Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

2019-11-05 09:28 Dela:
Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!

Poddagogen #14: Sophie Landwehr Sydow gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Makers, Materials and Machines. Understanding Experience and Situated Embodied Practice in the Makerspace. Avsnittet handlar om vad vi kan lära oss av så kallade makers, makerspace och makerkulturer, både i skolans värld och i andra vardagliga sammanhang.

Poddagogen #13: Johan Sandén gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Närbyråkrater och digitaliseringar. Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete. Johan Sandén valdes till Lärarpanelens favorit. Läs intervjun med forskaren här!

Poddagogen #12: Forskaren Henning Årman gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Political corrections: Language activism and regimentation among high school youth. Avsnittet handlar om språkaktivism och språkbruk i gymnasieskolan. Läs mer här!

Poddagogen #11: Marina Wernholm har forskat om hur barn integrerar både den fysiska och virtuella världen i lek- och spelsammanhang. Läs mer om hennes avhandling här!

Poddagogen #10: Brian Unis är gäst och diskuterar sin avhandling som fokuserar på sex- och samlevnadsundervisning riktad mot tonåringar. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #9: Poddagogen gästas av forskaren Helena Grundén. Med sin avhandling vill Helena Grundén fördjupa förståelsen för matematikundervisning genom att fokusera på en viktig del av lärares arbete – planering. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #8: Eva Klope gästar Poddagogen och berättar om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med särskilt fokus på femininet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #6 berättar Petra Petersen om digitala resurser i förskolan, med fokus på flerspråkighet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #5 möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen, och hur man förstår levd religion. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Senaste forskningsnyheterna

Knepet som kan få barnen att smaka på maten

”Du kan väl åtminstone smaka”, säger vi till matkräsna barn. Men vi borde låta dem lukta först, för att väcka deras nyfikenhet, menar doktoranden Linnea Apelman som nu ska testa metoden på elever. ”Luktsinnet är mer sofistikerat än smaksinnet”, säger hon.

Criminal behavior rises among those left behind by school lotteries

Public school choice appeared to increase overall arrests and days incarcerated for young men in Charlotte, North Carolina, according to a study by three economists,

Expert Q&A: Continuity of learning in the early years

In this Q&A we catch up with Dr Dan Cloney – a Senior Research Fellow in the Education Policy and Practice Program and a Member of the Centre for Global Education Monitoring at the Australian Council for Educational Research (ACER) – to discuss early years transitions, assessment and learning progressions. (webb-radio)

10 powerful ways to end your lessons

Instead of cleaning up or going over homework assignments, try these creative activities that can help students make sense of new material—and have fun in the process.

Bridging foundational reading gaps in middle school

An intense program in phonological awareness can help middle school students who are struggling to keep up with reading.

Meiner tavler i klasserommet gjer dei betre i matte

Ny matte-metode har gitt framgang på nasjonale prøver i Haugesund. Elevane synest dei lærer meir, og tavlene lèt dei jobbe slik matte er i dagleglivet, meiner studentar som forskar på metoden.

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Förskolans arbetsmiljö
  Skolportens magasin nr 1/2023

TEMA: Förskolans arbetsmiljö

Tema: Stora barngrupper och brist på utbildade förskollärare är några av förskolans utmaningar. Intervjun: En grundbult för att stävja mobbning är att arbeta med skolans ledarskap och sociala klimat, säger forskaren Robert Thornberg.

Läs mer och prenumerera här!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: There is no connected account for the user poddagogen.
Forskarintervjuer

Komplext designa matematikundervisning för elever med olika förkunskaper 

Lärare behöver använda matematisk kommunikation i klassrummet för att eleverna ska förstå uppgiften på ett mer utvecklat sätt. Det visar Anna Lövströms avhandling om delaktighet i undervisningen i matematik för elever med olika förkunskaper.

Målstyrda aktiviteter tolkas olika av barn och förskollärare

Relationsskapande processer och mellanmänskliga möten är bland det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. Men interaktionen och det sociala samspelet tas ofta för givet, visar Katarina Nilfyrs forskning.

Makerkulturen i fokus med nya begrepp

Materialförståelse är en central del av den så kallade makerkulturen, som bygger på samspel mellan människor, material och maskiner. Det visar Sophie Landwehrs Sydows avhandling.

Ojämlik fördelning av lärarkompetens i skolan

Elever i socioekonomiskt missgynnade skolor har ofta mindre erfarna och mindre utbildade lärare än elever från mer välbärgade områden. Det visar Leah Glassows forskning.

Nyanlända elever mer delaktiga i undervisningen med digital teknik

Digital teknik kan ge nyanlända elever möjlighet att vara aktiva deltagare redan från dag ett i den svenska skolan, men det krävs en vilja från lärare att använda tekniken på det här sättet. Det säger Anna Irma von Knorring som forskat i ämnet.