Utvecklingsartiklar
Utvecklingsartiklar

Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej.
SENASTE UTVECKLINGSARTIKLARNA
Läs fler
Visuell progressionsmall viktigt stöd för både elever och pedagoger
Med en visuell progressionsmall synliggjordes lärandet för elever i anpassad skola. På köpet stärktes också elevassistenternas undervisningsfokus, visar Helene Berggrens utvecklingsartikel som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola”.

När kollektiva vanor utmanas stärks elevernas samspel
Mer gruppundervisning och aktiviteter över klassgränserna ledde till bättre relationer mellan eleverna på den anpassade gymnasieskolan i Västerås. Det visar en utvecklingsartikel som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola”.

Tydlighet nyckeln för ökat engagemang i förskolan
En tydlig gemensam vision, strukturerade kvalitetsdialoger och ett tillitsbaserat ledarskap bidrar till att skapa likvärdighet och samsyn i förskolan. Det visar Ulrika Månsson och Malin Ljungberg i sin utvecklingsartikel, som är skriven inom ramen för Ifous processtöd ”Hållbar förskola”.

Utvecklingsprogram ökade både lärandet och trivseln på jobbet
En strukturerad utvecklingscykel stärkte elevernas lärande i anpassad skola. Deltagandet i Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola” ledde även till samsyn och minskad sjukfrånvaro bland pedagogerna, visar en ny utvecklingsartikel.

Pedagogisk samsyn stärker elever i anpassad skola
Med ökad pedagogisk samsyn mellan lärare, lärar- och elevassistenter stärktes elevernas kommunikationsförmåga, konstaterar Veronica Söderlund, före detta rektor på anpassad gymnasieskola, i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola”.

Forskning och utveckling kategorier
Serier
Bättre muntlig interaktion i engelska med problembaserad uppgift
När eleverna fick arbeta med en problembaserad uppgift i engelska uppstod fantastisk kommunikation i klassrummet. Det visar lärarna Malin Haglind, Jessica Berggren och Anna Löfquist i sin utvecklingsartikel.

Elevernas läshastighet och läsförståelse ökade med intensiv lästräning
Läshastigheten förbättrades stort hos alla elever efter en insats med intensiv lästräning. Det visar Björn Kindenberg, lektor på Grimstaskolan i Vällingby, i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
Nya undervisningsstrategier ökar kontakt mellan elever i anpassad skola
Nya undervisningsstrategier och tydlig rollfördelning ökade kommunikationen mellan elever i anpassad skola. Det visar Reiko Salinen och Åsa Kenttä i sin utvecklingsartikel. Utvecklingsartikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Kunskapsuppdraget i anpassad skola.

Forskning och utveckling kategorier
Modellering och verktyg ökar lärandet i anpassad skola
Modellering är ett viktigt moment för att öka elevernas lärande i anpassad skola. Det visar pedagogerna i två anpassade grundskolor i Kristianstad. Utvecklingsartikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Kunskapsuppdraget i anpassad skola.

Forskning och utveckling kategorier
Svårt upptäcka distanselever i behov av stöd i vuxenutbildningen
Att identifiera elever i behov av stöd är särskilt komplext i distansundervisning för vuxna, och därför är det viktigt att tidigt bygga relationer. Det visar specialpedagogen Anna Sjöstrand och processledaren Charlotta Rudstedt Szadaj i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Vuxenutbildning på distans.

Att bli sedd ökar delaktigheten i anpassad skola
Att få rätt stöd och att bli sedd av såväl vuxna som kamrater är två viktiga faktorer som ökar delaktigheten i anpassad skola. Det visar lärarna Malin Fältman, Catharina Åfeldt, Mimmi Rosengren samt Anna Larsliedotter, i sin utvecklingsartikel.

Sänkt tempo i förskolan stärker både barn och pedagoger
När barnen får tid och rum att i egen takt utforska, prova och testa igen så upptäcker de nya saker. Det konstaterar förskollärarna Anna Viberg och Åsa Ahlqvist Johansson i sin utvecklingsartikel om ”slow pedagogy”.

Utveckling av broar väcker elevernas intresse för teknik
Nyväckt teknikintresse. Det blev resultatet när eleverna fick konstruera broar, visar Nicklas Bengtsson och Maria Nasca på Myrsjöskolan i Nacka i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
Serier
Rollspel öppnar dörren för poesi i undervisningen
Rollspel kan vara en dörröppnare för poesi i undervisningen. Det visar Martin Flodkvist Hjort på Myrsjöskolan i Nacka i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
Serier
Lustfyllt med estetiska moment i teoretiska ämnen
Att införa estetiska och praktiska moment i teoretiska ämnen stärker elevernas lärande. Det visar Valeria Chiara som skrivit en utvecklingsartikel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Vill du skriva en artikel?

För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.
Skolportens magasin


Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.











