Poddagogen

En podcast om skolforskning med Janne Kontio & Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.

  8488 Dela:
Lyssna här!

Läs mer om forskningen i avsnitten!

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #6 berättar Petra Petersen om digitala resurser i förskolan, med fokus på flerspråkighet. Läs mer om avhandlingen här!

I Poddagogen #5 möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen, och hur man förstår levd religion. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

I Poddagogen #4 möter vi Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Läs Skolportens intervju här och klicka dig vidare till själva avhandlingen (pdf).

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger Janne Kontio.

Läs mer om Poddagogen
Kontakta Poddagogen

Janne Kontio & Sofia Lundmark

 E-post

Fler pedagogiska poddar

Fler pedagogiska poddar

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Mest lästa just nu

I behov av särskilt stöd

Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Majoriteten av barn i behov av särskilt stöd i förskolan får inte det stöd de behöver, konstaterar Madeleine Sjöman i Skolportens temaartikel om specialpedagogik i förskolan.

Krönika: Skolan är full av elaka problem

Skolan är full av elaka problem där vi har svårt att luta oss emot färdiga lösningar, skriver Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Skolportens favorit: Så blir matematik i förskoleklass lyckad

Att tidigt bryta elevers missuppfattningar kring matematik gör skillnad. Det menar Helena Vennberg som forskat om undervisningen i matematik i förskoleklass. Nu har avhandlingen valts till Skolportens favorit.

Kollegialt lärande gör digitaliseringen smartare

Skolledarna måste ta kontroll över digitaliseringen, inkludera lärarna i beslutsprocessen och föra deras talan gentemot förvaltningen. Det menar skolledaren Edward Jensinger, som tillsammans med forskaren Marie Sjöholm skrivit en bok om digitalisering.

MDH-forskning förbättrar matteundervisningen i Sverige

Flera kommuner i landet har nu valt att basera sin matematikundervisning i grundskolan på MDH:s forskning. En undervisning som ökar elevernas matematikkunskaper. Nu senast Karlskoga som i förra veckan introducerade grundskolorna i kommunen för det forskningsbaserade läromedel som ska ge lärarna stöd att bedriva högkvalitativ matematikundervisning.

Om Poddagogen

Om Poddagogen

Podden leds av Janne Kontio, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt forskare vid Karlstads universitet, och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. Tillsammans intervjuar de nydisputerade pedagogikforskare. Podden produceras i samarbete med Skolporten och finansieras av ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
This error message is only visible to WordPress admins

Error: There is no connected account for the user poddagogen. Feed will not update.

Forskarintervjuer

Olika möjligheter för förskolebarn att utforska naturvetenskap

Inga miljöer kan ses som jämställda eller neutrala – inte ens naturen. Det menar Anna Günther-Hanssen som undersökt hur förskolebarns naturvetenskapliga utforskande pågår samtidigt med könande processer.

”Bredare definition av medier behövs i bildämnet”

Trots att bildlärare har ett brett perspektiv på medier är mediepedagogiken i bildundervisning oftast fokuserad på traditionella massmedier. Det konstaterar Ingrid Forsler som efterlyser en bredare definition av medier i ämnet bild.

Matematiklärares planering – en ständigt pågående process

Matematiklärares planering är en process som är svår att avgränsa, visar Helena Grundéns avhandling. I studien framkommer också att lärare ibland känner sig pressade att planera för en undervisning med ett allt större fokus på prestation, bedömningar och mätningar.

Videoanimationer hjälper förskolebarn att få syn på kemin

Videoanimationer är ett bra sätt att introducera kemi för förskolebarn. Med hjälp av animationer kan barnen föreställa sig abstrakta saker som atomer och molekyler, visar Clara Vidal Carullas.

Samband mellan god hälsa och hög status i skolan

Det finns en tydlig koppling mellan ungdomars mående och deras sociala status i skolan. Överlag mår killarna bättre men de har också generellt en högre status, visar Junia Joffer som forskat om ungas hälsa.