Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
Regeringens förslag: inför vårdgaranti för elever
Regeringen tillsätter en utredning som ska komma med förslag på hur elevhälsan ska omfattas en elevhälsogaranti. Den ska bland annat reglera vilka yrkeskategorier som elevhälsan ska omfatta och i vilken utsträckning elever ska ha tillgång till elevhälsan.
Nyhetskategorier
Varannan elev behöver extra hjälp – ”ett svek”
I varje mellanstadieklass behöver varannan elev extra stöd eller anpassningar i undervisningen. Men resurserna räcker inte alls. ”Det är fler elever i dag som behöver extra hjälp och lärarnas möjligheter att ge dem det är usla”, säger Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Flickor får vänta längre än pojkar på diagnoser – Klara,15: ”Försökte passa in”
Flickor får vänta längre på sin adhd eller autismdiagnos än pojkar. Orsaken är att flickor är svårare att upptäcka. 15-åriga Klara berättar hur hon i åratal jobbade hårt för att passa in – men kraschade i högstadiet.
Konferenser
Läs merIdrott och hälsa för högstadiet och gymnasiet
Skolportens konferens om idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Du får b.la. konkreta råd för att undervisa i friluftsliv med små resurser, nya perspektiv på rörelse samt verktyg för att utforma idrottsundervisningen för nyanlända elever. ERBJUDANDE! Du får 30% rabatt på konferensen i Stockholm eller 15% rabatt på webbkonferensen. Ange koden IDROTT30 eller IDROTT15 när du bokar. Erbjudandet gäller t.o.m. 8 april.
Läs mer och boka din plats här!Forskningsnyheter inom specialpedagogik
Läs fler nyheter här.Forskning och utveckling kategorier
ADHD medication linked to reduced mortality
Researchers from Karolinska Institutet have shown a link between use of medication for ADHD and a reduced risk of premature death.
Forskning och utveckling kategorier
Distance education for pupils with intellectual disabilities – teachers’ experiences
This study focuses on the experiences of teachers who taught pupils with intellectual disabilities during the distance education period.
Forskning och utveckling kategorier
Holistically bridging the gap between education and healthcare: A case study model of assessment
This case study looks at the current pathway to support for children with neurodiversities in UK mainstream schools, considering in detail the role of the professionals around the child, in particular the SENCo.
Forskning och utveckling kategorier
Inclusive education in the aftermath of the pandemic: Lessons from mainstream and special teachers who ‘escaped the room’
This paper reports on a study that sought to explore mainstream and special teachers’ inclusive practices during the Covid-19 pandemic and discusses issues that are relevant in the post-Covid-19 period.
Forskning och utveckling kategorier
Failing children with Special Educational Needs and Disabilities in England: New evidence of poor outcomes and a postcode lottery at the Local Authority level at Key Stage 1
This paper sets out original findings from analyses of the English National Pupil Database of Key Stage 1 (KS1) attainment, to examine educational outcomes of children with Special Educational Needs and Disabilities (SEND).
Forskning och utveckling kategorier
Talestyrt skriving kan gjøre elevene mer likestilte
Men det var også flere ulemper med digitale verktøy i skolen. – Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier forsker.
Forskning och utveckling kategorier
IBIS-modellen ger en tryggare skola
IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Både matematiskt och relationellt kunnande hos lärare viktigt i undervisningen
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
Forskning och utveckling kategorier
Tal om särskild begåvning synliggör spänningar
När förskolepersonal och rektorer talar om särskild begåvning lyfts den sällan som en tillgång. Det visar Malin Ekesryd Nordström i sin avhandling.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
”Något är skevt i skolan om hälften halkar efter”
Mer än hälften av alla barn i mellanstadiet och högstadiet behöver extra anpassningar eller särskilt stöd för att klara skolan. I resten av grundskolan och även i gymnasiet är det nästan lika många. Det säger en rapport som Sveriges Lärare ställt samman efter en enkät som 1 649 lärare svarat på, skriver Sydsvenskan på ledarplats.
Nyhetskategorier
Så kan vi bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism
Läs Skolportens intervju med Lotta Borg Skoglund, överläkare och docent i psykiatri. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om hur vi kan bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism.
Nyhetskategorier
Mener ministeren svikter elevene som ikke er på skolen
For et år siden ble det anbefalt å opprette et nasjonalt fraværsregister. Men lite har skjedd. Nå er Høyre utålmodige.
Nyhetskategorier
Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd
En ny rapport från Sveriges Lärare visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
Nyhetskategorier
Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)
Nyhetskategorier
Nu kommer klagerne over ’mellemformer’: Bruges til elever med behov for specialklasse
Klagenævnet for Specialundervisning ser nu sager med elever, som er endt med at tilbringe en overvejende del af tiden i en holdbaseret såkaldt ’mellemform’, selv om de er visiteret til støtte i almenklassen. Ekspert kalder det en indbygget risiko, som skoler skal være bevidste om.
Nyhetskategorier
Frånvaro stort problem på skolor: ”Ett symtom på hur samhället mår”
Flera inom skolvärlden som SVT talat med vittnar om att skolfrånvaron vuxit de senaste åren. Men hur många elever som missar skolan är det ingen som vet. I Sandviken jobbar man sedan ett par år tillbaka i ett särskilt projekt för att vända trenden.
Nyhetskategorier
Regeringens förslag: inför vårdgaranti för elever
Regeringen tillsätter en utredning som ska komma med förslag på hur elevhälsan ska omfattas en elevhälsogaranti. Den ska bland annat reglera vilka yrkeskategorier som elevhälsan ska omfatta och i vilken utsträckning elever ska ha tillgång till elevhälsan.
Nyhetskategorier
Rektor i Sundsvall om skolfrånvaro: ”Det börjar redan i förskoleklass”
Frånvaron i grundskolan ökade under pandemin. På några håll har eleverna kommit tillbaka – men på andra håll hänger den stora frånvaron kvar. Det påverkar inte bara resultaten. ”Är man hemma över tid blir även den sociala biten en utmaning att få till”, säger Sundsvallsrektorn Øyvind Eriksen.
Nyhetskategorier
Skolministern om frånvaro i skolan: “Inte acceptabelt att barn sitter hemma“
Hur stor är frånvaron i de svenska skolorna? Den frågan kan ingen ge ett säkert svar på idag. Skolverket håller just nu på med en kartläggning. ”Då har vi en klarare bild av hur det ser ut med frånvaron i den svenska skolan”, säger Anna Medin, Skolverket.
Nyhetskategorier
Lärarnas larm: ”Kan inte ge eleverna stödet de behöver”
För många elever i varje klass med behov av anpassningar och särskilt stöd – och för lite möjligheter att hjälpa dem. Det visar nya siffror från Sveriges Lärare, som nu ställer krav på ökade resurser och reglerade klasstorlekar.