Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

2019-11-05 09:28 Dela:
Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!

Poddagogen #13: Johan Sandén gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Närbyråkrater och digitaliseringar. Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete. Johan Sandén valdes till Lärarpanelens favorit. Läs intervjun med forskaren här!

Poddagogen #12: Forskaren Henning Årman gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Political corrections: Language activism and regimentation among high school youth. Avsnittet handlar om språkaktivism och språkbruk i gymnasieskolan. Läs mer här!

Poddagogen #11: Marina Wernholm har forskat om hur barn integrerar både den fysiska och virtuella världen i lek- och spelsammanhang. Läs mer om hennes avhandling här!

Poddagogen #10: Brian Unis är gäst och diskuterar sin avhandling som fokuserar på sex- och samlevnadsundervisning riktad mot tonåringar. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #9: Poddagogen gästas av forskaren Helena Grundén. Med sin avhandling vill Helena Grundén fördjupa förståelsen för matematikundervisning genom att fokusera på en viktig del av lärares arbete – planering. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #8: Eva Klope gästar Poddagogen och berättar om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med särskilt fokus på femininet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #6 berättar Petra Petersen om digitala resurser i förskolan, med fokus på flerspråkighet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #5 möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen, och hur man förstår levd religion. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Mest lästa just nu

Ta ner hatthyllorna och skapa kreativitet

Våga tänka nytt så orkar du vara kreativ och innovativ också i resursbristens tid. Det menar Leif Denti, som forskar om ledarskap, kreativitet och innovation vid Göteborgs universitet.

School leaders: If you want feedback, ask for it

School leaders benefit from feedback — but they are often the last to receive it. Educational consultant Jenn David-Lang argues that opening these channels for communication starts with developing the necessary structures and attitudes feedback.

Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Autism, ADHD and school absence are risk factors for self-harm: new research

Data linkage, assessing information from over 113,000 teenagers in South London, addresses important gaps in research on the mental health and socio-economic risk factors for self-harm.

Träning och syn på kroppen påverkar hur tonåringar mår

Killar på högstadiet är ofta mer fysiskt aktiva och välmående jämfört med jämnåriga tjejer. Men nu visar ny forskning att situationen ändras på gymnasiet. Då är tjejerna mer träningssugna och mår även bättre.

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: There is no connected account for the user poddagogen.
Forskarintervjuer

Rätten till utbildning – mer än kunskapsmål

Rätten till utbildning förstås bäst som en mänsklig rättighet som vi har i egenskap av att vara människa – snarare än att vara medborgare i en stat. Det menar Christian Norefalk, som forskat om utbildning som en mänsklig rättighet.

Fokus på textproduktion i skolans skrivundervisning

Elevers skrivande oftast stannar i klassrummet – de skriver för sig själva eller för att lämna in till läraren. Det medför att skrivande som kommunikation, deltagande och påverkan får liten plats i skrivundervisningen, visar Erika Sturk i sin avhandling.

Nyanlända föräldrar tar aktiv del i barnens förskola

Wiji Bohme Shomarys forskning visar att nyanlända föräldrar har stor handlingskraft och vilja att ta del av sina barns förskola. Men i statliga dokument framställs invandrade föräldrar som en grupp utan agens och i behov av stöd.

Lässvårigheter hos tvåspråkiga elever

Det är viktigt att identifiera lässvårigheter hos tvåspråkiga elever, annars riskerar de att inte få rätt hjälp, visar Baran Johansson i sin avhandling.

Lärare och lärarstudenter har svårt att fånga elevers matematikkunskaper

Lärare behöver utveckla sitt professionella ämnesspråk för att få syn på vad barn och elever lär i matematik. Det visar Christina Svensson som forskat om professionsutveckling inom matematikundervisning.