Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

2019-11-05 09:28 Dela:
Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!

Poddagogen #13: Johan Sandén gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Närbyråkrater och digitaliseringar. Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete. Johan Sandén valdes till Lärarpanelens favorit. Läs intervjun med forskaren här!

Poddagogen #12: Forskaren Henning Årman gästar Poddagogen och berättar om sin avhandling Political corrections: Language activism and regimentation among high school youth. Avsnittet handlar om språkaktivism och språkbruk i gymnasieskolan. Läs mer här!

Poddagogen #11: Marina Wernholm har forskat om hur barn integrerar både den fysiska och virtuella världen i lek- och spelsammanhang. Läs mer om hennes avhandling här!

Poddagogen #10: Brian Unis är gäst och diskuterar sin avhandling som fokuserar på sex- och samlevnadsundervisning riktad mot tonåringar. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #9: Poddagogen gästas av forskaren Helena Grundén. Med sin avhandling vill Helena Grundén fördjupa förståelsen för matematikundervisning genom att fokusera på en viktig del av lärares arbete – planering. Läs mer om forskningen här!

Poddagogen #8: Eva Klope gästar Poddagogen och berättar om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med särskilt fokus på femininet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #6 berättar Petra Petersen om digitala resurser i förskolan, med fokus på flerspråkighet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #5 möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen, och hur man förstår levd religion. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Senaste forskningsnyheterna

Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.

Comics can engage students in learning language

Teacher Suzanne Giacotto writes that using comic books in the language classroom motivates students to learn and allows educators to gauge how well students understand the lessons.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.

How to make your school psychologically safe

Nita Creekmore and Michael Creekmore discuss four ”seeds” everyone in a school can plant and nurture to create a truly inclusive, safe community that nurtures everyone’s well-being.

Åtte gode grunner til å forske på egen undervisning

Leila Ferguson, Högskolan Kristiania: Hva i undervisningen din er det som faktisk fungerer for studentenes læring? Forskning på egen undervisning kan gi deg svar.

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: There is no connected account for the user poddagogen.
Forskarintervjuer

Organisatoriskt förhållningssätt god grund för rektorsutbildning

Novisa rektorer som har uppfattningen att deras roll är att leda organisationen har bäst möjlighet att använda den obligatoriska rektorsutbildningen för att utveckla sig själva och sin skola. Det visar Stina Jerdborg i sin avhandling.

Redskap främjar elevers algebraiska tänkande

Lärandemodeller, det vill säga medierande redskap som förtydligar det abstrakta, är centrala för elevers förståelse av algebraiska uttryck. Det visar Sanna Wettergren i sin avhandling.

Lärare behöver mer kunskap om elever med NPF

Den psykosociala miljön kommer ofta i skymundan, i synnerhet i de högre stadierna och i gymnasieskolan. Det konstaterar Emma Leifler som med fokus på elever med NPF har forskat om inkludering i skolan och vad som kan göras för att öka den.

Socialt kapital synliggör skillnader i psykisk hälsa

Tillitsfulla relationer med både vuxna och vänner är grundläggande för ungas välmående. Mikael Ahlborgs forskning visar även att unga som har problem i hemma också ofta har det i skolan.

Viktigt att hitta balans för elever vid idrottsprofilerade skolor

Stöd från såväl föräldrar, skola och lärare är grundläggande för att lyckas kombinera studier med idrott. Lika viktigt är elevens egen förmåga att skapa strukturer och hitta balans, visar Joni Kuokkanens forskning om elever på idrottsprofilerade skolor i Finland.