nytt om specialpedagogik

Stockholm sämre än snittet på att erbjuda särskilt stöd

Stockholms stad har anmälts till Skolinspektionen för bristande stöd till elever. Av totalt 66 000 grundskoleelever fick 2 500 särskilt stöd under förra hösten, vilket är betydligt färre än riksgenomsnittet.

Selma kämpar för att klara gymnasiet: ”Jag är ett problem som jag själv ska lösa”

Selma Holm slutade gå till skolan redan i åttan. Först i slutet av nian fick hon diagnosen Aspergers och gehör för sitt behov av särskilt stöd. Nu kämpar hon varje dag för att klara gymnasiet.

Barnpanelsrapport - Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, studiero och studiemotivation?

I Specialpedagogiska skolmyndighetens barnpanelsrapport berättar trettioen elever om hur de upplever sin skolvardag. I intervjuerna har vi mött elever med fysiska, kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i åldern 10 till 18 år som alla går i grundskolan. (pdf)

Läs mer Forskning & Utveckling
Fortbildning
Gymnasieelever i behov av särskilt stöd

Gymnasieelever i behov av särskilt stöd

Under två dagar fokuserar vi på dig som arbetar på gymnasiet och möter elever i behov av särskilt stöd. Konferensen innefattar föreläsningar om aktuell forskning men kompletteras även av ämnen av mer praktisk karaktär. Välkommen till en alltid lika relevant konferens med fokus på möjligheter!

Läs mer och boka plats
Aktuella intervjuer
Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola i Nacka. 

Förskolepersonal viktig informationskälla vid utredningar av AST

Förskolepersonal viktig informationskälla vid utredningar av AST

Förskolepersonal kan utgöra en viktig informationskälla när det gäller att identifiera symtom på autismspektrumstörning. Det säger Elisabeth Nilsson Jobs som forskat om styrkor och funktionshinder hos små barn med AST och om förskolans bidrag till det diagnostiska arbetet.

Digitala verktyg kan stärka elevers läsutveckling

Digitala verktyg kan stärka elevers läsutveckling

Elever kan öka sin förmåga att ta till sig och producera text med hjälp av digital teknik. Men det sker inte per automatik, utan kräver mycket träning och lärarstöd för att fungera, understryker Thomas Nordström

Läs fler intervjuer
Fortbildning
För dig som arbetar i grund- och gymnasiesärskolan

För dig som arbetar i grund- och gymnasiesärskolan

Välkommen till vår årliga konferens med fokus på undervisning, förhållningssätt och pedagogik för dig som arbetar i grundsärskolan och gymnasiesärskolan, inriktning ämnen och ämnesområden. På konferensen får du ta del av aktuell forskning och exempel från praktiken inom en rad olika områden som vi hoppas kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll.

Läs mer och boka plats
Forskning och utveckling

Visuellt lugn lärmiljö bra för alla elever

Med enkla medel och stort engagemang har Uggleskolan förenklat och rensat i sin fysiska lärmiljö. Resultatet är att eleverna fokuserar bättre på undervisningen.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering. Det ger eleverna trygghet och självförtroende

Från oro till ro i skolan

Det är möjligt att med små medel vända utvecklingen i en klass och i en hel skola. Det är Assaredsskolans erfarenhet efter att ha fått rådgivning och fortbildning i att hantera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Visuellt lugn lärmiljö bra för alla elever

Med enkla medel och stort engagemang har Uggleskolan förenklat och rensat i sin fysiska lärmiljö. Resultatet är att eleverna fokuserar bättre på undervisningen.

Inkludering på Kvarnbacka gjorde alla till vinnare

Efter en studieresa till Boston bestämde sig Kvarnbackaskolans ledning för att arbeta mer med inkluderingen av grundsärskolan. Med ett ökat samarbete mellan skolformerna och olika lärstilar får alla elever hjälp i sin kunskapsutveckling.

Nyheter

ADHD-foreningen: Riisager gør forskel på unge med handicap

Mariagerfjord Gymnasium underviser unge med autisme og ADHD i klasser med max 12 elever. Ministeriet har sat penge af til to nye klasser, men kun for elever med autisme. Det er en åbenlys, bekymrende forskelsbehandling, mener ADHD-foreningen.

Læsevejledere skal være varsomme med at bruge Ordblindetesten til elever i specialtilbud

Den nationale ordblindetest er udviklet til elever, hvor ordblindhed er den eneste åbenlyse forklaring på deres læsevanskeligheder. Det kan derfor være misvisende at bruge testen på specialskoler, lyder ekspertsvaret om en elev med gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

Nordisk samarbejde skal sikre specialelever undervisning i nabosprogene

I Sverige, Norge og Danmark forsømmes nabosprogene i specialundervisningen. Det vil et nyt nordisk projekt bygget op om Ivar Benløs gøre op med. Sagnfiguren er ikke tilfældigt valgt, for projektet skal også hjælpe eleverne med at finde deres styrkesider.

