervisa om samma innehåll i matematikundervisningen.

Inga debatter i elitskolans klassrum

På den elitpräglade gymnasieskolan är kritiska elever inte önskvärda. Janna Lundbergs forskning belyser en gymnasieskola där elever fostras till överordning och passivt lydande.

Bildberättande i skymundan

Skolans fokus på nyttoaspekter och mätbar kunskap som gör det svårt att arbeta mer utforskande i bild. Det konstaterar Frida Marklund som forskat om vilka traditioner och värderingar som skapas och reproduceras i bildarbetet.

Olika skolerfarenheter påverkar lärares yrkesidentitet

Erfarenheter från den egna skolgången har stor betydelse när lärarstudenter formar sin yrkesidentitet. Här kan konflikter uppstå, konstaterar Anderas Ebbelind som forskat om lärarstudenters identitetsutveckling.

Att lära genom att skriva

Högskolestudenter har ingen given plats att arbeta på när de skriver. Det gör det svårt att få kontroll över arbetet, konstaterar Sofia Hort som undersökt studenters skrivande.