Bättre muntlig interaktion i engelska med problembaserad uppgift
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
När eleverna fick arbeta med en problembaserad uppgift i engelska, och använda fysiska föremål, blev det en bättre muntlig interaktion i klassrummet. Det konstaterar lärarna Malin Haglind, Anna Löfquist och Jessica Berggren i en utvecklingsartikel.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Vi deltog i ett tvåårigt forskningsprojekt via Stockholm Teaching & Learning Studies där vi träffade Jessica Berggren, som är både lärare och forskare, som vi har skrivit artikeln tillsammans med. Det var väldigt intressant att arbeta kollaborativt tillsammans med forskare och med andra kollegor. Vi har båda jobbat som engelsklärare i 25 år och var sugna på att få lite input. Det känns viktigt att föra vidare det vi såg i vår studie och därför har vi skrivit artikeln.
Vad handlar artikeln om?
– I projektet har vi undersökt hur en uppgifts konstruktion kan påverka elevers muntliga interaktion i engelska. Vi fick i uppdrag att konstruera en uppgift, utifrån ett ramverk av Rod Ellis, där målet var att få elever i årskurs 6–9 att samtala på engelska med så bra kvalitet som möjligt. Artikeln handlar om arbetet med att skapa en muntlig uppgift som får elever att använda språket, och inte bara uppvisa ett språk, och hur man med hjälp av justeringar av uppgiften kan komma närmare det målet.
Det faktum att eleverna behövde hjälpas åt för att komma vidare gjorde att det kunde uppstå fantastisk engelska och kommunikation.
Vilka resultat har ni sett?
– När eleverna slutade att försöka visa upp ett språk och började använda språket på riktigt för att de ville komma vidare och lösa ett problem som de hade framför sig, fick vi syn på nya saker. I övningar i arbetsböcker kan det ofta stå att det ska vara English only, eller så finns det frågor som eleverna redan vet svaret på som what is your name. Vi kunde se det blev en bättre muntlig interaktion mellan eleverna när vi arbetade med en problembaserad uppgift, med en så kallad informationslucka. Det faktum att eleverna behövde hjälpas åt för att komma vidare gjorde att det kunde uppstå fantastisk engelska och kommunikation. Det blev en dialog och inte en monolog. Vi kunde också se att även de elever som är lite mindre duktiga deltog i diskussionen, och att eleverna hjälpte varandra. Vi hade också ett samarbete med en annan forskare som kom in och bidrog med en samtalanalytisk metod som gjorde att vi fick syn på hur eleverna kommunicerar.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Tidigare fokuserade vi mer på om en uppgift kanske inte fungerade på grund av att vi hade en svag elevgrupp framför oss. Nu tänker vi snarare att vi behöver skruva på uppgiften. Det spelar ingen roll vilka elever du har framför dig, det handlar om vad du ger dem för förutsättningar. Det handlar också om hur vi ser på kommunikation. Det handlar inte bara om att använda de korrekta fraserna, utan att faktiskt kunna lyssna och föra ett samtal. Det som också är intressant med vår uppgift är att vi valde att ha med riktiga fysiska saker som mobiltelefoner, pengar och kvitton, som eleverna skulle använda sig av för att lösa uppgiften. Det satte i gång något hos dem, och det är något som andra lärare kanske kan prova i sin undervisning. Vi använde också fler öppna frågor som fick eleverna att tänka själva, det är inte lika styrt som att bara ge dem en mening som är helt meningslös som de ska rabbla upp.
Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?
– Vi har berättat om uppgiften på flera konferenser och vi har skrivit ett kapitel i två olika böcker, det ena handlar om uppgiften och det andra handlar om det här kollaborativa, att forskare och lärare arbetar bredvid varandra och att det verkligen kan ge frukt.
– Utöver det så jag jobbar jag (Anna) nu i Nacka musikklasser som musiklärare men i år har jag fått en 4: a så nu har jag chansen att testa det här igen. Jag har också berättat om vårt projekt på skolan. Jag (Malin) ifrågasätter uppgifter på ett annat sätt än vad jag gjorde innan, också i diskussioner med kollegor. Vi vill verkligen slå ett slag för är webbplatsen Från monologer till dialoger. Där finns de uppgifter som vi har gjort, men också uppgifter som passar i spanska, franska och tyska. Tack vare den kan projektet kan nå ut till fler språklärare och inte bara på våra arbetsplatser. Det vore synd om inte andra provar, det är väldigt roligt!
Länk till webbplatsen:


