Att få elever intresserade av demokrati och hållbar utveckling

Artikel nr 5 2014: 15-åringar debatterar hållbar utveckling i Turkiet

Emmastina_stor

Lärarna Emma Söderholm och Stina Ekmark arbetar på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Emma Söderholm och Stina Ekmark har skrivit en utvecklingsartikel om sina pedagogiska metoder för att få sina elever intresserade av demokrati och frågor som rör hållbar utveckling ur ett lokalt perspektiv.
Projektet genomfördes som ett ungdomsparlament i samarbete med staden Adalar i Turkiet.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi ville skriva en utvecklingsartikel för att sprida våra erfarenheter och resultat när det gäller ungdomars engagemang i och kunskap om den demokratiska processen. Det är särskilt viktigt eftersom forskning visar att intresset för politiskt engagemang sjunker markant bland ungdomar.

– Dessutom ville vi medvetandegöra eleverna om det internationella perspektivet, att de är EU- och världsmedborgare och därför behöver träna och utveckla sina internationella kommunikativa förmågor.

Vad handlar artikeln om?

– Artikeln handlar om våra pedagogiska metoder för att få eleverna intresserade av demokrati, frågor om hållbar utveckling ur ett lokalt perspektiv samt de resultat som projektet erhöll. Projektet genomfördes som ett ungdomsparlament i samarbete med Adalar, en stad utanför Istanbul i Turkiet.

– Adalar och Nacka kommun är vänorter och har samarbetat inom olika områden tidigare men inte så här riktat mot ungdomar och lokala demokratiska frågor. I projektet deltog ungdomar, lärare och kommunala tjänstemän från båda länderna.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi genomförde digitala elevenkäter såväl före som efter genomfört projekt. Enkäterna visade att fler elever blev mer intresserade av politik och demokratisk påverkan efter projektets genomförande. Andelen ungdomar som efter projektet kan tänka sig att engagera sig partipolitiskt ökade. De svenska ungdomarnas syn på turkiska ungdomar förändrades, deras fördomar utmanades vilket de också själva beskrev i sina utvärderingar.

– Elevernas förmågor att presentera olika frågor i storgrupp, på engelska med IT-stöd utvecklades och deras kunskaper om närsamhället och miljöfrågor ökade. Enkäterna visade också att eleverna inte ansåg att de lärt sig mer om den demokratiska processen, den tyckte de att de redan hade tillräckliga kunskaper om.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi arbetar mer ämnesövergripande tillsammans och också mer målinriktat mot specifika förmågor vilket gynnar våra respektive ämnen. Vi involverar även andra pedagoger i nya projekt där vi arbetar utifrån detta arbetssätt.

– Vi arbetar även mer målinriktat med utvärderingar efter avslutade arbetsområdet för att undersöka elevernas uppfattning om resultat och metoder samt deras metakognitiva förmåga.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har tillsammans med eleverna presenterat resultaten för ordföranden i Nacka kommunstyrelse, utbildningsnämndens ledamöter, Myrsjöskolans personal och allmänheten i Nacka genom lokaltidningen samt Skolverkets expert på värdegrundsfrågor Hugo Wester.

John Miller

Stina Ekmark är förstelärare, speciallärare, SO- och svensklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: stek@nacka.se

Emma Söderholm är svensk- och engelsklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: emmsod01@nacka.se

Sidan publicerades 2014-04-08 11:33 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hållbar utveckling vidgar ekonomiämnet

– Ofta känner vi att vi inte kan påverka något och det är deprimerande. Men här ser eleverna att det faktiskt går att göra något. Ekonomiläraren Carina Bladh undervisar sina elever i ekologiska fotavtryck.

Ämnesöverskridande projekt om hållbar utveckling

Ett ämnesöverskridande projekt om hållbar utveckling stimulerade både läraren Bodil Merkel och hennes elever. "I projektet fick eleverna en större tilltro till möjligheten att påverka sin framtid, vilket är ett av skolans uppdrag. Vi lärde oss om handledarens och lärarrollens betydelse", säger hon.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.