Besök från Tillitsdelegationen

Tillitsdelegationen ska stödja statliga myndigheter att utveckla en mer tillitsbaserad styrning och ledning. För att lyssna in SPSM:s erfarenheter och arbete besökte delegationens ordförande Christina Forsberg myndigheten tillsammans med Emma Sterky och Anna Paulhoff.

Tillbaka där hon började

Det första jobbet var som 19-årig vårdare på Kristinaskolans elevhem. Nu är hennes jobb att utveckla elevboendet för hela landets specialskolor så att det är likvärdigt och håller högsta kvalitet.

Daniel fikk spesialundervisning – følte seg stemplet og undervurdert

Daniel Lie (18) opplevde et skoleløp uten at noen så noe potensiale i ham. Han fikk mye undervisning av assistenter, slik hverdagen er for 58 prosent av guttene med spesialundervisning.

Stockholm sämre än snittet på att erbjuda särskilt stöd

Stockholms stad har anmälts till Skolinspektionen för bristande stöd till elever. Av totalt 66 000 grundskoleelever fick 2 500 särskilt stöd under förra hösten, vilket är betydligt färre än riksgenomsnittet.

Färre elever får särskilt stöd i Stockholms stad

Allt fler elever behöver extra stöd i skolan – men allt färre får den. I Stockholm får bara 3,8 procent av eleverna särskilt stöd, betydligt färre än riksgenomsnittet. Nu har Stockholms stad anmälts till Skolinspektionen för brott mot skollagen.

Selma kämpar för att klara gymnasiet: ”Jag är ett problem som jag själv ska lösa”

Selma Holm slutade gå till skolan redan i åttan. Först i slutet av nian fick hon diagnosen Aspergers och gehör för sitt behov av särskilt stöd. Nu kämpar hon varje dag för att klara gymnasiet.

”Skola och socialtjänst sviker barn med NPF”

Barn med NPF är kraftigt överrepresenterade bland placerade barn. De löper också ökad risk för att hamna i utsatthet. Trots det ser samhället inte till att viktiga skyddsfaktorer som skolan och socialtjänstens stöd fungerar för barnen och familjerna, skriver Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention, m.fl.  

Läs fler nyheter
Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Våren är i antågande och just nu är det många som funderar på sin arbetssituation och möjligheten till nya utmaningar. Går du i samma tankar? Vi har samlat ett antal nyheter om lön, karriär och yrkesutveckling i ett särskilt temabrev för dig som funderar över dina karriärmöjligheter.

Till Tema Karriär
Mest läst senaste veckan

Allt större besparingskrav på skolorna plågar rektorerna

Kommunerna behöver spara in 31 miljarder kronor fram till år 2022, enligt SKL:s ekonomirapport från förra året. Besparingarna lägger sten på börda på skolledarna, som redan måste vända på slantarna.

Motivation måste komma inifrån

Stenkulaskolan ligger i ett socioekonomiskt tufft område i Malmö. De senaste fyra åren har skolan genomgått en förändring. Allt fler elever kvalar in till gymnasiet, skolan ligger 15 procent över förväntansvärdet som Malmö stad satt upp.

Så mycket ökar lärarlönerna

Lärares löner fortsätter öka. Enligt ny statistik fick både gymnasielärare och grundskolelärare en tusenlapp mer i plånboken varje månad under 2018.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Se när årets ”Min lärare” överraskas av sina elever

Rekordmånga, drygt 2 100, nomineringar till årets ”Min lärare” har skickats in till SVT:s Lilla Aktuellt från elever i hela landet.  Nu är det klart att utmärkelsen går till en mycket omtyckt lärare i Borrby.

Prisad rektor håller hårt i kompassen

Huddingerektorn Stefan Vilkman har tre grundpelare. Medarbetarna ska känna att de är bra, att de har ett visst mått av självständig­het och schysta kompisar på jobbet. Nyligen valdes han till Årets chef 2019.

Svenska Akademiens svensklärarpris

Svenska Akademien har till mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 utsett Camilla Edvardsson Lundmark, Hortlax skola i Piteå, Sara Persson, Gunnebo skola i Gunnebo och Daniel Sandin, Katedralskolan i Lund, med 50 000 kronor var, samt till mottagare av ett gemensamt pris Anki Källman och Anneli Wahlsten, Gunnarsboskolan i Mullsjö, med totalt 50 000 kronor.

Camilla tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris

Camilla Edvardsson Lundmark, svensklärare på Hortlax skola, är en av fem lärare som får ta emot Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 för att hon i sin yrkesroll stimulerat intresset för läsning hos unga killar genom att de läser tillsammans med sina pappor.

Peter Tabichi är världens lärare

I år tilldelades läraren Peter Tabichi från Kenya The global teacher prize. Prissumman är en miljon dollar.

Läs fler